2026-03-04, 11:57
Medlem
Connykrims avatar
I form av allt!

Något extraordinärt ni gjort mot någon när o kär eller random?

Kan vara vad som helst som ni anser är extremt generöst till och med att givit en tjuga till uteliggarn utanför willys.

Jag börjar väl och för mig är det när jag gick med en polare till lokala pizzerian. Det va på den tiden pizza kostade runt 60-70kr.
Jag hade råd med exakt en pizza utan dryck, min vän hade 0kr - båda va vrålhungriga och jag förstod inte varför han hakade på när pengar ej fanns.
Nåväl slutar med att vi delade på min pizza 50/50 och jag gick därifrån hungrig.
Det lärde mig att när man går med någon och käkar så ser jag till att alltid ha råd att betala för 2 om situationen skulle uppstå igen.
Citera
2026-03-04, 12:16
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
I form av allt!

Kan vara vad som helst som ni anser är extremt generöst till och med att givit en tjuga till uteliggarn utanför willys.

Jag börjar väl och för mig är det när jag gick med en polare till lokala pizzerian. Det va på den tiden pizza kostade runt 60-70kr.
Jag hade råd med exakt en pizza utan dryck, min vän hade 0kr - båda va vrålhungriga och jag förstod inte varför han hakade på när pengar ej fanns.
Nåväl slutar med att vi delade på min pizza 50/50 och jag gick därifrån hungrig.
Det lärde mig att när man går med någon och käkar så ser jag till att alltid ha råd att betala för 2 om situationen skulle uppstå igen.
Det är inte generositet. Det är godtrogenhet.
Citera
2026-03-04, 12:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:
I form av allt!

Generositet behöver inte handla om materiella ting, som pizzan i ditt exempel.

Att anse andra människor som lika mycket värda som en själv, det är för mig den högsta formen av generositet.
Citera
2026-03-04, 12:18
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det är inte generositet. Det är godtrogenhet.
Snarare snällhet, och det är aldrig fel
Citera
2026-03-04, 12:19
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Snarare snällhet, och det är aldrig fel
Nej, snällhet bygger på att man vill ge. Godtrogenhet bygger på att andra nyttjar ens "snällhet".
Citera
2026-03-04, 12:21
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Generositet behöver inte handla om materiella ting, som pizzan i ditt exempel.

Att anse andra människor som lika mycket värda som en själv, det är för mig den högsta formen av generositet.

Jag ansåg att det va generöst av mig att ge halva pizzan till min fattiga kamrat trots att jag var vrålhungrig. Kunde lika gärna låtit han titta på när jag frossade i min pizza
Citera
2026-03-04, 12:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, snällhet bygger på att man vill ge. Godtrogenhet bygger på att andra nyttjar ens "snällhet".
Nej, jag kan ge bara för att jag är snäll, inte för att jag vill. Godtrogen är likställt med att vara lite korkad och inte riktigt veta vad man gör. Att vara snäll kan däremot förväxlas med att vara godtrogen. Jag är snäll, men genomskådar dom som tror jag är godtrogen. Ser du skillnaden?

Mest generös jag har gjort? Tja, har hällt väldigt mycket pengar på mina två barn, men det kanske inte räknas? Bjudit min sambo på en tvåveckors charter?
Citera
2026-03-04, 12:32
Medlem
Citat:
I form av allt!

Har gett pengar till folk som kommit fram och frågat mig, typ 3ggr (inga tiggare som sitter utanför ICA alltså, de beukar få pant eller så köper jag en flaska vatten åt dom om det är varmt ute).

2 ggr har jag gett 200kr när de kommit med nån snyfthistoria, och båda gångerna så har de såklart ljugit friskt, men skitsamma. Den ena gången så var det en tjej som ville ha pengar till vandrarhem, hon fick 200kr och började skaka när hon såg hur mkt pengar det var, sen frågade hon om hon fick gå till puben och köpa en cider och lugna nerverna…😂
Jo, jag fattar att det troligen blev 4 cider och ragga upp nån kille istället men vafan, thats life.

