2026-03-02, 11:46
Medlem
Bara gått 48 timmar söttis

Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Jag är kolossalt imponerad över Irans förmåga att hålla ut och slå tillbaka mot alla möjliga och omöjliga amerikanska och israeliska intressen i regionen.

Ska man konvertera till islam?
Citera
2026-03-02, 11:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tror de är väldigt delat.. har haft diskussion med iranier som säger 90% står bakom sonledare resten vill åt väst och demokrati.
Spontant tror jag att detta stämmer. Har aldrig varit i Iran, men regimen och mullorna är trots allt resultatet av en folkrevolution mot Väst.

Personligen tror jag att utgången av detta är tänkt att bli totalt utslagen regim, kaosartat Iran och insläpp av rövarband från hela MÖ efter det att Irans teknologi och vapen förts ut ur landet.
Citera
2026-03-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Frågan är inte vad Irans strategi är, frågan är vad USAs strategi är. Eller rättare sagt om det alls finns någon...

För om det inte finns någon så är alternativen "evighetskrig" eller "iväg med svansen mellan benen"...

Ser det lite som ett utmattningskrig, förr eller senare kommer endera parternas resurser börja tryta.

För Iran handlar det om deras ballistiska förmåga, robotar och TELs, för alla andra handlar det om förmåga att försvara sig mot detta, AA samt attacker mot Irans förmåga att attackera.

Iran kan ju inte försvara sig så värst bra mot angrepp från USA och Israel, ju fler som väljer att lägga sig i desto svårare blir det.
Tror inte detta behöver ta väldigt lång tid.

Följderna är en helt annan sak såklart.. och en helt annan diskussion. Jag är alltså inte helt övertygad om att detta kommer leda till något bra ens på lång sikt.
Citera
2026-03-02, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arkeofuturisten
Det tog 14 år att bomba bort Syrien som är ett mycket mindre och mer splittrat land. Det tog ett år att bomba sönder Libyen. Dessa krig slutade med massiva flyktingvågor till Europa.

20 år av krig i Afghanistan och exakt samma människor har makten igen.

USA försökte med tramset i åtta år i Irak. Hur gick det?

Om företaget kommer att bli lyckosamt eller ej kan man naturligtvis ha olika åsikter om.
Det är som Dirty Harry sa angående detta,och det intresserar mig föga och är inte heller det jag skrev om.
USA påstår en tidsram om fyra till fem veckor,och att bollen ligger hos dem sett till ren militär kapacitet råder det ingen som helst tvekan om..så spara du lite på din personliga indignation.
Det verkar ju onekligen som den skall räcka i fyra-fem veckor till..:-)
Citera
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Du måste skämta. Tycker du att det ens lite grann balanserar vad USA/Israel åstadkommit? 2 miljarder kronor
Ett propagandanederlag som nedskjutna stridsplan innebär kostar såklart mycket, mycket mer, pedofilmannen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Dina jämförelser är infantila,
bara för att du drar random skitländer från mellanöstern innebär det inte att scenariot blir detsamna.

Dessutom har du noll koll, ex Syrien var egentligen inget annat än ett inbördeskrig som många länder la sig i.
Årtionden av amerikanska krig som kostat 30 gånger mer än månlandnigen och drivit miljoner flyktingar till Europa. Men den här gången kommer det gå bra!
Citera
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Alla 30+ regionerna leder sin egen militär nu … högkvarter är inte längre deras ledare. Det är de som blir problemet för USA osv.
Jag tror få militära ledare skulle hålla med om att det är någonting positivt med trupp som inte kan kommunicera.
Någon dag funkar väl, men de kanske behöver ammunition, de kanske skulle behöva måljustering eller information om målet är träffat och helt klart är samordning mellan truppslag effektivare än om alla agerar i blindo.

Det funkar kanske någon dag med förhandsgivna order men kriget är föränderligt och nya order måste anpassas till det. Det alternativ som finns utan ledning är gerillakrigföring i mindre enheter men har dessa ingen kommunikation kanske de börjar skjuta varandra, agerar på rykten och gör mer skada på Iran än på fienden.
Citera
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slimmbo2
I kuwait har USA förlorat 2 st F15 flygplan.
De kostar ca 100 miljoner dollar per plan.

Så yeah, utöver att ett gäng Amerikanska soldater har blivit dödade och flera baser som blivit bombade så har USA förlorat 2 miljarder kronor i utrustning.

Skulle inte säga att det är "patetiskt".
Tror Ryssland hade kunnat göra ännu mindre om de hade blivit bombade av USA.

Ohno! Låt mig beräkna förlusterna:

200 miljoner / 1 biljon = 0.000002

Hela 0,00002% av USAs militärbudget har precis gått upp i rök. Det är nog dags att de drar sig tillbaka.
Citera
2026-03-02, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Ja, du gjorde ett stort nummer av det igår minns jag. En annan sak jag noterade var att du ljög förbannat mycket och hade svårt för att vara trevlig.

Det är nya tag som gäller i dag eller? Som att försöka svepa Epstein-kopplingarna under mattan igen? Och bedriva krig mot de som gör världen uppmärksam på Epstein-skandalen och din pedofilbeskyddares laglösa bombkampanj mot Iran? Lycka till.
Då minns du fel. Tidigare kommenterade jag att Khamenei återfunnits i sitt eget bajs. Nu handlade det om Hizbollahledaren.

Har du fortfarande inte hittat något bättre halmstrå än E-filerna?
Citera
2026-03-02, 11:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ser det lite som ett utmattningskrig, förr eller senare kommer endera parternas resurser börja tryta.

För Iran handlar det om deras ballistiska förmåga, robotar och TELs, för alla andra handlar det om förmåga att försvara sig mot detta, AA samt attacker mot Irans förmåga att attackera.

Iran kan ju inte försvara sig så värst bra mot angrepp från USA och Israel, ju fler som väljer att lägga sig i desto svårare blir det.
Tror inte detta behöver ta väldigt lång tid.

Följderna är en helt annan sak såklart.. och en helt annan diskussion. Jag är alltså inte helt övertygad om att detta kommer leda till något bra ens på lång sikt.
När Irans inre säkerhet krackelerar kan Turkar och MÖ langa in diverse terrorister i Iran. Billigt och väldigt effektivt.
Citera
2026-03-02, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Du måste skämta. Tycker du att det ens lite grann balanserar vad USA/Israel åstadkommit? 2 miljarder kronor

Skrev jag att det var "balanserat"?
Lär dig läsa din iqbefriade jävla sopa.

Jag skrev att det inte är patetiskt. Eller anser du att dödade amerikanske soldater och +2 miljarder i förluster är patetiskt. Jag tror inte soldaternas familjer håller med dig.
.
Citera
2026-03-02, 11:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
Iran har attackerat Doha inkl flygplatsen med över 100 missiler och drönare. Qatar skjuter samtidigt ner x antal inkommande. Direkt från nyhetsdesken i Al Jazeera
Ja enligt Al Jazeera så beskjuter de Qatar nu.

Verkar som Iran vill eskalera till fler länder att gå in militärt. Otrevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in