2026-03-06, 16:48
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Varje gång SD omprövat sin politik eller kompromissat (EU, Nato, Tidö) sitter det olyckskorpar på Flashback och menar att nu kommer SD-väljarna fly till AfS. Jag väntar fortfarande…
Citera
2026-03-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
2022, förra mandatperiodens sista år, beviljades 142.179 uppehållstillstånd .... varav 47.566 enl. massflyktsdirektivet.

3.744 personer kom till Sverige som kvotflyktingar och antal asylsökande var 16.738 personer.

2025 beviljades 88.938 uppehållstillstånd .... varav 9.254 enl. massflyktsdirektivet.

861 personer kom till Sverige som kvotflyktingar och antal asylsökande var 6.737 personer.

(källa Migrationsverket och Asylrättscentrum)

/Moderator

Vad strategiskt av dig som ständigt argumenterar för SD att välja år 2022, det första året när Ryssland invaderade Ukraina.

Tar vi istället år 2021 innan kriget i Europa så var det totalt 95 163 stycken uppehållstillstånd. En minskning med 6 225 stycken 2025 från 2021. Om det var massinvandring då så är det även idag såvida man inte tror att gränsen går vid 90 000 uppehållstillstånd.
Citera
2026-03-06, 17:00
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.M.M.Hansson
Vad strategiskt av dig som ständigt argumenterar för SD att välja år 2022, det första året när Ryssland invaderade Ukraina.

Tar vi istället år 2021 innan kriget i Europa så var det totalt 95 163 stycken uppehållstillstånd. En minskning med 6 225 stycken 2025 från 2021. Om det var massinvandring då så är det även idag såvida man inte tror att gränsen går vid 90 000 uppehållstillstånd.

2022, förra mandatperiodens sista år
Citera
2026-03-06, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Åkesson sa under förmiddagens pressträff att folk som "gör rätt för sig" ska få en väg in i Sverige.

Med den här logiken kan två miljoner ryssar flytta till sverige och så länge de "gör rätt för sig" så är det inga problem.

Ingen eftertanke om vad svenskar vill, vill svenskar ha detta? Inget. Det enda som spelar roll är att dumpa lönerna med billig arbetskraft. Två miljoner ryssar jobbar också just nu i ryssland, det betyder inte att jag vill ha den kulturen att förhålla mig till i min stad.
Citera
2026-03-06, 17:20
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raddigibollen
Med den här logiken kan två miljoner ryssar flytta till sverige och så länge de "gör rätt för sig" så är det inga problem.

Ingen eftertanke om vad svenskar vill, vill svenskar ha detta? Inget. Det enda som spelar roll är att dumpa lönerna med billig arbetskraft. Två miljoner ryssar jobbar också just nu i ryssland, det betyder inte att jag vill ha den kulturen att förhålla mig till i min stad.

Med tanke på att 80 procent av svenskarna röstar på partier som är mer invandringsliberala än SD så vill kanske svenskarna det.

Här är en tråd för dig:

Är trött på mitt eget folk, svenskarna VILL bytas ut?
(FB) Är trött på mitt eget folk, svenskarna VILL bytas ut?
Citera
2026-03-06, 17:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raddigibollen

"Åkesson sa under förmiddagens pressträff att folk som "gör rätt för sig" ska få en väg in i Sverige. "

Nja.. det var nog underförstått, att folk som redan befinner sig i Sverige och "'gör rätt för sig' ska få en väg in i Sverige".
Citera
2026-03-06, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Med tanke på att 80 procent av svenskarna röstar på partier som är mer invandringsliberala än SD så vill kanske svenskarna det.

Jag slår vad om att folk kommer klaga kring kaffebordet och vemoda sig över samhället och deras barns framtid som de så lättvindigt röstat sönder. Jag tål inte när de skyller ifrån sig och vägrar ansvara för skadan som gjorts på bekostnad av andra.

