2026-03-02, 11:29
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Tråkigt att kognitiv förmåga känns som science fiction för dig. Försök hänga med nu - du är genomskådad, ditt manus är daterat och dina försök till ironi faller lika platt som Irans luftförsvar. Behöver du en manual för att förstå det också?
Fortfarande söker jag en möjlighet att få bemöta de påstådda lögnerna men eftersom du vägrar lyfta in dessa i debatten blir det svårt, om inte omöjligt, att ta dig seriöst. Svamlet du producerar är inte bara tröttsamt, det gör dig fullkomligt ointressant. Patetisk, till och med.
Citera
2026-03-02, 11:31
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Irans motattacker är ju rent av patetiska, är det allt de har att komma med?

De har i princip attackerat alla amerikanska mål i närheten.

Vi vet ej mycket om skadorna i israel då de är förbjudet att läcka ut uppgifger om skador där.
Citera
2026-03-02, 11:32
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Japp, ännu en Gulf-stat som tröttnat.

Det har knappt börjat, ingen idé att redan tröttna.

Här är Irans nya "signal" till de arabländer som har amerikanska baser, trupper och/eller andra amerikanska intressen: https://edition.cnn.com/2026/03/01/world/video/iran-fars-news-agency-propaganda-underground-drone-arsenal-hnk-digvid

Det finns inga sådana krafter i Iran som på egen hand kan hota den islamska maktapparaten, och det spelar ingen större roll hur många "ledare" som bombas ihjäl. Det finns hur många som helst som gärna tar deras plats och upp till 1,5 miljoner regimtrogna (polis, militär, halvreguljära "styrkor") som alla råkar illa ut om det blir en revolution i Iran. Och de sitter på alla vapen. Det enda sättet att få igenom en revolution är att få den reguljära iranska armén att vända sig mot mullorna, islamska revolutionsgardet, säkerhetstjänsten och polisen och ta över makten, och för att det ska kunna hända behöver de vara övertygade om att det är en bättre chansning än att lydigt följa det islamska styret. Det påverkas inte överhuvudtaget av bombningar, hur länge de än håller på.

Så Irans svar på bombningarna är inte en galet massiv "vedergällningsattack", utan en signal: "Så länge Israel och USA håller på så kommer vi att hålla på. Och visst, vi skickar några missiler och drönare på israel med jämna mellanrum, men vi kommer att fortsätta skicka missiler och drönare också på er med 'amerikanska intressen'. Vill ni få ett slut på det, sätt press på USA."

Att få Trump att ge sig iväg med svansen mellan benen skulle vara en enorm seger för Iran och det iranska styret. Och så kommer också hela regionen att tolka det om USA ensidigt säger "ok, mission accomplished, nu pyser vi", oberoende av hur mycket de bombat. USA gav upp, Iran höll ut = Iran "vann".

Och så länge USA fortsätter, så länge fortsätter Iran att angripa "amerikanska intressen" i regionen. Och att Iran skulle ge upp, ens "efter förhandlingar", är inte på bordet. Den iranska regimen måste helt enkelt kunna hävda att de "vann", annars sitter den ännu risigare till.

Det är alltså vad som pågår.
Senast redigerad av Graavarg 2026-03-02 kl. 11:36.
Citera
2026-03-02, 11:33
Medlem
Fieldxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Medan västvärlden ser sina börser rasa, ser Ryssland följande hända… Oljepriset!! Brent-oljan har hoppat upp till 82 dollar per fat under morgonen (en ökning med 13 % på grund av Iran-kaoset). Ryssland, som redan har ställt om sin ekonomi till en krigsekonomi, får nu ett enormt oväntat inflöde av pengar som kan gå direkt till deras egna krigsinsatser… Dom lovade så sent som igår att öka produktionen för att täcka upp handeln.

Ja, vilket ”ras” börsen verkar få på -1.39% det är inte bara Ryssland som säljer olja förresten. De måste dessutom sälja till kraftigt underpris pga sanktionerna. Kina och ett fåtal andra länder från tredje världen är deras enda kunder just nu då Indien drar ner på importen.
Citera
Medlem
Ett amerikanskt plan är ju bekräftat träffat av friendly fire, det finns dock film på ett annat plan som kraschar i vad som påstås vara Kuwait men här saknas bekräftelse.

