Iran har en skurkregim som eldat på konflikten i Palestina för att legitimera sitt eget styre. Men även Israels regering styrs för närvarande av en skurkregim som struntar i folkrätten och mänskliga rättigheter. Jag tror tyvärr inte invasionen kommer få slut på någondera.
För att bättre förstå Irans perspektiv kan jag rekommendera detta välformulerade och civiliserade tal av Irans utrikesminister Abbas Araghchi i Qatars huvudstad Doha den 7 februari där han menar att Israels aggressiva agerande inte längre kan ses som säkerhetspolitik utan att det handlar om israeliska planer på territoriell expansion och dominans över hela Mellanöstern.
https://youtu.be/qjJXQogay6o
Han varnar för att om Israels brott mot de mänskliga rättigheterna i Gaza och brott mot folkrätten inte får några internationellt rättsliga påföljder blir det en "straffrihetens doktrin" som hotar global stabilitet och leder till bredare konflikter, inte fred.
Han kallar Palestinafrågan för en central prövning av internationell rätt. Situationen i Gaza är inte bara är humanitär kris, utan ett folkmord och uttryck för Israels planer att expandera territoriellt och dominera hela regionen. Israels handlingar, utförda med förväntan om immunitet, undergräver regional säkerhet genom gränsöverträdelser och skapar ett farlig prejudikat där militär makt ersätter internationell lag.
Han identifierar tre huvudsakliga konsekvenser:
- Globalt: Den internationella rättsordningen urholkas.
- Regionalt: Grannländernas säkerhet destabiliseras direkt.
- Strukturellt: En permanent militär och strategisk obalans upprätthålls, där Israel förväntas ha övertag medan andra hindras från att stärka sitt försvar.
Som svar efterlyser Araghchi en samordnad strategi bortom fördömanden, inklusive rättsliga åtgärder, riktade sanktioner, vapenembargo mot Israel och en trovärdig politisk väg mot en självständig palestinsk stat. Förutom en varning till omvärlden att inte acceptera Israels krig mot civilbefolkningen i Gaza och krav på dominans i hela regionen, tolkar jag det som Iran samtidigt öppnar för en tvåstatslösning baserad på ömsesidig respekt och delad säkerhet enligt internationell lag.