Jag ska säga till dessa skylldiga tomtar på skarpen vid varenda tillfälle jag har som bejakat den skada som de nu så hycklande sitter och beklagar sig över.

När jag frågar och får svart på vitt att den klagande tantjäveln någonsin har röstat på ett partierna i riksdagen kommer jag be kärringtrasan att fan gå hem och lägga sig. Gubbtofflan att tiga och betala sin jävla skatt.

Det är så provocerande för mig med detta hycklande dubbelspel. När någon är en idiot säger jag det rakt upp och ner. Det förtjänar det och jag har genomskådat dessa infantiliserade oansvariga fulingar som förstör min männskliga upplevelse.
Senast redigerad av Raddigibollen 2026-03-06 kl. 18:06.
Citera
2026-03-06, 18:07
Avslutad
Citat:
Nja.. det var nog underförstått, att folk som redan befinner sig i Sverige och "'gör rätt för sig' ska få en väg in i Sverige".

Jag avskyr att tvingas bo med fler invällare.
Citera
2026-03-06, 18:15
Medlem
Citat:
Åkesson sa under förmiddagens pressträff att folk som "gör rätt för sig" ska få en väg in i Sverige. Han har även länge nu försvarat den fortsatt enorma invandringen till Sverige med argumentet att det främst handlar om arbetskraftsinvandring nu. Paradigmskiftet var alltså att byta namn på massinvandringen.

Det var inte längesen som SD pratade om det pågående folkutbytet där svenskar är på väg att bli minoritet i sitt eget land. Inför EU-valet 2024 så blev detta en het debatt och SD stod faktiskt rakryggade i den debatten.

Vad hände? Om alla som "gör rätt för sig" är välkomna så fortsätter ju folkutbytet i oförminskad takt. Det är ju värst med invandrare som jobbar och sköter sig. Kriminella och bidragstagare vill ju de flesta utvisa men "skötsamma" invandrare reflekterar inte den stora massan över och plötsligt står vi där och undrar vad som hände.

Är detta början på slutet för SD? Det är ju trots allt kritik mot massinvandringen som gjort SD till det stora partiet dom är idag men nu går det knappt att se någon skillnad mellan SD och övriga sjuklövern.

Han har väl alltid varit för fri invandring om de har ett regelrätt jobb här, även innan SD hade 4%, så detta är knappast något nytt under solen och finns inget att diskutera då han står på sig och säger samma som förut.

Däremot kan det vara intressant att han gick ett steg längre och tyckte att vi skulle vänta med utvisningar av barn som blir vuxna; dock är det knappast anmärkningsvärt.
Citera
2026-03-06, 18:17
Medlem
Citat:
2022, förra mandatperiodens sista år

Exakt, den typen av mätning DU medvetet valt av för att frisera siffrorna så att det ser ut som att SD lyckas med att minska massinvandringen. Samma modus operandi har DN och SVT alltid haft när de väljer statistik för att lura folk att det inte existerar en massinvandring eller att den går nedåt. Trots att det var 140K uppehållstillstånd år 2022 så är det fortfarande mindre anhöriginvandring då än 2025.

Anknytning 2022
Adoption 25
Anhörig till flykting-/asylgrund 2 604
Anhörig till övriga 18 158
Synnerliga skäl anknytning (5 KAP 3a § 3 st 1 och 3 UTLL) 203
Totalt 20 990

Anknytning 2025
Adoption 10
Anhörig till flykting-/asylgrund 2 278
Anhörig till övriga 22 639
Synnerliga skäl anknytning (5 KAP 3a § 3 st 1 och 3 UTLL) 284
Totalt 25 211

Tittar vi återigen på år 2021 och jämför det med år 2025 för i sanningens namn Tidö styrde med hjälp av SD även under 2022 om än bara två och en halv månad ungefär.

