Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Man kan väl hypotetiskt diskutera massor med situationer som skulle kunna få Israel att svara med kärvapen.
Personligen tror jag inte det kommer att övervägas med mindre än att de står inför något akut hot som skulle innebära total ödeläggelse av landet. Skulle de hamna i en uppgörelse som du utgår ifrån att de skulle betrakta som väldigt negativ och vill göra något åt det militärt är deras konventionella slagkraft alldeles tillräcklig.
Men inte heller det tror jag skulle ske. Om attacker ifrån libanon och Gaza upphör och Iran lägger ner med att hota förgöra dem, så tror jag faktiskt Israel skulle vara tillfreds med den lösning som du beskriver.
Nu verkar det väl som att Irans kapacitet att "bomba på" som tidigare har minskat betydligt och några enorma vapenleveranser ifrån Ryssland och Kina håller jag för osannolikt men för att sammanfatta mitt svar på din hypotetiska fråga så
Nej, det tror jag inte.
Vi får väl se?
Men går kriget Irans väg så kommer Israel tvingas till territoriella eftergifter mm vilket de inte är vana vid att behöva göra.
Innan kriget började handlade allt om att Iran skulle göra eftergifter för att Israel skulle bli glada.
Enligt vissa iranska källor kommer de inte nöja sig enbart med vapenvila.
Krig fungerar så att den som har övertaget militärt i en konflikt bestämmer hur det avslutas.
Men det bästa är ett fredsavtal som båda kan acceptera.