Citat:
Ursprungligen postat av
katw
Ilar kommer att ha större möjlighet till medalj i Falun med tanke på banornas utformning, så länge hon är i form.
Ilar behöver hårda spår i Falun. Kallföre.
Hon har problem med ena sätesmuskeln med, fast det är väl inget kroniskt hoppas jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Green-Spirit
Rent teoretiskt skulle det väl kunna gå att förändra slingorna i Falun, om man tänker utanför den trånga box man sitter i nu sedan många år. Dvs. att dra iväg på de betydligt längre slingor som jag inbillar mig att Molle och Gunde tog sig an på 50 km 1993 i samma Lugnet och Falun.
Gunde hade lagt av då. Han satt i hytten med ståfräs.
Citat:
Ursprungligen postat av
Green-Spirit
Men som modern skidåkning har blivit så inser jag det omöjliga i detta.
TV-bevakning, publiktryck längs banan, lättåtkomlighet för snabba omprepareringar av spåren osv. gör att den lilla yta som nuvarande spårsystem rör sig inom nu är optimalt för dessa funktioner.
Hela spårområdet som användes idag rör sig inom en kvadrat med 700 meters sidor och ingenstans på banan befinner man sig längre än 1 km från skidstadion.
Men, rent teoretiskt alltså...så skulle man kunna skippa mycket av labyrintåkandet inom denna begränsade kvadrat och skicka upp åkarna på Sjulsarvsberget ytterligare 1 km bort.
Och där finns det inga problem att sålla agnarna från vetet...
Längdskidor behöver avslutning i uppförsbacke nuförtiden. Så flytta upp skidstadion till hopptornen. Eller möjligen till ängarna vid "Dalahusstugan", fast där finns inga branter.
Om inte Falun har för varmt klimat överhuvudtaget.