2026-03-03, 05:08
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Bibbi börjar redan snacka.om att kriget är.över.

"Kriget varar inte för evigt"

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-protesterna-i-iran?inlagg=ab4c82a65c7bf3f0e9daecfc3b90b10d

Säg det till Islamisterna 😂

Talibanerna i afganistan var tbx vid makten innan ens amerikanar satt sig på flyget, hur många år var usa där ? 100 000 talibaner ;-)

Irans regim = ? Miljoner

Jo kriget skulle nog kunna vara för evigt, så det vill nog till att det blir en våldsamt blodig revolution i landet ?
Citera
2026-03-03, 05:11
Medlem
Seabeers avatar
Lever Pezeshkian fortfarande??
Citera
2026-03-03, 05:15
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Har ju länge haft känslan av att Kina verkligen vill trycka dit USA. Claima spoten som top dog. Men det är inget de skulle göra innan de anser USA försvagat eller att de skulle ha överhanden.
De lurar mer som gäddor i vassen.

Tror drömscenariot för Kina är att USA involveras i ett långdraget krig som dränerar både moral, ekonomi och slagstyrka. DÅ skulle de slå till. Men de är inte dumma nog att ge sig på en fiende de inte ser sig kunna vinna över.

Därför tror jag inte Kina kommer ge sig in i något på ett tag, möjligheten som moraliskt stöd men inte militärt och ekonomiskt. Fram tills att de känner sig oövervinnerliga kommer de fokusera på små områden i Asien som Taiwan & Macao som inte rör upp större känslor utanför närområdet.

Tror somsagt inte det är Iran eller Ryssland man bör vara oroliga för. Kina är nog de enda på sikt som verkligen skulle kunna utmana USA.

Undrar förresten på vilken sida Indien står på i konflikter? De känns svårlästa. Men i den nuvarande lär de vara på USA/Israels sida då Iran mig veterligen är polare med Pakistan som Indierna avskyr.

Kina kan nog bara utmana USA på det ekonomiska planet, ad gäller militär så har inte minst agerandena mot Venezuela och Iran bekräftat hur långt överlägset USA är. Kina har nog inte en suck vad gäller underrättelseverksamhet, strategiskslagkraft etc. Skulle man ponera ett öppet krig mellan Kina och USA utan att kärnvapen kunde användas, så tror jag USA skulle förstöra Kinas militära förmåga ganska snabbt, typ ett par veckor.
Citera
2026-03-03, 05:17
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Nu säger en befälhavare från Irans revolutionsgarde att sundet är helt stängt och att inga fartyg får passera. De som försöker kommer att sättas i brand. Det rapporterar iranska medier enligt Reuters.

Samtidigt rapporterar Fox News att sundet inte alls är stängt och hänvisar till USA:s centralkommando.

”Iran patrullerar inte sundet och det finns inga tecken på dem minerar sundet. 80 procent av deras olja går till Kina. Att minera sundet skulle skada Iran och dess viktigaste allierade.”, uppger Centcom enligt Fox News.

Iran har en egen Bagdad Bob ?

Är det samma gubbe som hävdade att Iran hade sänkt USS Abraham Lincoln?
Citera
2026-03-03, 05:28
Medlem
Jag tror en sk. smutsig bomb träffat Jerusalem eller Tel Aviv?
Citera
2026-03-03, 05:29
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CnB217
I första hand handlar det om att neutralisera Iran som militärt hot. De kan helt enkelt inte få ha några nukes. Övriga fördelar som USA kan ha av angreppet är mer bonusar i sammanhanget.

Nej, Iran har aldrig varit ett militärt hot mot USA. De saknar interkontinentala missiler. Irans mullor har aldrig brytt sig ett skit mot palestinierna. De har varit lika emot en Palestinsk stat i fred med Israel som Netanyahu att. Både Iran och Netanyahu behöver en evig Israel-Palestina-konflikt för att legitimera sin egen makt.

För USA är ju Nordkorea ett större hot. Nordkorea hatar USA sedan Korea-kriget och har redan kärnvapen och interkontinentala långdistansmissiler som kan nå USA.
Citera
2026-03-03, 05:34
Medlem
Jofs avatar
Sitter Putin och ler nu?
Tänker: nu får du se hur lätt det är. Jag trodde jag skulle fixa ett maktombyte i Ukraina på en vecka. Nu fyra år senare och mycket skit från Väst.
Nu får du se hur det är.
Och jag får mycket bättre betalt för min olj nu😁.
Citera
2026-03-03, 05:34
Medlem
Det är väl mycket ALOHA SNACKBAR i Rinkeby nu va???
Citera
2026-03-03, 05:36
Medlem
Do1oress avatar
Witkoff, det har nog icke undgått någon USA-kännare, är en av Trumps lojalister, tillika en av dem i Washington som sällan finner sanningen värd besvär. Be honom räkna till elva, och han snubblar redan vid tio. Alternativa fakta, alternativa tal, det är vad vi; den permanenta underklassen, kan vänta oss framgent. Av honom. Av det Vita huset. Tro inget annat. Snälla.
Citat:
Witkoff: "I forgot this small little detail.

In that first meeting, both the Iranian negotiators said to us directly, with no shame, that they controlled 460 kilograms of 60% and they're aware that that could make 11 nuclear bombs. [...] They were proud that they had evaded all sorts of oversight protocols to get to a place where they could deliver 11 nuclear bombs."

https://x.com/clashreport/status/2028671162742407379
Citera
2026-03-03, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Talibanerna i afganistan var tbx vid makten innan ens amerikanar satt sig på flyget, hur många år var usa där ? 100 000 talibaner ;-)

Irans regim = ? Miljoner

Jo kriget skulle nog kunna vara för evigt, så det vill nog till att det blir en våldsamt blodig revolution i landet ?

Fast Afghanistan och Iran är två helt olika ligor.

Afghanistan är ett splittrat klansamhälle där talibanerna hade rötter ute på landsbygden i årtionden. USA försökte bygga en stat ovanpå något som knappt var en fungerande centralstat från början. När de drog blev det som att dra ut Jenga-biten längst ner.

Iran däremot är en gammal, stark nation med hög utbildningsnivå, urban befolkning och en tydlig opposition. Det finns redan miljoner iranier som är sekulära, västorienterade och trötta på mullornas styre. Det är inte en importerad idé - det är inhemskt missnöje.

Skillnaden är att i Iran finns det folk som faktiskt kan ta över själva om regimen väl börjar gunga. Det är inte “bygga från noll”, det är mer “plocka bort toppen och låta trycket underifrån göra resten”. Helt annan dynamik.
Citera
2026-03-03, 05:40
Medlem
Seabeers avatar
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/donald-trump-hotar-med-hamnd-efter-attacken-mot-ambassaden/

😬😬😬
Citera
2026-03-03, 05:41
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Sitter Putin och ler nu?
Tänker: nu får du se hur lätt det är. Jag trodde jag skulle fixa ett maktombyte i Ukraina på en vecka. Nu fyra år senare och mycket skit från Väst.
Nu får du se hur det är.
Och jag får mycket bättre betalt för min olj nu😁.

Både Ryssland och USA borde ju ha lärt sig den läxan av talibanerna i Afghanistan. Den som inte lär sig av historien är dömd att upprepa den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in