Citat:
Ursprungligen postat av
brutenbrygga
Rymdraketer och rymdfärjor som vi sett tidigare skulle väl vara ganska opraktiskt från en havsplattform i gungande vågor. Så jag tänker att man har något som fungerar mycket smidigare, i mindre storklek. Antigrav-grejs. Kanske en Tic-Tac-launcher?
Frågeställningen i korthet:
- Är haven en strategiskt perfekt geografisk yta för hemliga rymdprogram? Tror ni dom redan används till det?
Nja.
Jag har varit med under stora delar av människans rymdäventyr. Jag måste tillstå att jag är lite besviken på NASA. Med Artemis-projektet är målet att människan skall nå månen med bemannade turer igen, efter 55 år, och då med väsentligen samma rymdteknik.
Självfallet har vi idag överlägsna datorer och andra instrument ombord, men själva rymdtekniken är fortfarande en jättelik engångs bärraket som skall besegra Jordens gravitation och föra astronauterna först i omloppsbana runt månen och i nästa runda genomföra en månlandning. Även detta projekt verkar kantas av stora tekniska problem.
På vägen har NASA skrotat rymdfärjorna, rymdstationerna och månbaserna. Vi har ännu inte satt "boots on the ground" på Mars, och ännu diskuterar man om en sådan lång rymdresa ens är möjlig för människor pga den kosmiska strålningen. Och då är vi ändå 30 år efter det ursprungliga programmet, där man hade tänkt att sätta människor på Mars 1996.
Visserligen är de obemannade rymdäventyren större framgångar med rymdteleskopen och utforskandet av vårt solsystem.
Kanske sprang science fiction iväg lite för snabbt med våra tankar? Ingen verksamhet mår heller bra av presidenter som blandar rymdambitioner med ekonomiska neddragningar.
Håller då i stället militären (som sällan har ont om pengar) på med egna rymdprojekt? Ja, det gör de. Från Reagan till Trump har man drömt om en icke-penetrerbar skyddssköld mot missiler och kärnvapen.
Utvecklar de också ny rymdteknologi? Ja, det borde de göra. I så fall måste de satsa på smidigare och återanvändbara sätt att lämna Jordens gravitation. Om det inbegriper haven och antigravitation har jag ingen aning om, men det borde vara tekniker som har studerats och kanske även testats.