2026-03-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Du kan utan probelm redigera din skatt 5 år bakåt.
Gjorde detta när jag i efterhand fick koll på aktier och att ersättningen för kontaktperson hade en skattefri del, vilket du själv måste uppge.

Kort svar: det går alldeles utmärkt.

Ok, tack!
Citera
2026-03-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Du kan utan probelm redigera din skatt 5 år bakåt.
Gjorde detta när jag i efterhand fick koll på aktier och att ersättningen för kontaktperson hade en skattefri del, vilket du själv måste uppge.

Kort svar: det går alldeles utmärkt.

”Du som har deklarerat senast 4 maj kan få din skatteåterbäring 9-12 juni om Skatteverket har godkänt uppgifterna din deklaration”

Gäller alltså att gå in och ändra o lägga till körersättningen innan 4 maj om jag förstår det rätt?
Citera
2026-03-02, 22:49
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
”Du som har deklarerat senast 4 maj kan få din skatteåterbäring 9-12 juni om Skatteverket har godkänt uppgifterna din deklaration”

Gäller alltså att gå in och ändra o lägga till körersättningen innan 4 maj om jag förstår det rätt?

Nej. Först skickar du in deklarationen utan avdrag. Sen när du har fått pengarna på den deklarationen kan du skicka in en ny deklaration med avdraget när som helst de kommande fem åren. Smidigast är väl att göra det innan december 2026 eftersom att e-tjänsten för deklarationen stänger då.
Citera
2026-03-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Nej. Först skickar du in deklarationen utan avdrag. Sen när du har fått pengarna på den deklarationen kan du skicka in en ny deklaration med avdraget när som helst de kommande fem åren. Smidigast är väl att göra det innan december 2026 eftersom att e-tjänsten för deklarationen stänger då.

Okej tack.

Bör reseavdraget betalas ut i juni om jag skickar in den igen så fort pengarna har kommit i april?
Citera
2026-03-02, 23:12
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Okej tack.

Bör reseavdraget betalas ut i juni om jag skickar in den igen så fort pengarna har kommit i april?

Det beror på. Den deklaration du skickar in blir en omprövning av den första deklarationen. Skatteverkets mål är att handlägga omprövningar inom 5 veckor senast jag kollade. Men den handläggningstiden varierar säkert beroende på arbetsbörda, vilken lär vara högre på våren pga folk som gör som du och sommaren pga semester.

Så stalltipset är väl att skicka den så fort som möjligt. Kan bli en vecka, kan bli fem, kan bli tio.
Citera
2026-03-03, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Låter ju betydligt mer vettigt.
När jag ändå har dig på tråden, är det via arbetsgivare eller måste man gå genom Skatteverket?

Genom skatteverket.
Du fyller i dina potentiella uppgifter och får ett besked av skatteverket.
Vissa arbetsgivare har direktkontakt med Skatteverket så det sköts automatiskt rätt dragning.
Vissa har inte, då får du vidarebefordra beskedet till arbetsgivaren.
Citera
2026-03-03, 09:25
Medlem
wicks avatar
Någon som fått idag från Kivra?
Citera
2026-03-03, 09:56
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wick

Inget än. Minns inte när jag senast fick på första dagen deklarationen
Citera
2026-03-03, 10:00
Medlem
Dofternas avatar
22 papp tillbaka. Ska köpa en sommargosse för pengarna.
Citera
2026-03-03, 10:23
Medlem
Man vet ju redan vad man kommer få tilllbaka/betala förstår inte hypen varje år
Citera
2026-03-03, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wick

Ja, 08.00. Swedbank om nån undrar bank.
Citera