Det finns uppgifter som tyder på att det kan handla om ett israeliskt plan med tanke på bilderna som påstås vara på piloten som isf är vid liv.

Det är ju ingen stor sak i det stora hela så här gör man nog bäst i att fokusera på annat. Shit happens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Det är lätt att kalla Irans väg ”fel” om man utgår från västs perspektiv men det är just för att Iran valde en egen väg efter 1979 som landet fortfarande står upp medan regimer som lydde USA:s order för länge sedan kollapsat.

1. Autarki. Självförsörjningen har varit Irans största tillgång. Landet har byggt egna industrier, energisektor och försvarssystem när alla andra i regionen importerade sitt överlevnadskit från Washington. Vattenbristen är ett reellt problem men Iran hanterar det genom investeringar i avsaltning, regionalt samarbete och ny teknologi, knappast något tecken på ”collapse”.

2. Motstånd mot Israel. Det handlar inte om ”hat” utan om geopolitisk balans. Israel är västs militära förlängda arm som bombar Syrien, Libanon och Gaza utan konsekvens. Om Iran tiger blir det fritt fram för samma modell i Teheran och Bagdad. Motståndet är alltså självförsvar på distans.

3. Kärnteknik. Iran har inte byggt kärnvapen, punkt. Väst har däremot brutit alla avtal som skulle ge garantier om civilt bruk. Landet hade tvärtom moralisk återhållsamhet – något du inte ser i Israel, Pakistan eller Indien.

4. ”Proxis.” Ett västligt ord för vad som i praktiken är försvarsallianser. Hizbollah, Hashd al-Shaabi, Houthierna – alla är självständiga aktörer som delar intresse i att inte bli marionetter åt NATO eller Tel Aviv.

Iran agerar kallt, inte desperat. Att inte slå mot Turkiet eller Azerbajdzjan visar just strategi. Man låter fienderna ödsla pengar splittra sig själva och avslöja sina svagheter.

De får ha bra försvarssektor och allt annat. Men har man inget vatten så är det slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Medan västvärlden ser sina börser rasa, ser Ryssland följande hända… Oljepriset!! Brent-oljan har hoppat upp till 82 dollar per fat under morgonen (en ökning med 13 % på grund av Iran-kaoset). Ryssland, som redan har ställt om sin ekonomi till en krigsekonomi, får nu ett enormt oväntat inflöde av pengar som kan gå direkt till deras egna krigsinsatser… Dom lovade så sent som igår att öka produktionen för att täcka upp handeln.
Rysseriet får mellan 34 och 36 USD fatet, så ingen större framgång. Och ryskt guld säljs till finfina rabatter då ingen vill sitta med blodkantade guldtackor. Enligt DI är Brent upp $5.50 till $78.70 dvs 7%. Skulle uralolja ha samma utveckling betyder det att rysk olja handlas mellan 36 och 38 USD fatet. Den ryska ekonomin kommer klara sig ca 7 timmar längre innan sista rubeln på kontot gått upp i rök.
Citera
2026-03-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag har redan påpekat att du ska sluta använda ordet högfärdiga innan du lärt dig var ordet betyder min autistuske vän.
Jag är betydligt mer engagerad i Ukrainakriget än i Palestina.
Jag bryr mig förstås om Ukraina därför att ryssland är ett hot mot NATO samt att det ligger i vårt närområde.

Jag skiter i Kongo därför att Sverige var där och krigade på femtiotalet men inget blev bättre av det.
Angående Tigray är det just dom och deras allierade Eritrea som försöker ta makten i Etiopien,du var väl inte född då men Tigray och Eritrea vann inbördeskriget 1991 och styrde landet ett tag men ingenting förbättrades.
Angående Sudan är det en fråga för Carl Bildt men han vägrar ta ansvar för vad han varit delaktig i så varför ska jag bry mig.

Ingen har någonsin blivit "extremt butthurt" av dina idiotiska inlägg utan snarare frågande varför du upprepar samma skit i så många inlägg.
Du får ju ingen respons alls och det kallar du "extremt butthurt"

Men du erkände alltså att du inte gjort ett skit för dessa länders lidande utom att skriva massor av inlägg som är närmast identiska, så hur skulle du kunna vara det minsta lilla moraliskt överlägsen någon annan?

