2026-03-02, 11:42
Moderator
Hjv9s avatar
Maja Dahlqvist har ont i ryggen och Moa Ilar har ont i sätesmuskeln. Bara att bita i sista helgerna nu.

Jonna skrev på Instagram att hon är frisk. Då är det Ebba som är det osäkra kortet till Lahtis. Ribom räknar jag inte med som det lät i helgen.
Citera
2026-03-02, 12:16
Medlem
Oerhört tråkiga slingor i Falun.
De känns utdaterade och de behöver göras om så att de blir mer utslagsgivande.
Stadionområdet med långa nedförsbacken innan upploppet är katastrofal.
Citera
2026-03-02, 13:51
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Maja Dahlqvist har ont i ryggen och Moa Ilar har ont i sätesmuskeln. Bara att bita i sista helgerna nu.

Jonna skrev på Instagram att hon är frisk. Då är det Ebba som är det osäkra kortet till Lahtis. Ribom räknar jag inte med som det lät i helgen.

Känns ju som Emmas problem är mentalt. Har väl haft det kämpigt en längre period, det är klart att form och återhämtning blir lidande.

Har väl hintats en del i intervjuer om nåt som ska ha påverkat henne en längre tid, oklart vad och det är inget hon velat ta upp heller trots ihärdiga frågor från Ludvig.
Citera
2026-03-02, 15:16
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Känns ju som Emmas problem är mentalt. Har väl haft det kämpigt en längre period, det är klart att form och återhämtning blir lidande.

Har väl hintats en del i intervjuer om nåt som ska ha påverkat henne en längre tid, oklart vad och det är inget hon velat ta upp heller trots ihärdiga frågor från Ludvig.

Jag tycker att resultaten de senaste åren talar sitt eget språk, och det faktum att hon också haft hjärtrusningar vid några tillfällen.
Jag säger som jag ser det, och jag har sett det allt för många gånger i längdsporten. Emma Ribom har gått på en smäll.
Citera
2026-03-02, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Kändes som hon fått ordning på sitt problem in i säsongen ändå men vem vet om dom återkommit. Går ju en del rykten och spekulationer om vad det är.
Citera
2026-03-02, 17:40
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ilar kommer att ha större möjlighet till medalj i Falun med tanke på banornas utformning, så länge hon är i form.
Ilar behöver hårda spår i Falun. Kallföre.

Hon har problem med ena sätesmuskeln med, fast det är väl inget kroniskt hoppas jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Green-Spirit
Rent teoretiskt skulle det väl kunna gå att förändra slingorna i Falun, om man tänker utanför den trånga box man sitter i nu sedan många år. Dvs. att dra iväg på de betydligt längre slingor som jag inbillar mig att Molle och Gunde tog sig an på 50 km 1993 i samma Lugnet och Falun.
Gunde hade lagt av då. Han satt i hytten med ståfräs.
Citat:
Men som modern skidåkning har blivit så inser jag det omöjliga i detta.
TV-bevakning, publiktryck längs banan, lättåtkomlighet för snabba omprepareringar av spåren osv. gör att den lilla yta som nuvarande spårsystem rör sig inom nu är optimalt för dessa funktioner.
Hela spårområdet som användes idag rör sig inom en kvadrat med 700 meters sidor och ingenstans på banan befinner man sig längre än 1 km från skidstadion.
Men, rent teoretiskt alltså...så skulle man kunna skippa mycket av labyrintåkandet inom denna begränsade kvadrat och skicka upp åkarna på Sjulsarvsberget ytterligare 1 km bort.
Och där finns det inga problem att sålla agnarna från vetet...
Längdskidor behöver avslutning i uppförsbacke nuförtiden. Så flytta upp skidstadion till hopptornen. Eller möjligen till ängarna vid "Dalahusstugan", fast där finns inga branter.

Om inte Falun har för varmt klimat överhuvudtaget.
Citera
2026-03-02, 17:46
Medlem
Ja jag har svårt att se vad Ribom skulle vara fysiskt "sliten" av. Hon har åkt tre tävlingar och ett sprintkval på två månader. Borde vara nykläckt inför säsongsavslutningen. Något stämmer med inte med återhämtningen.
Citera
2026-03-02, 17:58
Medlem
Green-Spirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Gunde hade lagt av då. Han satt i hytten med ståfräs.
Korrekt att Gunde lagt av då, förväxlade med Val di Fiemme 1991. Det andra låter jag vara osagt...
Citera
2026-03-03, 00:00
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Korrekt att Gunde lagt av då, förväxlade med Val di Fiemme 1991. Det andra låter jag vara osagt...

Han hade "ståpäls över hela kroppen", det är nåt annat ...
Citera
2026-03-03, 00:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Han hade "ståpäls över hela kroppen", det är nåt annat ...

Ja men Gunde myntade väl uttrycket ståpäls? De flesta menar/säger ju gåshud annars.
Citera
2026-03-03, 00:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ja jag har svårt att se vad Ribom skulle vara fysiskt "sliten" av. Hon har åkt tre tävlingar och ett sprintkval på två månader. Borde vara nykläckt inför säsongsavslutningen. Något stämmer med inte med återhämtningen.

Problemet ligger inte i antal tävlingar nu, utan sannolikt träning under försäsongen.
Jag tror det går tillbaka några år i tiden faktiskt efter att hon hade de stora framgångarna med flera första platser.
Citera
2026-03-03, 08:09
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Ryktena säger att Gunde också hade ståfräs när Torgny Mogren tog guldet 1993. Det är bara han och Jacob HÅRD som vet om det är sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in