Asyl 2021
Alternativt skyddsbehövande (4 KAP 2 UTLL) 673
Avslag strider mot konv.åtagande (N3 11§ TL ) 136
Gymnasielagen 4
Konventionsflykting (4 KAP 1 UTLL) 3 378
Särskilt och synnerligen ömmande omständigheter (5 KAP 6 UTLL + 18§ TL) 446
Tillfällig/tidsbegränsad 104
UAT pga Sveriges inter. åtaganden (5 KAP 4 UTLL) 1
Vidarebosättning (Kvot) 6 701
Totalt 11 443

Skydd (Kategorin heter numera "Skydd istället för Asyl i statistiken.)
Alternativt skyddsbehövande (4 KAP 2 UTLL) 350
Konventionsflykting (4 KAP 1 UTLL) 1 628
Massflyktsdirektivet 2001/55/EG 9 254
Särskilt och synnerligen ömmande omständigheter (5 KAP 6 UTLL + 18§ TL) 666
Vidarebosättning (Kvot) 861
Övrig skyddsbehövande (4 KAP 2A UTLL) 51
Totalt 12 810

Den här kategorin är högre år 2025 med en brasklapp att massflyktsdirektivet står för 9 254, vilket består mest av ukrainare.

Vi kan jämföra olika former av statistik dagarna långa men till syvende sist blir frågan om du är nöjd med att Tidö och SD delar ut fler uppehållstillstånd än vad Fredrik Reinfeldt gjorde under hans första tid vid makten?

Enligt det här inlägget snittade Reinfeldt på 103 000 uppehållstillstånd om året under hela hans styre. (FB) Socialdemokraterna 1 839 000 - Moderaterna 1 101 000 beviljade uppehållstillstånd

Tittar vi på åren 2023, 2024 och 2025 får vi en snittsiffra på 95 000 uppehållstillstånd om året. Det är alltså endast 8 000 mindre varje år. Men det kanske SD:are som du är nöjda med? Vad vet jag?
Citera
2026-03-06, 18:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Åkesson sa under förmiddagens pressträff att folk som "gör rätt för sig" ska få en väg in i Sverige. Han har även länge nu försvarat den fortsatt enorma invandringen till Sverige med argumentet att det främst handlar om arbetskraftsinvandring nu. Paradigmskiftet var alltså att byta namn på massinvandringen.

Det var inte längesen som SD pratade om det pågående folkutbytet där svenskar är på väg att bli minoritet i sitt eget land. Inför EU-valet 2024 så blev detta en het debatt och SD stod faktiskt rakryggade i den debatten.

Vad hände? Om alla som "gör rätt för sig" är välkomna så fortsätter ju folkutbytet i oförminskad takt. Det är ju värst med invandrare som jobbar och sköter sig. Kriminella och bidragstagare vill ju de flesta utvisa men "skötsamma" invandrare reflekterar inte den stora massan över och plötsligt står vi där och undrar vad som hände.

Är detta början på slutet för SD? Det är ju trots allt kritik mot massinvandringen som gjort SD till det stora partiet dom är idag men nu går det knappt att se någon skillnad mellan SD och övriga sjuklövern.

Glädjande att både KD's och SD's ungdomsförbund vill ha kvar utvisningarna av tonåringarna.

https://www.dn.se/sverige/ungsvenskarna-och-kdu-ratar-ventil-for-tonarsutvisningarna-westerberg-snyftreportage/
Citera
2026-03-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
knappast.
men näringslivet är mycket nöjda.
försvagade fack, strängare regler för a-kassa och huggsexa om jobben.

rekord i dödsfall på arbetet och sjukersättningen rejält sänkt.
himmelriket för dom stora företagen som dessutom åtnjuter allehanda bidrag från staten, pengar som slussas till utländska moderbolag
Ja, det var för att få den politiken jag röstade på SD.
Jag hade förlåtit SD om det samtidigt blivit stopp för massinvandringen, men nu har Tidö blåst SD eller ännu värre, SD har gått över till att bli ett högerparti med noll tanke på vanligt folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in