2026-03-01, 15:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Så det är alltså du som läser Aftonbladet. Haha.
Jag fick den som kommentar och gick då in på AB.
Nej jag anser inte AB är trovärdiga utan försöker se vilken källa de har och det är Reuters och där finns inget om detta.

Är du idiot?
Citera
2026-03-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Källan är alltså "Iran's Islamic Revolutionary Guards Corp (IRGC)"

Anser du den är trovärdig?
I krig är det första som offras sanningen.

När USA inte vill svara betyder det att någonting har hänt. Du kan även bevaka CNNs live feed, där kommer Breaking vilken sekund som helst
Citera
2026-03-01, 15:33
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Jag litar mer på IRGC än på en "soffexpert" på Flashback som dig.
Du kan inte ens läsa innantill. Idiot
Citera
Medlem
SpaceGayAndSunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Du tror satelliterna och handelsskeppen i Medelhavet som är 100 tals + räddningstjänster, andra fartyg skulle missa en stort rökmoln??? och 5000 skrikande personal?

Skeppet är på andra sidan Mellanöstern.

Btw så släpper de inte handelsskepp inom synhåll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
BRICS lyser med sin frånvaro

Kreml är i en sits som de knappt kunnat drömma om. De har precis gått ut tillsammans med Saudiarabien och lovat att "öka produktionen" från och med april för att "stabilisera marknaden".. de kommer tjäna enormt på att sundet stänger…

Vill man ha lite förklaring till deras fördel kan man kolla här.

What If Iran Blocks Strait of Hormuz?
https://www.tiktok.com/@georgetumanishvili/video/7612011858651909398?is_from_webapp=1&sender_device =pc&web_id=7531479976575665686
Citera
2026-03-01, 15:34
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
“självförvållat”? Det är lätt att säga när man sitter tryggt i soffan i Sverige. USA har haft sina ockupationsbaser och drönare runt Iran i årtionden men ändå ska Iran bara “hålla sig lugn”? Kom igen. Samtidigt så ja, Iran borde kanske fokusera mer på inrikesproblem… men så länge väst trycker på med sanktioner och dubbelmoral kommer de aldrig kunna “bara sköta sitt”.

Det är ett moment 22.

Handlar väl mest om att Iran finansierar Hamas, Hezbolla och Houthier och vill förgöra Israel sen Israel. Är väl egentligen därför USA har problem med dem också. Så jo självförvållat. Iran kunde ju bara tagit en lite mindre aggressiv position och de hade sluppit detta. Då hade moment22 varit brutit.

Frågorna kokar ned till då, är det rimligt att ha ett land som finansierar terrorism gentemot ett annat och det landet inte får försvara sig?
Senast redigerad av Flundran90 2026-03-01 kl. 15:37.
Citera
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Så det är alltså du som läser Aftonbladet. Haha.

LOL!
Men kom igen... innerst inne älskar vi alla Aftonbladet men speciellt Anders Lindberg som vad jag har hört har i princip oändlig makt över en massa saker.
Citera
Avstängd
Seabeers avatar
Terrorattack på amerikansk mark kan nog väntas inom kort….

Typ Pentagon? Dom misslyckades ju förra gången.
Citera
2026-03-01, 15:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
"Trådens ämne är Israels och USAs attacker mot Iran och dess svar, INTE era åsikter om judar, Epstein, kriget i Gaza, invandring till Sverige eller varandra."

Vilken verklighetsfrånvänd fantasi du verkar ha? Israels hela regionala strategi, som nu kulminerar i attackerna mot Iran, bygger på att ha svaga, splittrade grannar, inte starka "allierade" konkurrenter. De skapade och beväpnade Hamas just för att krossa palestinsk enighet. Varför skulle de vilja ha ett blomstrande Iran?

Attackerna vi ser nu är det logiska slutmålet: att krossa den sista stora motståndaren. Och glöm inte den smutsiga personliga kalkylen: Netanyahu behöver det här kriget för att hålla sig utanför fängelset. Eskaleringen mot Iran är hans personliga "get-out-of-jail"-kort, och han offrar gladeligen regionen för att rädda sitt eget skinn.

Sluta dar det eviga"antisemitism"-kortet. Låt oss istället titta på de obestridliga fakta som förklarar varför de attackerar Iran.

Det är ingen "myt" att Israel är en pariastat som bryter mot flest FN-konventioner. i regionen Det är ingen "myt" att de just nu slaktar barn för att erövra "Lebensraum" med en retorik som ekar från Nazityskland.

Attacken mot Iran är en direkt fortsättning på exakt samma brutala logik. Att tro att samma regim, som använder sig av dessa metoder, plötsligt skulle ha ädla motiv för att bomba Iran är inte bara naivt, det är att medvetet blunda för det blodiga mönstret.

De enda "obestridliga fakta" jag hittar är att Irans regim och Hamas har som uttalat mål att förinta staten Israel. Och att Iran numera ballistiska missiler, och snart kärnvapen. Samtidigt som Israel inte har som mål att förinta annat stat eller folk. Utan enbart vill försvara sig för att få fortsätta existera.

Därav att man attackerar Iran och Hamas.

Jag har alltid undrat vad det är som gör att vissa individer alltid hamnar så otroligt fel i sina tolkningar av skeenden. Bortsett från att du måste vara osedvanligt korkad så hittar jag inga förklaringar. Hjälp mig att tycka annorlunda om dig.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommel
När USA inte vill svara betyder det att någonting har hänt. Du kan även bevaka CNNs live feed, där kommer Breaking vilken sekund som helst
Kan så vara. Jag har Aljazeera och BBC upp live och inget där ännu.
Citera
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Intressant i Marint krig ämnet är att alla skrattade bort argentina till dom svarade med sjömål robotar som gick igenom alla försvarssystem.

Skulle man lyckas sänka henne med ett par direkta träffar är jag säker på kärnvapen svar.
Henne? Abraham är väl en han?

Mycket oroande med kärnvapen över Iran... i så fall. Men då borde väl Ex Sverige kunna skälla ut och fördöma USA? Eller kommer Stenergard bara säga att allt är Irans fel?
Citera
Medlem
Mahmoud Ahmedinejad har blivit dödad

USA dödar en man som inte är i politiken på typ 15 år, om inte detta är terrorism vad är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in