2026-02-16, 13:23
  #3109
Medlem
Ja, nu har Obama gått ut och förtydligat:

https://www.politico.eu/article/us-barack-obama-aliens-odds-good-life-space-there/

Han har inga bevis. Han bara tycker (som de flesta av oss) att med så många galaxer, stjärnor, planeter etc, så borde det väl kunna finnas liv därute...
Citera
2026-02-16, 14:08
  #3110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Ja, nu har Obama gått ut och förtydligat:

https://www.politico.eu/article/us-barack-obama-aliens-odds-good-life-space-there/

Han har inga bevis. Han bara tycker (som de flesta av oss) att med så många galaxer, stjärnor, planeter etc, så borde det väl kunna finnas liv därute...

Han tvingades backa, märkligt vad svårt det är att hitta det han ursprungligen sa. Nu är det han sa om farkoster/föremål med egna, oförklarliga rörelsemönster borta. Men han säger att utomjordingar finns. Hur kan han säga det liksom? Det i sig är ganska häpnadsväckande. Även om vi antar att det borde finnas liv på andra planeter, eller till och med utomjordingar, så har vi ju absolut inga bevis för det. Men han verkar tvärsäker..
Citera
2026-02-16, 14:15
  #3111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
Det har varit en utveckling av hans attityd kring UFOs och aliens. Tror han efter första perioden bara skämtade om det, men nämnde att han försökt få svar. Sen efter andra perioden var han mer allvarlig. Denna gång säger han rakt ut att aliens finns på riktigt. Fortfarande en viss nervositet kring frågan.

Min första tolkning var att han antydde att han trodde på 3), men det är något underligt över hans sätt att helt avfärda Area 51. Påminner mig om med vilken övertygelse som Eric Davis avfärdade tanken på att man lyckats reverse engineer:a farkosterna. Kanske handlar det bara om statshemligheter som han är tvungen att avfärda.
De flesta visselblåsare om jag inte har helt fel har väl antytt att ingenting finns i just Area 51 och exotiska prylar flyttades redan ganska så tidigt efter Roswellincidenten på 40 50-talet till närliggande platser och sedan långt därifrån. Så där stämmer kanske Obamas påstående.

Kongressledamot Eric Burlison som nyligen beviljats ​​tillgång till Area 51 m.m. av Trump trodde inte heller att hans utredning av just den platsen skulle leda någonstans eftersom materialet, om nu ens något finns kvar efter så många år har flyttats långt innan inspektion.
Citera
2026-02-16, 14:17
  #3112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Han backade men har ju sagt ungefär att det observerats flygande objekt som inte liknar något som människan har skapat. Detta har han mest troligt fått till sig av för honom trovärdiga källor under sin tid som president. Han verkar ju dessutom ha ett intresse för ämnet. Men förstår att han nu känt sig tvungen att backa. Däremot intressant att han uttalade sig i ämnet som han gjorde.

Håller med. Möjligheten finns att han talar sanning och faktiskt ville "svara i speedfrågornas anda" eller hur han uttryckte det, men jag är skeptisk till att sånt här händer spontant. Han visste nog vilka frågor som skulle komma.

Känns som en sån där "säga något, men ändå inte"-grej. Få stor uppmärksamhet genom att säga något sensationellt, och sedan backa, men resten av budskapet kvarstår. Tyvärr är resten av budskapet inte precis kristallklart, så det kanske mer handlar om att vänja människor vid tanken på aliens eller nåt.
Citera
2026-02-16, 14:21
  #3113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
De flesta visselblåsare om jag inte har helt fel har väl antytt att ingenting finns i just Area 51 och exotiska prylar flyttades redan ganska så tidigt efter Roswellincidenten på 40 50-talet till närliggande platser och sedan långt därifrån. Så där stämmer kanske Obamas påstående.

