2026-03-06, 13:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
De som dömer andra till ett evigt lidande.

Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. — Matteus 7:1-2

Kristna är ökända för att hota med helvetet om man har en annan uppfattning.

De som menar att de tror.

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

På vilket sätt gör gemene man bland kristna den himmelske faderns vilja?

De som inte för fram Jesusorden.

Den som blyges för mig och för mina ord, för honom skall Människosonen blygas, när han kommer i sin och min Faders och de heliga änglarnas härlighet. — Lukas 9:26

Nästan all kristen predikan handlar om något annat än kärnan i Jesus budskap.

De som tänker på pengar och lyx.

Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud och Mamon. — Matteus 6:24

Man kan alltså inte älska Gud om man är kär i pengar.

De som hatar.

Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom; — Matteus 5:39

Det viktigaste, att inte hämnas och sänka sig till de dömdas nivå.

De som tycker att just deras läror är sanna.

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10>

De flesta församlingar har sina egna dogmer som de sätter högt över Jesus egna ord.

De som tycker att de är förmer.

Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd. — Matteus 23:12

Det finns verkligen ödmjuka kristna men varför är inte dessa föredömen för kristna i allmänhet?

Hur ska mötet mellan normalkristna och Jesus bli framöver? Ska de då framhäva bibelcitat från Paulus och Petrus? Som de med all rätt anser vara mer mänskliga än Jesus?

Det är på tiden att kristna redogör för hur de förhåller sig till Jesus budskap.
Citera
2026-03-06, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är på tiden att kristna redogör för hur de förhåller sig till Jesus budskap.

Du kan redogöra först, Jesus sade:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Hur gör ni i din församling om en broder gör orätt och vägrar lyssna?
Citera
2026-03-06, 13:40
Medlem
a-mortals avatar
Inom religion tror man på det man vill. Så om man vill tro att man kommer till himlen så gör man det.
Citera
2026-03-06, 13:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du kan redogöra först, Jesus sade:

"Om din broder har gjort dig någon orätt, så gå och ställ honom till svars i enrum. Lyssnar han på dig har du vunnit tillbaka din broder. Men om han inte vill lyssna, ta då med dig en eller två till, för på två eller tre vittnesmål skall varje sak avgöras.

Om han vägrar lyssna på dem, så tala om det för församlingen. Vill han inte lyssna på församlingen heller, betrakta honom då som en hedning eller en tullindrivare.
" (Matt 18:15-17 Bibel2000)

Hur gör ni i din församling om en broder gör orätt och vägrar lyssna?
I min församling förlåter man mer än gärna och dömer ingen och följer även i övrigt Jesus ord med hjärtat.
Citera
2026-03-06, 13:55
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Inom religion tror man på det man vill. Så om man vill tro att man kommer till himlen så gör man det.
Det finns många fåglar i himlen. Man kan inte bara flyga iväg.

Vet inte vad du menar med religion.
I kristen tro ät det att äta Gud. Följa Jesus. Ge Gud rätt. Vara still. Låta Gud vara.

Såsom Jesus säger. Jag "är"

Vara frälst. Löst. Fri. Levande. Trygg i "världen" Hemma. I Anden. Hel.
Tyst. Även om man inte är hel kroppsligt. Man har ett happy place. Det blir lätt konflikt i oss. För oss. Vi blir pressade. Trängda. Det är så Gud kan arbeta med oss. Tutta oss.

Det finns ingenstans att ta vägen. Än det rätta stället. När allt faller på plats efter tillfälliga blindhet.
Skadad har man dock blivit. Hursomhelst.
Citera
2026-03-06, 14:08
Medlem
Fraggelrocks avatar
Människorna är helt korrupta. Det kan hända på en handvändning mer eller mindre. Man är helt avklippt.

Alla vet inte hur Jesus är vägen. Vi glömmer. Sen är det svårt att vara där. För han måste klippa oss.

