2026-03-03, 18:28
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kurderna är verkligen att föredra. De är organiserade, till skillnad från "sunnitiska mujahedeen".

Samtidigt tveksamt om de vore kapabla att ta över Iran, jag säger "nej" på den, men definitivt en bra partner så att Väst kan kliva in och utlysa ett val. Som i Irak.

Med diverse "sunnitiska mujahedeen" i landet blir det betydligt svårare att få ordning igen.

Kurderna i Iran har hela tiden varit en separatist rörelse, precis som i övrigt länder. Med stöd av judarna och enade med PKK Peshmega och YPG lär de kunna sno åt sig det Kurdistan som ligger inom Irans gräns. Men som jag tidigare skrev:
Om PKK ska gå in krävs det att de litar på att judarna håller turkarna i stången.

Ett fritt Kurdistan en väldigt maktfaktor i regionen, för övrigt.

Jag tror inte på några sunnitiska mujahedins i Iran. Dels för att de stora folken perser och azerier är shia och dels för att de sunnitiska kurderna inte har så stor dragning åt jihadism och sunniextremism. Balucherna är sunnimuslimer men de bor i ett geografisk avgränsat område och är max 5 miljoner invånare, ungefär 5% av Irans befolkning.

Ett fritt Kurdistan i Iran kommer säkert att motarbetas av Turkiet, Syrien och Irak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Trump har tappat det fullständigt. Uppenbarligen vill han kriga mot alla länder på alla tänkbara plan. Smart.
AI:

Något krig mot Spanien blir det inte. Däremot en stor förlust för Spanien som ställer sig på fel sida här.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Om Israel attackerar Turkiet måste väl USA enligt avtal ställa upp i Turkiets försvar?
Men ok, jag vet, under Trump bryts fördrag närmast på daglig basis.

Rent formellt ja. Men i verkligheten är USA i det närmaste en israelisk lydstat.
Citera
2026-03-03, 18:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Något krig mot Spanien blir det inte. Däremot en stor förlust för Spanien som ställer sig på fel sida här.

Ett handelskrig mellan USA och Europa är det ingen part som vinner på.
Citera
2026-03-03, 18:33
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Om Israel attackerar Turkiet måste väl USA enligt avtal ställa upp i Turkiets försvar?
Du tänker på Natos artikel 5?
Det är inget tvång med just militärt stöd.
Citera
2026-03-03, 18:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Turkiet kommer inte ens tveka på att jämna dem med marken. De är jävligt trötta på det där skit folket och skulle utan att blinka sätta igång.

Citat:

Nej grabbar.

1. Turken vågar inte röra Israel.
2. Läs på om artikel 5 (turkar har noll skydd om dom skulle våga angripa Israel först)
Citera
2026-03-03, 18:36
Medlem
Citat:

Ja, men nu var ju komentaren ett svar på att "sionisterna vill att usa bombar turkiet".

Citat:

Har du något exempel?
Citera
2026-03-03, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kurderna är verkligen att föredra. De är organiserade, till skillnad från "sunnitiska mujahedeen".

Samtidigt tveksamt om de vore kapabla att ta över Iran, jag säger "nej" på den, men definitivt en bra partner så att Väst kan kliva in och utlysa ett val. Som i Irak.

Med diverse "sunnitiska mujahedeen" i landet blir det betydligt svårare att få ordning igen.

Kurderna i Iran har hela tiden varit en separatist rörelse, precis som i övrigt länder. Med stöd av judarna och enade med PKK Peshmega och YPG lär de kunna sno åt sig det Kurdistan som ligger inom Irans gräns. Men som jag tidigare skrev:
Om PKK ska gå in krävs det att de litar på att judarna håller turkarna i stången.

Ett fritt Kurdistan en väldigt maktfaktor i regionen, för övrigt.

PKK är mer eller mindre historia men jag tror du blandar till en hel del här.

Kurderna kommer aldrig kunna enas, koalitionen kom till i samband med protesterna men det var med nöd och näppe.
Det är en koalition mot den iranska regimen.

Däremot kan man ”tillsammans” med Mujahedin bli riktigt jobbiga för ett pressat IRGC/Artesh, speciellt när dom har USA och Israel i ryggen.

Det finns ju även fler som kommer ha en del av kakan.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2026-03-03 kl. 18:44.
Citera
2026-03-03, 18:37
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Snacka om att Trumpen gick helt berserk mot Madrid efter att de har nekat USA tillgång till militärbaser.
Citera
2026-03-03, 18:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tror inte på några sunnitiska mujahedins i Iran. Dels för att de stora folken perser och azerier är shia och dels för att de sunnitiska kurderna inte har så stor dragning åt jihadism och sunniextremism. Balucherna är sunnimuslimer men de bor i ett geografisk avgränsat område och är max 5 miljoner invånare, ungefär 5% av Irans befolkning.

Ett fritt Kurdistan i Iran kommer säkert att motarbetas av Turkiet, Syrien och Irak.
Jag citerade alltså användaren EnoughisEnough som med källa visade att kurder och sunniter utifrån står beredda att gå in i Iran.
Citera
2026-03-03, 18:40
Medlem
NATOists avatar
Hungersnöd på väg att slå till i Dubai-varubrist pga Hormuz

https://i.4cdn.org/pol/1772529487230329.mp4

https://boards.4chan.org/pol/thread/529725524
Citera
2026-03-03, 18:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
PKK är mer eller mindre historia men jag tror du blandar till en hel del här.

Kurderna kommer aldrig kunna enas, koalitionen kom till i samband med protesterna men det var med nöd och näppe.

Däremot kan man ”tillsammans” med Mujahedin bli riktigt jobbiga för ett pressat IRGC/Artesh, speciellt när dom har USA och Israel i ryggen.
Vet inte vad du menar med att "kurderna aldrig kommer kunna enas". De är enade genom etnicitet, men klart att en så stor folkgrupp inte är enhetlig i fråga om religion eller åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in