Kongressledamot Eric Burlison som nyligen beviljats ​​tillgång till Area 51 m.m. av Trump trodde inte heller att hans utredning av just den platsen skulle leda någonstans eftersom materialet, om nu ens något finns kvar efter så många år har flyttats långt innan inspektion.
Den delen stämmer säkert, men han uttryckte sig som att det inte ens fanns tunnlar där under heller "- unless there is an enormous conspiracy and they are hiding it from the president"
Citera
2026-02-20, 06:34
  #3114
Medlem
Sådär! I natt meddelade president Trump via Truthsocial att han har beordrat krigsminister Pete Hegseth att offentliggöra allt material om UAP som DoD har. Då är det bara att vänta, läsa och se vad som finns i materialet!
Citera
2026-02-20, 10:16
  #3115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Sådär! I natt meddelade president Trump via Truthsocial att han har beordrat krigsminister Pete Hegseth att offentliggöra allt material om UAP som DoD har. Då är det bara att vänta, läsa och se vad som finns i materialet!

Jag har inte höga förhoppningar. Trump har en tendens att i bästa fall "over-promise and under-deliver" och i värsta fall göra precis motsatsen till allt han lovat. Men kanske kan det bli något på sikt om man fortsätter att driva på releasen av Epstein-filerna.

Det är dock en positiv utveckling då detta kanske leder till att fler vaknar upp och börjar uppmärksamma denna cover up. Jag undrar faktiskt lite om det kanske var Obamas syfte med den underliga kommentaren om aliens. Ett försök att trigga Trump till att börja prata om UFOs. I så fall funkade det.
Citera
2026-02-20, 17:25
  #3116
Medlem
Ja, det gäller att "gardera med kryss" som Putte Kock sade på sin tid. Det finns ju minst tre möjliga utfall av dessa offentliggöranden angående utomjordisk liv, aliens, UAPs och UFOs plus annat som skulle kunna ha med detta att göra:

1) Dokumenten innehåller otvetydiga bevis för något av ovan nämnda fenomen.
X) Dokumentläget är oklart pga överstrykningar, otydliga formuleringar eller att det helt enkelt handlar om tex ännu oidentifierade flygande föremål.
2) Dokumenten innehåller ingenting som kan styrka ovanstående fenomen men heller inga stora oklarheter.
Citera
2026-03-02, 21:01
  #3117
Medlem
brutenbryggas avatar
Spekulationsdags. Inne på funderingar om hur världshavens stora ytor kan utnyttjas militärt för mer skuggskygg verksamhet.

Säg att USA har superlångt utvecklade farkoster som tex kan färdas från jorden upp i rymden och tillbaks, mycket smidigare än det vi ser NASA håller på det. Detta förutsätter att militären haft ett parallellt och hemligt rymdprogram från första början. Och den skulle då kunna ligga minst 50 år före allt annat, på en höft.

För att hålla på systematiskt med ett hemligt program att gå från marknivå (havsnivå) till rymden, utan att väcka stor uppmärksamhet, vore väl de stora haven en utmärkt utgångspunkt? Från vilken militäranläggning som helst, eller vart som helst på landmassorna, finns människor i närheten som alltid kan råka se eller spela in ovanliga fenomen. Förutom städer, mindre byar och vägsystem, finns alltid massor av individer ute i folktomma naturområden i rekreationssyften osv.

Ingen plats vore säkrare än de stora blå haven? Så, det jag försöker säga är att om det är tekniskt möjligt skjuter nog USA upp ett och annat hemligt projekt via enorma hangarfartyg långt ute till havs - långt från våra ögon.

Och ännu säkrare vore ju om ubåtar hade kapaciteten av ett hangarfartyg, men med rymdkapabla farkoster. Det skulle verkligen vara svårt att upptäcka.

Av mycket man hört inom UFOlogin så verkar ju just US Navy vara en väldigt dunkel figur som varit med i många sammanhang. Tänk om dom är starkt sammankopplade med eventuella hemliga rymdprogram?

Från ekvatorn är det fysiskt mest fördelaktigt att slunga ut saker i rymden pga att jordens rotationskraft där är störst, så energiförbrukningen bli mest effektiv, dessutom finns ett stort spelrum för att placera uppskjutningsplattformen strategiskt för att nå sitt mål i tex omloppsbana med stor precision. Havsytorna är ju ändå betydligt större än landmassan. Förutom det så kan även misslyckade operationer ske utan större konsekvenser, om tex något exploderar och faller - men bara ner i havet och inte på land.

Detta skulle klaffa med iakttagelser om "drönare/UAPs/ORBs" mm som sägs komma från havet. Kanske är nått nytt man testar?

