2026-03-01, 15:36
Avstängd
Ja spelar noll roll vad de är
Finns handelsskepp på båda platserna och såvitt jag ser jag inga MAYDAY anrop eller rökpelare i satelliterna + inget skepp har kommit för "rädda" de skadade för det har INTE hänt söttis

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Skeppet är på andra sidan Mellanöstern.

Btw så släpper de inte handelsskepp inom synhåll.
Citera
Medlem
Do1oress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag fick den som kommentar och gick då in på AB.
Nej jag anser inte AB är trovärdiga utan försöker se vilken källa de har och det är Reuters och där finns inget om detta.

Är du idiot?
Allt jag har sett är att du citerar Aftonbladet. Resten låter som en dålig efterhandskonstruktion, ärligt talat.
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine
Jag ska åka och sportdyka på det då.

Ja. Rekommenderar varmt att dyka vid en sjunken kärnreaktor omgärdad av huntratals ton bomber.
Citera
Medlem
infidels avatar
Det här kriget har potentialen att sluta med en rejäl näsbränna för USA och Israel om det inte går exakt som planerat. Iran har alldeles för många kort och medeldistansrobotar i lager plus en hög produktion av sådana vapen. Normalt sett så brukar man skjuta två antirobotrobotar (t.ex patriot pac-3/THAAD/etc) för varje inkommande markmålsrobot. Problemet är här att Israel och USA brände flera års produktion under 12-dagarskriget, och det finns inte tillräckligt med försvarsrobotar för att kunna kriga mer än i några veckor.

Det som USA och Israel har satsat på är att deras flygvapen ska flyga in över iranskt territorium och spåra upp och förstöra mobila robotlavettage och fasta installationer. Om det här misslyckas så finns det en rejäl potential för en amerikansk reträtt från Mellanöstern och ett saftigt bakslag för Netanyahu när Israel till slut får smaka på rejäla mängder markmålsrobotar som landar på dyr och svårersättlig infrastruktur som Intels litografifabrik och israeliska kraftverk. Det är inte bara försvarsrobotar som det är brist på, USA saknar även tillräckligt med flygburna markmålsrobotar för att kunna bedriva en längre luftkampanj.

De amerikanska baserna vid persiska viken är inom räckhåll för iranska kortdistansrobotar som inte kan nå Israel så iranierna langar in sådana för att spränga amerikaner och dränera USA på försvarsrobotar. Jag såg en video tagen av amerikanska soldater som visar hur en iransk robot duckar för tre patriot pac-3 och träffar en byggnad i en amerikansk bas i Bahrain. Det är troligen så att iranierna har uppdaterat robotarnas styrprogramvara efter ryska erfarenheter i Ukraina för det är så att när ryssarna skrev om programvaran för sina egna Iskander och Kinzhalrobotar så att de inte dyker rakt ner utan kommer ner i en spiral så ökade andelen robotar som penetrerade de ukrainska patriotsystem rejält till över 90%. Det betyder att hela USA och Israels krigsinsats nu hänger på att deras flyganfall lyckas. Om det misslyckas så kommer robotregnet att tvinga USAs flygvapen till att basera sig utanför robotarnas räckvidd vilket betyder en rejält minskad intensitet i flyganfallen eftersom de kommer att behöva flyga i ett par timmar innan de når Irans gräns.

Ur en strategisk synvinkel så är det här en rätt så vettlös attack för USA är såpass deindustrialiserat att man inte kommer att kunna driva ett längre krig. Det produceras cirka 600 patriot pac-3 årligen, med en plan att öka detta till 2250 till 2028. Det har gått åt enorma mängder pac-3 i Ukraina och under 12-dagarskiget mellan Israel och Iran. Trots alldeles för låg produktion och tomma lager så går man in och bombar iallafall. Jag skulle gissa på att USA skiftar ännu mer av sitt flygvapen till Mellanöstern snart och fler hangarkryssare, just nu har man bara två stycken därnere, ett utanför Israel och en in Indiska Oceanen. Det är inte tillräckligt med flygplan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
När USA inte vill svara betyder det att någonting har hänt. Du kan även bevaka CNNs live feed, där kommer Breaking vilken sekund som helst
Har du länk?
Citera
2026-03-01, 15:37
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Mahmoud Ahmedinejad har blivit dödad

USA dödar en man som inte är i politiken på typ 15 år, om inte detta är terrorism vad är?

Att döda en terrorist är knappast terrorism
Citera
2026-03-01, 15:38
Medlem
esprit21s avatar
Jag vill tro att USA har beredskap för Irans missiler.
Iran förnekade förut att Khamenei dödats, så deras skitsnack köper jag inte.
Inväntar andra källor än Iran själva, att USS Lincoln attackerats.

Och vad innebär en attack? Nådde de ens fram?
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Har du länk?

https://omni.se/dr-alban-fast-i-doha-hor-attackerna-ar-laskigt/a/d4wbvJ
Citera
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Mahmoud Ahmedinejad har blivit dödad

USA dödar en man som inte är i politiken på typ 15 år, om inte detta är terrorism vad är?

källa?
Citera
Medlem
Upplyftens avatar
Tousi Tv på YT är en bra info kanal , han verkar sitta på en HEL del bildmaterial som han streamar och kommenterar (inklusive sändningar från Iransk public service)

Han är själv en UK baserat snubbe med iransk bakgrund och har hållit på ett antal år. Är ganska långt åt höger och uttalat Anti-islam sedan många år på sin kanal

Den här livestreamen började 35 minuter sedan , där visas alla viktiga videos som är värt att se , från båda sidor samt reaktioner världen över, inte minst i EU. Det är så heltäckande det går att bli

https://www.youtube.com/watch?v=XcI0LGs-D7Y
Citera
2026-03-01, 15:39
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Har du länk?
Hittar inte BBC men här är arabkanalen: https://www.aljazeera.com/video/live
Citera
2026-03-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Källan är alltså "Iran's Islamic Revolutionary Guards Corp (IRGC)"

Anser du den är trovärdig?
I krig är det första som offras sanningen.

När det gäller ett uttalande som "vi har skickat 4 missiler mot detta målet" finns det ingen anledning att tro att det skulle vara osanning. Det är ett rimligt mål dessutom så jag fattar inte vad de skulle vinna på att ljuga om det.

Det är främst handlingar som berättigar någon form av kritik som det ljugs friskt om, tex när Israel släpper bomber över flyktingläger eller avrättar ambulanspersonal och gömmer liken. När ett land som har attackerats av främmande makt svarar genom att skicka missiler mot ett militärt hangarfartyg så är det en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in