2026-03-04, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Nu har befolkningen chansen till ett skifte. Men man hör inte om några protester osv i media?

Varför ger säkerhetsstyrkorna/militären inte upp. Dom är ju också människor som lever i regimens klor. Kollar man historien om liknande regimskifte så finns det alltid någon del av militären med sin ledare som gör ett uppror. Men inte i iran.

Fast nu har ju Israel och USA 'spelat dem i händerna' - Regimen får nu stöd eftersom USA bombar deras land. Israel lika dant.

Men lärdom ur historien är ju bra att dra. Efter kriget (WW2), störtade England och USA den begynnande demokratin i Persien (Iran).
Detta är fortsättningen på historien.
statskuppen 1953
Citera
2026-03-04, 11:11
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Västerländskt önsketänkade och propaganda, nämn ett enda land i hela mellanöstern som har haft en 'väst-infiltrerad' rörelse inuti ett maktsammanhang som i hemlighet vill störta landet så att det 'goda' kan vinna, verkligheten är inte Hollywood-filmer från 90-talet.

Jag är också mycket skeptisk till att en folklig revolution i Iran kommer ske och som leder till demokrati och frihet. Men Trump och många i denna tråd verkar vara önsketänkare av rang när det kommer till detta.

Jag tror mer på ett allmänt kaos under lång tid framåt där olika grupper inom landet strider om makten och utomstående länder som Israel och USA häller bensin på elden. I slutändan bara en stor bajsmacka för alla inblandade.

Men jag hoppas att jag har fel.
Citera
2026-03-04, 11:11
Medlem
Om USA och Israel verkligen har slagit till mot presidentens eller Khameneis anläggningar så kan vi nog räkna med att regionen exploderar i ett fullskaligt krig innan veckan är slut.
Citera
2026-03-04, 11:12
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Vad är det Israel sitter på som får USA/Trump att agera på det här sättet?
Är det Epsteinrelaterat och/eller något annat?
Citera
2026-03-04, 11:12
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jo. Men tanken är att låta kurderna agera marktrupper, varvid den iranska armén, Revolutionsgardet och Basirmilisen tvingas till motåtgärder via truppkoncentrationer, som i sin tur kan angripas av israeliskt och amerikanskt stridsflyg. Om nedtrimmningen av dessa styrkor blir tillräckligt stor uppstår kritisk massa och en folkresning kan komma tillstånd bland den iranska majoritetsbefolkningen "bakom" fronten. Huruvida kurderna är minoritet eller ej är inte viktig. Poängen är att deras stridskrafter är tillräckligt stora för att tvinga regeringsstyrkorna till omfattande motåtgärder, som kan bekämpas från luften.

Det tror jag på när jag ser det.
Citera
2026-03-04, 11:16
Medlem
Citat:
Kurderna har sedan flera månader tillbaka beväpnats av Israel och USA i hemlighet. Det kom som en överraskning för mig hur omfattande planeringen har varit.

Är det verkligen en klok idé att uppmuntra utbrytargrupper i Iran? Om centralstyret i Teheran försvagas öppnar det upp för galna islamistiska utbrytargrupper i Baluchistan, nästgårds till Hormuzsundet…
Citera
2026-03-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Märk väl att följande tweet inte är verifierat. Det hon skriver låter onekligen spektakulärt, kanske för spektakulärt för att vara sant, men eftersom det inte används högintelligenta och fullt autonoma system utan människor som sitter i loopen och ska trycka på Epstein-klassens djävulska bombknapp, så kan jag föreställa mig att en slutkörd pilot bränner av svindyra bomber och försöker slå ut anamorfiska målningar på marken. Inte direkt kostnadseffektivt, i så fall.

1. det är en väldigt liten explosion. (så ingen stor pjäs)
2. det är en thermal-cam , så det är värmeskilnaderna vi ser "i målningen".....
3. klippet är "från idf" men klippet är inte postat av IDF , utan det är en osint-klick-samlare som postat det.

skulle tippa på att det är fejk.
Citera
2026-03-04, 11:17
Medlem
Citat:
Jo. Men tanken är att låta kurderna agera marktrupper, varvid den iranska armén, Revolutionsgardet och Basirmilisen tvingas till motåtgärder via truppkoncentrationer, som i sin tur kan angripas av israeliskt och amerikanskt stridsflyg. Om nedtrimmningen av dessa styrkor blir tillräckligt stor uppstår kritisk massa och en folkresning kan komma tillstånd bland den iranska majoritetsbefolkningen "bakom" fronten. Huruvida kurderna är minoritet eller ej är inte viktig. Poängen är att deras stridskrafter är tillräckligt stora för att tvinga regeringsstyrkorna till omfattande motåtgärder, som kan bekämpas från luften.

I teorin funkar det men i verkligheten?
Citera
2026-03-04, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Det närmaste målet är dock eliminera regimen. Det kan ta årtionden av strider och att landet styckas, men för eller senare uppstår ett nytt balansläge.

och om S tar makten i höst har alla islamister i det läget flytt till Sverige
Citera
2026-03-04, 11:19
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Det har väl egentligen varit snack redan från början att de bara ska hjälpa till och att iranierna själva måste ta tillfället i akt och göra vad som krävs

Ska de slås med pinnar?!

Jävligt fegt av Don TACO att uppmuntra till revolt utan att ge någon egentlig hjälp!

Håller absolut inte på Iran och hoppas att nuvarande skit ryker men att tro att man fredligt kan störta den teokratiska regimen utan våld är bara naivt och stört!
Citera
2026-03-04, 11:24
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det tror jag på när jag ser det.

Du har redan sett inledningen på denna process: beväpning av kurdiska styrkor och en omfattande förbekämpning av allt från arméposteringar ned till enskilda polisstationer i västra Iran. Tyngdpunkten av de allierades flygangrepp skedde just mot mindre mål i västra Iran under gårdagen, vilket blir absurt om man inte tar med i beräkningen en kurdisk markoffensiv i just detta område. Men, som du säger, vi får se.
Citera
2026-03-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vad är det Israel sitter på som får USA/Trump att agera på det här sättet?
Är det Epsteinrelaterat och/eller något annat?

Man vet inte.

Men de rikaste människorna i USA är judar, de stöttar Israel oavsett vad, och dessa kan betala pengar till politiker som driver politik som gynnar Israel.

Sedan finns även en religiös aspekt. Fundamentalistiska kristna i USA tror att Jesus ska Återkomma när Israel är 100% judiskt, och därför stödjer kristna amerikaner Israel. Be ai förklara detta för dig, den gör det bra.

Trump drivs av girighet, du vet the american dream, så han är lätt att köpa för rika människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in