Va tror ni
Citera
2026-03-02, 21:03
  #3118
Medlem
brutenbryggas avatar
Rymdraketer och rymdfärjor som vi sett tidigare skulle väl vara ganska opraktiskt från en havsplattform i gungande vågor. Så jag tänker att man har något som fungerar mycket smidigare, i mindre storklek. Antigrav-grejs. Kanske en Tic-Tac-launcher?

Frågeställningen i korthet:
- Är haven en strategiskt perfekt geografisk yta för hemliga rymdprogram? Tror ni dom redan används till det?
__________________
Senast redigerad av brutenbrygga 2026-03-02 kl. 21:07.
Citera
2026-03-03, 07:09
  #3119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Rymdraketer och rymdfärjor som vi sett tidigare skulle väl vara ganska opraktiskt från en havsplattform i gungande vågor. Så jag tänker att man har något som fungerar mycket smidigare, i mindre storklek. Antigrav-grejs. Kanske en Tic-Tac-launcher?

Frågeställningen i korthet:
- Är haven en strategiskt perfekt geografisk yta för hemliga rymdprogram? Tror ni dom redan används till det?

Nja.

Jag har varit med under stora delar av människans rymdäventyr. Jag måste tillstå att jag är lite besviken på NASA. Med Artemis-projektet är målet att människan skall nå månen med bemannade turer igen, efter 55 år, och då med väsentligen samma rymdteknik.

Självfallet har vi idag överlägsna datorer och andra instrument ombord, men själva rymdtekniken är fortfarande en jättelik engångs bärraket som skall besegra Jordens gravitation och föra astronauterna först i omloppsbana runt månen och i nästa runda genomföra en månlandning. Även detta projekt verkar kantas av stora tekniska problem.

På vägen har NASA skrotat rymdfärjorna, rymdstationerna och månbaserna. Vi har ännu inte satt "boots on the ground" på Mars, och ännu diskuterar man om en sådan lång rymdresa ens är möjlig för människor pga den kosmiska strålningen. Och då är vi ändå 30 år efter det ursprungliga programmet, där man hade tänkt att sätta människor på Mars 1996.

Visserligen är de obemannade rymdäventyren större framgångar med rymdteleskopen och utforskandet av vårt solsystem.

Kanske sprang science fiction iväg lite för snabbt med våra tankar? Ingen verksamhet mår heller bra av presidenter som blandar rymdambitioner med ekonomiska neddragningar.

Håller då i stället militären (som sällan har ont om pengar) på med egna rymdprojekt? Ja, det gör de. Från Reagan till Trump har man drömt om en icke-penetrerbar skyddssköld mot missiler och kärnvapen.

Utvecklar de också ny rymdteknologi? Ja, det borde de göra. I så fall måste de satsa på smidigare och återanvändbara sätt att lämna Jordens gravitation. Om det inbegriper haven och antigravitation har jag ingen aning om, men det borde vara tekniker som har studerats och kanske även testats.
Citera
2026-03-03, 09:34
  #3120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutenbrygga
Spekulationsdags. Inne på funderingar om hur världshavens stora ytor kan utnyttjas militärt för mer skuggskygg verksamhet.

Detta skulle klaffa med iakttagelser om "drönare/UAPs/ORBs" mm som sägs komma från havet. Kanske är nått nytt man testar?

Va tror ni
Särskilda UAP rapporter från marinkåren och USA:s flotta är inte mänsklig teknologi, något som kan vara reverse engineered isf.

2013 Aguadailla Puerto Rico, 2019 San Diego , det är transmediumobjekt som trotsar allt vi känner till om fysikens lagar. I dagarna blev AAROS tidigare direktör Tim Phillips intervjuad och trots munkavel på klassificerade info så var budskapet tydligt när man läser mellan raderna, de är icke mänskliga.

https://www.youtube.com/watch?v=Q8A6znZCUxE

Rear Adm. Gallaudet tror jag var det som vittnade inför kongressen om det undervattensfarkost som observerades av flottan vid Bermuda? Större än fartyg som USS Gerald R. Ford med hastighet av flera hundra knop under vattenytan. Anna Paulina hävdade också i dagarna att kongressen fått se ufo bevis efter möte med Pentagon, '' looking forward of sharing what we have seen''.

Många framträder just nu. Disclosure blir oundviklig förr eller senare.

https://www.youtube.com/watch?v=THhtm1K-hxU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in