2026-03-05, 20:48
Medlem
mephedrons avatar
Jag har funderat på detta länge, och vill gärna få ett svar. 💖

Jag vill börja med att säga att jag alltid ansett att det finns bra musik i alla genrer (vissa mer än andra, naturligtvis) men det finns ett par väldigt få undantag. Detta endast enligt min smak då naturligtvis.

Först och främst är det denna ”genre” som tråden handlar om, och som har vill veta det korrekta namnet för. Det är en genre jag valt att kalla ”negersmörja”.
Gemensamt för låtar inom denna genre är:

De hade sin storhetstid under 90- och 00-talet. (Vilket är tråkigt eftersom det annars kom så mycket bra musik då enligt mig. Den förpestar alla mina älsklings-90-tal-playlists). Främst 1995-2005. Under senare halvan av 00-talet ändrade genren stuk lite, typ som i låten med Alicia Keys jag har med i listan m fl.
De är ganska lika varandra allihopa.
Det är nästan alltid smöriga ballader, med löjlig text om kärlek (både lycklig och olycklig sådan, men så gott som alltid kärlek i någon form).
Mycket wailande!
Låtarna har vissa likheter med hiphop men får inte gå över i ren hiphop eller vara för fartfyllda. (Gränsfall: Where is the love - Black Eyed Peas, Survivor - Destiny’s Child).
Framförs alltid av mörkhyade.

Det närmaste jag kommer är r’n’b men känns som den genren är ganska bred?
Men det kanske finns något ord som beskriver just specifikt det jag menar?
Exempel på låtar (jag har sammanställt listan helt själv):

No Scrubs, Waterfalls - TLC, I believe I can fly - R. Kelly, Aicha - Outlandish (god kandidat till den värsta av dom alla), My all, Always be my baby - Mariah Carey, Ready or not, Killing Me Softly - Fugees, Kiss from a rose - Seal, I’ll make love to you, End of the road - Boyz 2 men, The boy is mine - Brandy & Monica, I swear - All-4-one, I’ll be missing you - Puff Daddy, Faith Evans & 112 ( 🤮 ), Lonely - Akon, No one - Alicia Keys, Dilemma - Nelly & Kelly Rowland (fruktansvärd!), Foolish, What’s luv - Ashanti, Bleeding Love - Leona Lewis

I närmaste vänkretsen räcker det att säga ”negersmörja” för alla förstår vad jag menar, men vad säger man i vardagliga sammanhang?
Kan jag med rätta säga ”jag hatar r’n’b” eller är den genren för bred, och det bör specificeras?
Och i så fall, vad heter den ”sub-genren”?
Citera
2026-03-05, 21:03
Avstängd
OnkelUnkass avatar
RnB/HipHop
Citera
2026-03-05, 21:13
Medlem
Du har onekligen koll på rätt många exempel. Smygdiggar du?

R'n'b annars en lämplig benämning. Går nog inte att smalna av det mer eftersom det du nämner har viss spännvidd.
Citera
2026-03-05, 22:03
Medlem
Widtfamnes avatar
Neosoul?
Citera
2026-03-05, 22:40
Medlem
kalkryggars avatar
Kommersiell RnB skulle jag säga. Då blir det en blandning av RnB och pop.
Citera
2026-03-05, 23:19
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Du har onekligen koll på rätt många exempel. Smygdiggar du?

R'n'b annars en lämplig benämning. Går nog inte att smalna av det mer eftersom det du nämner har viss spännvidd.
Jag älskar 90-talsmusik, så jag har nog laddat ner varenda sådan playlist som finns på youtube.
Problemet är att denna genre förpestar listorna som annars är superbra. Så jag tog fram alla spellistor bland mina favoriter, pausade varje gång det kom upp en negerlåt, och skrev ner namnen.

Skulle inte benämna det hiphop, finns massa hiphop jag gillar.
Dessa låtar är alltid ballader, och brukar inte rappas utan (smör-)sjungas.
Kommersiell r’n’b var ett bra namn! R.Kelly är nästan frontfiguren för denna nymyntade (namnet) genre.
Fick reda på för några dagar sedan att han numera sitter i fängelse. 😱 För en väääldigt lång tid framöver med, tydligen…
”År 2022 dömdes R. Kelly till 30 års fängelse för bland annat människohandel och sexuellt utnyttjande av minderåriga.”
En lättnad att han åkte dit, så han inte kan utföra några fler av sina hemskheter 😥… dvs släppa mer musik.