Men han är angelägen för alla människor som är angelägna. Svårt när man växt såpass fel. På banan. Hmm. Ont.
Citera
2026-03-06, 14:16
Medlem
Fraggelrocks avatar
Som kristen ska man dela, hjälpa till bära andras synder och bördor.

Jesus betalade det högsta priset. Det räcker.

Men vi kan ha kvar "Jesus lidanden"
För att bli fullkomnade.
Citera
2026-03-06, 14:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelrock
Människorna är helt korrupta. Det kan hända på en handvändning mer eller mindre. Man är helt avklippt.

Alla vet inte hur Jesus är vägen. Vi glömmer. Sen är det svårt att vara där. För han måste klippa oss.

Men han är angelägen för alla människor som är angelägna. Svårt när man växt såpass fel. På banan. Hmm. Ont.
Jag tror det räcker långt att man hör ordet, gör sitt bästa för att följa det och inte duckar för Jesus.
Citera
2026-03-06, 14:34
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
De som dömer andra till ett evigt lidande.

Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda; ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder. — Matteus 7:1-2

Kristna är ökända för att hota med helvetet om man har en annan uppfattning.

De som menar att de tror.

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

På vilket sätt gör gemene man bland kristna den himmelske faderns vilja?

De som inte för fram Jesusorden.

Den som blyges för mig och för mina ord, för honom skall Människosonen blygas, när han kommer i sin och min Faders och de heliga änglarnas härlighet. — Lukas 9:26

Nästan all kristen predikan handlar om något annat än kärnan i Jesus budskap.

De som tänker på pengar och lyx.

Ingen kan tjäna två herrar; ty antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den förre och förakta den senare. I kunnen icke tjäna både Gud och Mamon. — Matteus 6:24

Man kan alltså inte älska Gud om man är kär i pengar.

De som hatar.

Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom; — Matteus 5:39

Det viktigaste, att inte hämnas och sänka sig till de dömdas nivå.

De som tycker att just deras läror är sanna.

Ej heller skolen I låta kalla eder 'läromästare', ty en är eder läromästare, Kristus. — Matteus 23:10>

De flesta församlingar har sina egna dogmer som de sätter högt över Jesus egna ord.

De som tycker att de är förmer.

Men den som upphöjer sig, han skall bliva förödmjukad, och den som ödmjukar sig, han skall bliva upphöjd. — Matteus 23:12

Det finns verkligen ödmjuka kristna men varför är inte dessa föredömen för kristna i allmänhet?

Hur ska mötet mellan normalkristna och Jesus bli framöver? Ska de då framhäva bibelcitat från Paulus och Petrus? Som de med all rätt anser vara mer mänskliga än Jesus?

Jag är kristen och jag kommer till himmelen,
Pga att jag är bättre än alla andra.
Jag är snyggare och sexigare och intelligent och rik och dessutom helig.
Jag är även mycket mycket ödmjuk.
Aldrig någonsin att jag skulle påstå mig vara mer än någon annan.
Andra kan inte leva upp till Guds höga standard.
Dom är dumma och onda och bara skryter och snackar skit om andra .
Åt helvete med dom.

Amen.
Citera
2026-03-06, 14:41
Medlem
Citat:
I min församling förlåter man mer än gärna och dömer ingen och följer även i övrigt Jesus ord med hjärtat.

Förlåter man även om personen inte lyssnar?
Om personen t.ex. slår någon i eran församling, och personen fortsätter att slå andra, förlåter ni trots att personen säger att personen inte ska sluta med att slå? Ringer ni inte ens polisen?
Citera
2026-03-06, 15:11
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Envar som tror på En Gubbe i Molnet vet att det när tid för en själ v stå i kön till Café Perleporten inte är läge börja käfta med Sankte Perra, om vilka i kön som bör bli insläppta.

Detta grundläggande i kökultur lärde vi oss på dåtiden som hygglo regulars till Opris.
Citera
2026-03-06, 15:28
Medlem
proconsuls avatar
För att de vill känna sig speciella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto