Citat:
Ursprungligen postat av
carlpetersen73
Nej, jag kan ge bara för att jag är snäll, inte för att jag vill. Godtrogen är likställt med att vara lite korkad och inte riktigt veta vad man gör. Att vara snäll kan däremot förväxlas med att vara godtrogen. Jag är snäll, men genomskådar dom som tror jag är godtrogen. Ser du skillnaden?
Mest generös jag har gjort? Tja, har hällt väldigt mycket pengar på mina två barn, men det kanske inte räknas? Bjudit min sambo på en tvåveckors charter?
Vi tittar på det igen:
Citat:
Ursprungligen postat av TS
Jag hade råd med exakt en pizza utan dryck, min vän hade 0kr - båda va vrålhungriga och jag förstod inte varför han hakade på när pengar ej fanns.
Nåväl slutar med att vi delade på min pizza 50/50 och jag gick därifrån hungrig.
Det lärde mig att när man går med någon och käkar så ser jag till att alltid ha råd att betala för 2 om situationen skulle uppstå igen.
TS förstår alltså inte
varför kompisen följer med när denne inte har några pengar. Antingen känner inte TS till att så är fallet förrän beställning ska ske, eller så är TS lite eljest som tappat talförmågan när de lämnar lägenheten. Vanliga människor gör ett konstaterande genom samtal att "jag är hungrig, men har inga pengar". Den generöse säger då "Vi delar"..En snål kanske säger "Fan inte jag heller när jag tänker efter" försöker sedan göra sig av med vederbörande för att äta pizzan själv.
Detta uppenbaras nu, och kompisen visste bevisligen att denne inte hade pengar, men måste då iskallt
räknat med att åtminstone fått smaka. Här börjar godtrogenheten blotta sig.
När denne sedan i klartext skriver det jag fetat, att denne
lärt sig att om situationen uppstår när någon annan räknar med att bli bjuden genom en slags känslomässig utpressning, så är det inte generositet utan godtrogenhet på repeat. En generös människa skulle istället säga: "Jag bjuder" varvid en normal människa svarar "tack, men jag har pengar nu, låt mig bjuda igen".
För att återgå till TS så är nog det mest generösa jag gjort att ta på mig någon annans skuld som skulle gett denne konsekvenser den inte kunde ta..