R’n’b som inte är kommersiell och alltså annorlunda mot denna, hur låter den då?
Citera
2026-03-05, 23:49
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Det är nästan alltid smöriga ballader, med löjlig text om kärlek (både lycklig och olycklig sådan, men så gott som alltid kärlek i någon form).
1. Är Kärleken löjlig i sig eller hur den presenteras just här? Inom vilka genrer är den bättre i så fall?
2. 90s/2000s mainstream R&B (slow jams & pop-R&B)
Men egentligen är din lista exempel på olika genrer inom R&B med prefix som Contemporary, ballader & Hip-hop-soul
Citera
2026-03-06, 10:08
Medlem
Fantens avatar
Vad i hela friden har Fugees med smörig RnB att göra?
Citera
2026-03-06, 10:40
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
RnB/HipHop
This is the way
Citera
2026-03-06, 20:56
Moderator
MondoBizarros avatar
Det är ju vad som idag kallas R&B.
Vilket från början betydde "rhythm and blues" men som senare kidnappades för att betyda "musik av svarta artister."
Vilket är så fel, så fel, iaf för alla oss som hört och älskar Bad Brains, Death m fl.
Citera
2026-03-07, 18:59
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
1. Är Kärleken löjlig i sig eller hur den presenteras just här? Inom vilka genrer är den bättre i så fall?
2. 90s/2000s mainstream R&B (slow jams & pop-R&B)
Men egentligen är din lista exempel på olika genrer inom R&B med prefix som Contemporary, ballader & Hip-hop-soul
Får väl bli det första då, med tanke på att typ 95% av all musik handlar om kärlek.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vad i hela friden har Fugees med smörig RnB att göra?
Jag känner inte till alla artister/band i min lista utan jag gick in på mina 90-tals-playlists, pausade varje gång det kom en smörig negerlåt och skrev ner den. Tycker de lät ganska lika faktiskt. 🤷‍♀️
Typ sådana här listor:
https://youtu.be/EtunN6ZdcfU?is=hTpCQ3WHeXgKV_YS
https://youtu.be/1MLRCczBKn8?is=yUe6MJ50mOAjGe-R
https://youtu.be/mCC3ghwfuwY?is=oFudaywc0zlaNLY6
(Finns massvis).
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är ju vad som idag kallas R&B.
Vilket från början betydde "rhythm and blues" men som senare kidnappades för att betyda "musik av svarta artister."
Vilket är så fel, så fel, iaf för alla oss som hört och älskar Bad Brains, Death m fl.
Länka några låtar som är ”gammal/vit r’n’b” då, så kan jag se om jag tycker samma om det.

Tack för att jag fick svar på min fråga, och vill tillägga att jag inte hatar all musik som är gjord av negrer.
Tex är några av mina absoluta favoriter från samma tidsepok:
Ms Jackson - Outkast (en av de bästa låtarna jag vet)
California - 2pac
Miami - Will Smith
Sweat (A La La Long) - Inner Circle
It’s My Life - Dr. Alban
Think About The Way - Ice MC
Be My Lover - La Bouche
Can’t touch this - MC Hammer
What is love - Haddaway
Gangsta’s Paradise - Coolio
Mambo nr. 5 - Lou Bega (min favorit-one hit wonder jämte Tubthumping - Chumbawamba)
Senast redigerad av mephedron 2026-03-07 kl. 19:03.
Citera
2026-03-07, 19:05
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Får väl bli det första då, med tanke på att typ 95% av all musik handlar om kärlek.

Jag känner inte till alla artister/band i min lista utan jag gick in på mina 90-tals-playlists, pausade varje gång det kom en smörig negerlåt och skrev ner den. Tycker de lät ganska lika faktiskt. 🤷‍♀️
Typ sådana här listor:
https://youtu.be/EtunN6ZdcfU?is=hTpCQ3WHeXgKV_YS
https://youtu.be/1MLRCczBKn8?is=yUe6MJ50mOAjGe-R
https://youtu.be/mCC3ghwfuwY?is=oFudaywc0zlaNLY6
(Finns massvis).

Länka några låtar som är ”gammal/vit r’n’b” då, så kan jag se om jag tycker samma om det.

Tack för att jag fick svar på min fråga, och vill tillägga att jag inte hatar all musik som är gjord av negrer.
Tex är några av mina absoluta favoriter från samma tidsepok:
Ms Jackson - Outcast
California - 2pac
Miami - Will Smith
Sweat (A La La Long) - Inner Circle
It’s My Life - Dr. Alban
Think About The Way - Ice MC
Be My Lover - La Bouche
Can’t touch this - MC Hammer
What is love - Haddaway
Gangsta’s Paradise - Coolio
Mambo nr. 5 - Lou Bega
Du är alltså dåligt musikaliskt bevandrad. Du borde lyssna på Fugeesplattan The Score så kommer du inse att dom inte är smörig RnB bara för att dom gjorde en hiphopcover på en klassisk soullåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in