2026-02-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drevokocour
Det låter lovande jag tror kvaliteten på motorvägen i Serbien blir helt ok är mer orolig för Nordmakedonien.

Har läst att vägtullar i Nordmakedonien betalas i cash, någon som kan bekräfta det?

Nordmakedonien har helt ok motorvägar och även den billigaste bensinen på rutten mellan Sverige och Grekland så jag tankar alltid där. Vägtullar kan betalas i inhemsk valuta eller i EUR. Saknar du kontanter så kan du även blippa med ditt betalkort utan problem. De har kortläsarterminaler (som på donkens drive thru i Sverige). Lycklig resa!
Citera
2026-02-21, 22:41
Medlem
Ärligt talat.

Gör dig själv en tjänst och åk via Italien istället.

Låt balkanturkarna ha sitt vägnät och sina korrupta poliser och gränstjänstemän för sig själva.

Eller är du sugen på att bli "erfaren" med familjen i släptåg?
Citera
2026-02-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Ärligt talat.

Gör dig själv en tjänst och åk via Italien istället.

Låt balkanturkarna ha sitt vägnät och sina korrupta poliser och gränstjänstemän för sig själva.

Eller är du sugen på att bli "erfaren" med familjen i släptåg?

Lustigkurre. De enda som tar din förslagna rutt är Albanier eller de som ska med färjan til Tel Aviv. Finns dessutom fler tysklandturkar och skandinavienturkar än balkanturkar i dagsläget.
Citera
2026-03-05, 22:17
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggis
Nordmakedonien har helt ok motorvägar och även den billigaste bensinen på rutten mellan Sverige och Grekland så jag tankar alltid där. Vägtullar kan betalas i inhemsk valuta eller i EUR. Saknar du kontanter så kan du även blippa med ditt betalkort utan problem. De har kortläsarterminaler (som på donkens drive thru i Sverige). Lycklig resa!

Ok, hur viktigt är det att ha kontanter i inhemsk valuta utifall att? Har alltid Euro med mig, men finns det något behov av att växla pengar och även ha cash?
Citera
2026-03-07, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drevokocour
Ok, hur viktigt är det att ha kontanter i inhemsk valuta utifall att? Har alltid Euro med mig, men finns det något behov av att växla pengar och även ha cash?

Om du ska uppehålla dig mer än en dag i ett land typ så skulle jag helt enkelt lyfta lite kontanter i bankomat lokalt på plats för där är växelkursen för SEK lika eller något bättre än att växla på växelkontor. Jag brukar betala med kort i butiker och restauranger men taxi och kiosker betalar jag med kontanter.
Citera
2026-03-07, 08:24
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggis
Om du ska uppehålla dig mer än en dag i ett land typ så skulle jag helt enkelt lyfta lite kontanter i bankomat lokalt på plats för där är växelkursen för SEK lika eller något bättre än att växla på växelkontor. Jag brukar betala med kort i butiker och restauranger men taxi och kiosker betalar jag med kontanter.

Det kommet jag att göra, påvägen ner i Belgrad och påvägen hem i Skopje.

Yes brukar vara smidigast att lösa vid bankomat, det var mest ifall något sker och behov uppstår kort efter man åkt in i landet. Men förstod det då som att Euro kan vara nödlösning.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in