Newsflash stupid, dina inlägg påverkar inte en enda människas lidande, förutom dom stackare som läser inläggen som lider av att läsa en imbecills tvångsmässiga upprepande av samma saker i inlägg efter inlägg.

Jag är iallafall inte en falsk liten mupp som dig som påstår att min moral är bättre pga av svagbegåvade inlägg.
Gäsp... Återigen ett butthurt inlägg från en medierunkare som använder ordet "autist" som ett invektiv vilket normala människor som fått sina första pubiskrull slutat använda

Vad har du själv gjort för Palestina, som du håller så kärt? Varför har du inte åkt dit och hjälpt om det nu är så du mäter engagemang?

OnT: Jag är väldigt intresserad av varför Iran nu attackerar flera grannländer i regionen. Det är enormt dumdristigt eftersom de bara skaffar sig nya fiender, nu när det visat sig att varken Kina eller Ryssland är speciellt intresserade av att hjälpa dem.
Citera
2026-03-02, 11:35
Medlem
Hjälp jag är turist i iran, var ska jag ta skydd?
Kommer de evakuera trump minaret snart?
Citera
2026-03-02, 11:36
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Finns på FBI sida

https://www.fbi.gov/wanted/terrorinfo/seyed-yahya-hosseiny-panjaki

så vad hittar jag på?
Ett namn bara? Det utlovades ju 48 namn igår?

Givet era enorma "framgångar" är det förmodligen det dubbla du ska dela till oss idag - skulle nu trovärdigheten vara något du sätter ett värde på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det har knappt börjat, ingen idé att redan tröttna.

Här är Irans nya "signal" till de arabländer som har amerikanska baser, trupper och/eller andra amerikanska intressen: https://edition.cnn.com/2026/03/01/world/video/iran-fars-news-agency-propaganda-underground-drone-arsenal-hnk-digvid

Det finns inga sådana krafter i Iran som på egen hand kan hota den islamska maktapparaten, och det spelar ingen större roll hur många "ledare" som bombas ihjäl. Det finns hur många som helst som gärna tar deras plats och upp till 1,5 miljoner regimtrogna (polis, militär, halvreguljära "styrkor") som alla råkar illa ut om det blir en revolution i Iran. Och de sitter på alla vapen. Det enda sättet att få igenom en revolution är att få den reguljära iranska armén att vända sig mot mullorna, islamska revolutionsgardet, säkerhetstjänsten och polisen och ta över makten, och för att det ska kunna hända behöver de vara övertygade om att det är en bättre chansning än att lydigt följa det islamska styret. Det påverkas inte överhuvudtaget av bombningar, hur länge de än håller på.

Så Irans svar på bombningarna är inte en galet massiv "vedergällningsattack", utan en signal: "Så länge Israel och USA håller på så kommer vi att hålla på. Och visst, vi skickar några missiler och drönare på israel med jämna mellanrum, men vi kommer att fortsätta skicka missiler och drönare också på er med 'amerikanska intressen'. Vill ni få ett slut på det, sätt press på USA."

Att få Trump att ge sig iväg med svansen mellan benen skulle vara en enorm seger för Iran och det iranska styret. Och så kommer hela regionen att tolka det om USA ensidigt säger "ok, mission accomplished, nu pyser vi", oberoende av hur mycket de bombat. USA gav upp, Iran höll ut.

Och så länge USA fortsätter, så länge fortsätter Iran att angripa "amerikanska intressen" i regionen. Och att Iran skulle ge upp, ens "efter förhandlingar", är inte på bordet. Den iranska regimen måste helt enkelt kunna hävda att de "vann", annars sitter den ännu risigare till.

Det är alltså vad som pågår.

Eh ja? jag är medveten om Irans strategi. Tror bara inte den kommer gynna dom.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Fortfarande söker jag en möjlighet att få bemöta de påstådda lögnerna men eftersom du vägrar lyfta in dessa i debatten blir det svårt, om inte omöjligt, att ta dig seriöst. Svamlet du producerar är inte bara tröttsamt, det gör dig fullkomligt ointressant. Patetisk, till och med.
Du är så jävla bortgjord. Hörde du förresten att Hizbollahs politiske ledare dog i sitt eget bajs igår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in