2026-03-05, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Undrar om de har förankrat det här armageddon-tramset med israelerna.
Mig veterligen tror de varken på armageddon eller att Jesus skulle vara frälsaren.

Tröttsamt med religiösa galningar.
Den här religiösa retoriken som USA numer ägnar sig åt är verkligen tramsig. Det blir inte mindre tramsigt av att en av de största anhängarna till armageddon-kriget mot Iran är krigsminister Pete Hegseth, en extremkristen tok.
Citera
2026-03-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
om du tänker på iranska moppedrönare så kan iran , vad vi vet objektivt, operativt få mellan 500-1000st i luften på 24h vid "max-insats", om det beror på att de har låg iq (allt går långsammare om man har sub 90 ish iq, även tandborstning och att klä sigsjälv.)

Naturligtvis mycket färre om någon aktivt stör dem , tex genom att regna bomber över dem.

de är som vi har sett, inte särskillt effektiva.
Hur vet du det objektivt? Vad begränsar att de inte kan skicka tex 1000? Inte tillräckligt kraftfulla datorer? Varför tillverkar de 15000 per månad om inte det är möjligt.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Såg något som känns alldeles för otroligt för att vara sant och de är att Iran hade målat flygplan på asfalten och på så sätt lurat Israel att bomba dem.

Hysteriskt roligt om det stämmer.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Stor-Israel".. Hur svagbegåvad är du på en skala?

Israels granne är Jordanien som har gräns till Irak som har gräns till Iran. Vill Israel ha ett imperium får de först ta sig an Jordanien och Irak.

Menar du att det inte finns någon logik i att göra Iran till ett svagt och ickefungerande land om syftet är att skapa ett Storisrael, för att Iran inte är ett grannland till Israel?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Iran har inga val, Iran har korrupta val där endast specifika handvalda som stöttar regimens agenda får deltaga. Det är inte förenat med demokrati. Iran är ett Nordkorea ut i fingerspetsarna. Alla insititutioner du skriver om är noga övervakade av regimen. Bagdad Bob, andas, ingen går på dina floskler och tragiska lögner.

Det man däremot undrar är vad en avart som du ens gör i Sverige? Om Iran är ett så fantastiskt land, då kan man allt undra vad ni Iran-vurmare gör i Sverige.

Du verkar inte riktigt ha förstått vad jag menade. Jag sa inte att Iran är en demokrati som i väst, men det går inte att jämföra landet med Nordkorea. Iran har ett komplicerat system där det faktiskt hålls val och där olika grupper, som religiösa, ekonomiska och regionala, påverkar politiken, även om det sker under strikta regler.
Att säga det betyder inte att man försvarar regimen, utan att man försöker förstå hur landet fungerar på riktigt istället för att bara upprepa vad medierna säger. Om man drar allt över en kam blir bilden för enkel, ungefär som när folk tror att skandaler i Sverige inte räknas bara för att vi har demokrati. Och till din fråga om vad jag gör i Sverige jag gör samma som du, lever mitt liv, jobbar, betalar skatt och använder min rätt att säga vad jag tycker.
Citera
2026-03-05, 13:29
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det är den siffra alla militära experter använder. 500 nya tillverkas varje dag i fredstid. Inte stor chans att majoriteten blivit utslagna. Det finns långt ifrån tillräckligt med flygstridskrafter på plats för att lyckas med det.

Om det är taktiken jusg nu, varför släppte man inte allt man hade på lager på en gång? De väntar på att Iron Dome ska ta slut.
Känns mer som att Iran leker med dom. De vet hur säkert de sitter och visste i förväg att ddt mesta av det tyngre de hade på marken skulle slås ut snabbt.

Haha, du trollar fattar jag nu.
Men kul oavsett.
Ja, Iran leker med USA. Såklart.
Citera
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Objektiv verklighet, kontext är ju

den är universell, som du kan se i iran just nu...

okej, så om vi nu är överens om att "kontext" är universell utgångspunkt: innebär det då att varje land själv kan hänvisa till sin kontext för att legitimera ett angrepp, eller finns det någon gemensam gräns för när den faktiskt gäller?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Jag gjorde ju det från början. Men då förstod du inte.

Nej du sa att det var en oviktig nyhet vilket bara var din högst personliga åsikt.
Citera
2026-03-05, 13:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Köpa?
Inget köp när dom tvingas dit..

Om det bara handlade om tvång borde bilderna visa likgiltiga ansikten och tomma gator, inte enorma folkmassor där människor gråter, ber och bär flaggor på egen hand. Självklart finns press från myndigheter men när miljoner trotsar bomber och reser långa vägar för att delta går det inte att förklara allt med tvång.
Folk kan både vara arga på systemet och ändå känna lojalitet mot landet, särskilt när de upplever hot utifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Undrar om de har förankrat det här armageddon-tramset med israelerna.
Mig veterligen tror de varken på armageddon eller att Jesus skulle vara frälsaren.

Tröttsamt med religiösa galningar.

Israelerna väntar på messiah och de kristna väntar på Jesus (Messiah). För oss kristna så har Jesus varit här en vända. När Messiah/Jesus/Messiah dyker upp (igen) så väntar den slutliga striden. För att Jesus/Messiah ska dyka upp tolkar Religösa judar och vissa kristna att den israeliska staten ska finnas (Jerusallem) och jag gissar här men jag har för mig att man måste bygga ett nytt tempel. Då behöver man röda kvigor.

Så Tokkristna och nationalistiska religiösa sionistiska judar tror indirekt på samma sak. Messiah/Jesus när han dyker upp löser problemet vem av dem som hade rätt.

Iransk Shia är också lite underlig efter Khomeini. Klassisk Shia får inte ha en stat förrän Mahdi dyker upp igen. Det kan inte finnas ett shiitisk stat innan Mahdi. Ayatollorna kan vara rådgivare men inte styrande. Khomeini ändrade det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Såg något som känns alldeles för otroligt för att vara sant och de är att Iran hade målat flygplan på asfalten och på så sätt lurat Israel att bomba dem.

Hysteriskt roligt om det stämmer.
De har visst använt en hel del attrapper hur som helst. Det mesta ska ju vara i berg och tunnlar.
Citera
2026-03-05, 13:32
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Så gäller den tolkningen bara när vissa stater gör det, eller gäller den konsekvent även för alla andra som har bedrivit krig och proxykonflikter globalt?
Principiellt har du förstås rätt, vilket många västländer också påtalat, men i samma veva så uttrycker de stöd. Vilket absolut är ett hyckleri. De stöttar säkert också i handling där det inte syns.

Spanien sa ifrån, varpå Trump sa till sin finansminister att affärerna med dem skulle upphöra. Vad Trump säger har väl de flesta insett kan tas med en skopa salt. Finansministern kan naturligtvis inte beordra amerikanska företag att sluta göra affärer i Spanien över en natt. Men det visar att USA inte tvekar att utöva alla påtryckningar de kan för att få igenom sin agenda. De har alltid gjort det, bara inte så rättframt som Trump gör.

Men en bidragande orsak till de ljumma kommentarerna om folkrätten är Irans hotfulla retorik och aggressiva beteende. De är bråkstake nr 1 i klassen och de andra eleverna tycker det är skönt att bli av med den, oavsett metod.
Så USA och Israel kommer undan med det här på grund av alla bekymmer Iran ställer till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in