2026-03-01, 15:20
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Ska bara säga först att jag uppskattar dina poster i allmänhet.

Jag är inte jätteinsatt i just landet Iran. Mina kunskaper just ang det landet ligger på en ganska basic nivå. Det blir således lite spekulationer från mitt håll ang mellanöstern på det stora hela.

I absolut bästa fall resulterar detta anfall/krig i ett mer förenat mellanöstern. Jag kan inte citera källor här direkt för det var såpass länge sedan men minns att en expert (som jag inte minns namnet på just nu) nere i mellanöstern (alltså av arabiskt ursprung) påpekade det märkliga faktum att en mer stabil och närmare koppling ofta helt saknas mellan många länder i mellanöstern som annars borde stå varandra mycket närmare pga delad kultur, religion och ursprung (han nämnde även att väsentliga vägar till å från viktiga platser i mellanöstern-området många gånger helt saknas - man har inte satsat på en gemensam infrastruktur eller ett gemensamt vägnät som vi i Europa har gjort tex). Det påpekas ofta av Egyptens president (Abdel Fattah el-Sisi) samt av den egyptiske filosofen Murad Wahba Gibran (13 October 1926 – 7 January 2026) att islam delvis i grunden måste reformeras för att överleva och anpassa sig till den moderna världen. Murad Wahba blev vid ett tillfälle tillfrågad av ett arabiskt land (minns inte vilket), av toppledarna i det landet, att man ville ha demokrati som framtida styrelseskick, man ville veta hur lång tid den processen skulle ta och vad man behövde göra. Murad föreslog en tid på ca 50 år i bästa fall OM vissa modifikationer också görs i de islamska lärorna... det sistnämnda kunde inte accepteras vid det tillfället.

I absolut värsta fall så resulterar denna attack/krig i ett förbannat Ryssland framförallt som kan kontra med ytterligare någon form av ökad intensitet på sina operationer (främst i nuv Ukraina). Kina mfl kan också svara på ett liknande sätt. En större konfrontation/konflikt ser jag som osannolik (men inte omöjlig). I längden skulle detta kunna leda till ett mer instabilt och ytterligare splittrat mellanöstern vilket vore katastrofalt för en region redan i kris sedan länge.

Det är verkligen ett 50/50-scenario som jag ser det. Å det kommer INTE som en förvåning för mig för USA mfl stormakter har alltid spelat detta 50/50-spel - man chansar och slår till lite här å där å hoppas på att det ger något resultat som man kan vinna något på. Vad resten av världen men framförallt den berörda regionen ev vinner på det är just nu högst oklart.

Jag instämmer helt. Olyckligt nog är det extremister som får styra utvecklingen i Mellanöstern, människor vars identitet grundar sig i nationalism och religiös fundamentalism

Det finns tydliga paralleller mellan Irans islamism och Israels sionism, och de lever i symbios. Irans regim under Khamenei har tillsammans med sina hantlangare Hizbollah och Hamas splittrat arabvärlden och gett upphov till islamofobi. Israels regim under Netanyahu har med sin hantlangare USA splittrat judarna och gett upphov till antisemitism. På samma sätt som militanta islamister förstör islams anseende, förstör militanta och nationalistiska sionister judendomens anseende. Båda regimerna har cyniskt utnyttjat Israel–Palestina-konflikten för att legitimera sin egen makt, vilket har omöjliggjort en fredlig tvåstatslösning.

Sionismen var ursprungligen en judisk nationalistisk rörelse som ville att judarna skulle få ett hemland, på samma sätt som militanta palestinier idag kämpar för att uppnå en fri och självständig palestinsk stat. Precis som Iran, Hamas och Hizbollah använde en del militanta sionister terrorism som politiskt medel, till exempel Sternligan med Yitzhak Shamir som ledare. Men liksom de flesta muslimer inte är militanta islamister, är de flesta judar inte militanta sionister.

Albert Einstein, själv politiskt aktiv jude, skrev 1939:

“Jag skulle mycket hellre se en rimlig överenskommelse med araberna på basis av fredligt samliv än tillkomsten av en judisk nationalstat. Bortsett från de praktiska synpunkterna motsätter sig min uppfattning om judendomens egentliga väsen tanken på en judisk stat med gränser, armé och ett visst mått av makt, åtminstone tills vidare, oavsett hur liten den må vara. Jag är rädd för att judendomen skulle ta skada till sin själ, i synnerhet genom uppkomsten av trångsynt nationalism bland våra egna, vilket vi ju redan tidigare, utan att det funnits någon judisk stat, måst bekämpa med all kraft.”

