Citat:
Ursprungligen postat av
Xer0
Jag undrar varför Katolicismen är så framstående i USA när 60% är protestanter i statistiken. I filmer mm. så är det nästan alltid katolska kyrkor och katoliker som ska gå och bikta sig. Och pastorn är alltid en man som lever i celibat osv.
Är det så att protestanterna i USA är mer som vi här i Sverige, dvs för det mesta kyrkligt inaktiva?
Ofta när protestantism framställs i amerikansk media så är det typ svarta personer som sjunger gospel i nån kyrka.
Vad tänker ni om dethär? Jag har bara varit i USA en gång så jag vet inte hur det är på riktigt. Religionen verkar ju vara väldigt viktig för dem i alla fall.
Vad tittar du på för skitfilmer som alltid innehåller kristna kyrkor?
Känns som att du medvetet överdriver det religiösa inslaget för att få en poäng.
Du har också fel om du inbillar dig att dom kristna i amerikanska filmer brukar vara normala protestanter som i Europa, USAs kristna brukar vara evangeliska kristna som är betydligt mer religiösa än vi svenskar.
Eller kan det vara skräckfilmer du kollar på där den katolska kyrkan brukar vara med på ett hörn då dom bedriver exorsism så fort onda andar är med i handlingen.