Har oxå blåst en hel del pengar på s.k ”vänner” som haft det lite svårt. Inga stora summor utan allt från några tusen upp till 10K.

Har fått tillbaka exakt noll kr men de har ju då själva tagit avstånd från mig pga dåligt samvete, så jag slipper numera den sortens vänner.
Citera
2026-03-04, 12:42
Medlem
Onanikrems avatar
Inte det mest generös jag gjort men brukar sticka åt en gubbe, säkert yngre än mig en öl då och då utanför bolaget. Han har varit bortjagad av zigenarna flera år men nu är han tillbaka.

Bjudit på middagar med käk och vin för några tusen, gett bort någon cognac eller whisky för uppåt 1000kr vid födelsedagar och så, men det är ju till folk som inte behöver det.

Köpte en 6 pack folkisar till en mindre lottad som fick lämna den på matbutiken en söndag kändes. också snällt, hade aldrig sett honom varken förr eller senare.

Dricksade en tia+tvåkr till en kypare i en kypare i Bulgarien på 80talet. Frågade om de hade cigg där, det hade de inte men han försvann och kom tillbaka med sina egna cigg och bjöd. Maten kostade 8 kr med vin.
(Ett paket cigg kostade 80öre i svenska pengar) Samma resa: En gumma satt utan för toaletten och sålde två ark toalettpapper för typ 1 öre. Gav henne en svensk tia och tog hela rullen. Hon fick tillbaka den efter jag var klar minus ca 100 ark

Fördjävligt fattigt i Bulgarien då.
Citera
2026-03-04, 12:43
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Nej, jag kan ge bara för att jag är snäll, inte för att jag vill. Godtrogen är likställt med att vara lite korkad och inte riktigt veta vad man gör. Att vara snäll kan däremot förväxlas med att vara godtrogen. Jag är snäll, men genomskådar dom som tror jag är godtrogen. Ser du skillnaden?

Mest generös jag har gjort? Tja, har hällt väldigt mycket pengar på mina två barn, men det kanske inte räknas? Bjudit min sambo på en tvåveckors charter?

Vi tittar på det igen:
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Jag hade råd med exakt en pizza utan dryck, min vän hade 0kr - båda va vrålhungriga och jag förstod inte varför han hakade på när pengar ej fanns.
TS förstår alltså inte varför kompisen följer med när denne inte har några pengar. Antingen känner inte TS till att så är fallet förrän beställning ska ske, eller så är TS lite eljest som tappat talförmågan när de lämnar lägenheten. Vanliga människor gör ett konstaterande genom samtal att "jag är hungrig, men har inga pengar". Den generöse säger då "Vi delar"..En snål kanske säger "Fan inte jag heller när jag tänker efter" försöker sedan göra sig av med vederbörande för att äta pizzan själv.

Detta uppenbaras nu, och kompisen visste bevisligen att denne inte hade pengar, men måste då iskallt räknat med att åtminstone fått smaka. Här börjar godtrogenheten blotta sig.

När denne sedan i klartext skriver det jag fetat, att denne lärt sig att om situationen uppstår när någon annan räknar med att bli bjuden genom en slags känslomässig utpressning, så är det inte generositet utan godtrogenhet på repeat. En generös människa skulle istället säga: "Jag bjuder" varvid en normal människa svarar "tack, men jag har pengar nu, låt mig bjuda igen".

För att återgå till TS så är nog det mest generösa jag gjort att ta på mig någon annans skuld som skulle gett denne konsekvenser den inte kunde ta..
Citera
2026-03-04, 12:44
Medlem
Briasccas avatar
Jag kan lyssna på kamrater som pladdrar om det mest ointressanta saker man kan tänka sig, och så ställer jag frågor om det så de får prata ännu mer. Det är ganska generöst av mig tycker jag, fast jag skulle egentligen bara vilja kräkas på pladdret.
Citera
2026-03-04, 13:13
Medlem
TheJesuits avatar
Istället för att panta mina burkar ger jag dem ibland till lokale tiggaren. Fast bara ibland och när det inte är så många burkar i påsen. Han blir alltid lika glad och då blir man själv nöjd över sin givmildhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in