Som du säger är det svårt att sia om framtiden. Risken är överhängande att konflikten utvecklas till ett nytt proxykrig, i likhet med dem i Ukraina och Syrien. Ett krig där Ryssland stödjer den ”legitima regeringen” mot vad de kallar ”terrorister och separatister”, medan USA stödjer ”frihetskämparna” mot den ”förtryckande regimen”.
Senast redigerad av DickeFix 2026-03-01 kl. 15:22.
Citera
2026-03-01, 15:20
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Om "USAs psyke" är "ett damp-barns" vad är då kloaken rysslands "psyke"?

Tänk dig ryssland som en mongoloid på 240 kg som anser att han är störst, bäst och vackrast i hela vida världen. Då hans mentala förmågor är på en femårings nivå kan han inte förstå varför alla andra inte tycker som honom, ger honom den respekt han "förtjänar" och varför några envisas med att påtala hans onda göranden och låtanden. Han "svarar" på det enda sätt han kan, genom att besinningslöst slå mot allt och alla som kommer i hans närhet... Tänk dig nu att mongoloiden har tillgång till kärnvapen...
Men nej,

Ryssland är ganska litet och svagt, absolut ingen global makt, snarare en regional makt.
Ryssland är som en liten rädd trängd björn som morrar och är redo att trycka på knappen medans alla andra anklagar honom.
--så här--
Citera
2026-03-01, 15:21
Medlem
Lilliehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag hittade källan som du vägrar visa.
Inget hände för då hade det kommit från mer trovärdig källa än din.

Det är nyheter från Iran. Knappast trovärdiga uppgifter din nolla.

https://wanaen.com/uss-abraham-lincoln-targeted-by-four-ballistic-missiles/

Citat:
Irans revolutionsgarde uppger att de har avfyrat fyra ballistiska missiler mot det amerikanska hangarfartyget USS Abraham Lincoln, skriver Reuters.
USA har inte bekräftat attackerna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ok8lbw/israel-har-attackerat-iran

DU är nollan.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Jag är mäkta imponerad över Irans svar. Missilier, drönare och robotar regnar över fiendens territorium.

Nu är man på väg att sänka ett hangarfartyg.

Ja, faktiskt imponerande. De är arier, vilket gör dem svåra.
Citera
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Enligt säkra uppgifter har Iran bombat sin egen skola för att plocka offerkofta-poäng
Ganska osannolikt faktiskt, i Irakkriget dödades mellan 200 tusen och en miljon civila av amerikanerna.
Tror inte 40 skolflickor är något amerikanerna gråter över.
Faktum är att det är mer troligt att Israel pekade ut flickskolan som mål med flit.

Nu har de visat iranierna vad som väntar om de inte kuvar sig.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Om det är sant så har dom released the fucking fury! God natt Theeran. Hade hellre bitit ett vildsvin i pungen
Ja hade de fått en allvarlig träff så hade det eskalerat kriget mycket.
Citera
2026-03-01, 15:22
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Västerlänningarna borde nog fundera lite på varför Iran fått nog av att ständigt provoceras och isoleras. Det är inte konstigt att regionen reagerar när USA och gulfstaterna pressat Iran ekonomiskt i decennier.

Men det är ju självförvållat... Iran har ingen business att mucka med vare sig Israel eller USA egentligen, vilket är det som startat det hela.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Jag är mäkta imponerad över Irans svar. Missilier, drönare och robotar regnar över fiendens territorium.

Nu är man på väg att sänka ett hangarfartyg.

Inte en chans att de orsakar någon väsentlig skada. Luftslott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Västerlänningarna borde nog fundera lite på varför Iran fått nog av att ständigt provoceras och isoleras. Det är inte konstigt att regionen reagerar när USA och gulfstaterna pressat Iran ekonomiskt i decennier.

Västerlänningarna? Vilka syftar du på då? Man kan inte annat än att isolera och sanktionera en rabiat islamiststat som Iran.
Citera
2026-03-01, 15:23
Medlem
USA kritiserar Ryssland när dom anfaller Ukraina men beter sig likadant när dom anfaller Iran och dödar flera oskyldiga…
Fanns absolut ingen anledning att anfalla Iran
Det är bara hoppas det blir en rejäl hämnd
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Ja hade de fått en allvarlig träff så hade det eskalerat kriget mycket.

Måste få in många träffar på ett hangarfartyg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Inte en chans att de orsakar någon väsentlig skada. Luftslott.

Japp, iranska regimen är en så kallade paper tiger. De gapar högt och sedan förlorar de och drar på sig offerkoftan. Så även nu. Men de har mobiliserat många troll, uppenbarligen. De får förmodligen hjälp av husse Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in