2026-03-06, 17:29
Medlem
0Z8Ss avatar
Som rubriken lyder: är samtliga m39-objektiv kompatibla med Leica III kameror?
Förtydligar att jag INTE syftar på själva fattningen, utan Leica-kamerornas inbyggda rangefinder-fokusering och utifall detta system är fullt fungerande med alla m39-objektiv därute.

TACK
Citera
2026-03-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Förtydligar att jag INTE syftar på själva fattningen, utan Leica-kamerornas inbyggda rangefinder-fokusering och utifall detta system är fullt fungerande med alla m39-objektiv därute.

TACK
Blev lite nyfiken själv eftersom jag nyligen gett bort en gammal Leica (arvegods) som jag inte ville ha kvar då jag kör med nyare Nikon, hittade lite på "Wiki"

Leica III är en avståndsmätarkamera av Barnack- modell som introducerades av Leica 1933 och producerades parallellt med Leica II- serien. Flera modeller producerades under åren, med betydande förbättringar.

Leica III använder en kopplad avståndsmätare som är separat från sökaren. Sökaren är inställd för ett 50 mm-objektiv; användning av kortare eller längre objektiv kräver att en alternativ sökare installeras på tillbehörsuttaget.

Mera läsning om du vill?
https://www.rustmag.com/gear/2020/12/16/4-reasons-to-buy-a-leica-rangefinder-and-2-not-to
Citera
2026-03-07, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S

TACK

Jag har en Leica IIIa från 1939, och jag vet att exempelvis vissa Ryska objektiv inte alltid fungerar helt optimalt när det kommer till fokusering.
Bak och frontfokus är inte helt ovanligt.

Jag har en Canon 135 mm f3.5 II som dock fungerar fint.
Dock så bör du ju ha en separat sökare eftersom kameran är "optimerad" för 50 mm. 135 och 90 mm är mina favoriter.
Jag kör ofta m39 objektiv på mina M Leicas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in