2026-03-01, 10:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Typexempel på hur man använder cirkelresonemang för att skydda sin tro:

Liknelser: Om texten är för grym (piskrapp), så är det en "liknelse".

Definitioner: Om Gud kräver att man älskar honom mer än sin familj, så kallas det "sann kärlek" istället för t.ex. emotionell kontroll.

Försvarsmekanism: Om någon hittar logiska brister eller pekar på motsägelser, så avfärdas det som "demonisk strategi".

Problemet med att säga att Bibeln ”aldrig” säger att man får slå sin fru eller barn är att den i århundraden har använts för att legitimera just det. Att du tolkar det mjukare idag är bra, men det ändrar inte vad som faktiskt står i texterna och hur de orden har påverkat miljontals människor genom historien.
Eftersom kvinnan juridiskt sett betraktades som mannens egendom fanns det i ingen lag som hindrade honom från att "tukta" henne inom hemmet. En herre hade rätt att disciplinera dem som tillhörde honom.

När du säger att Bibeln "aldrig" säger att man får slå sin fru, missar du att Nya Testamentets uppmaning till hustrur att "underordna sig sina män i allt" (Efesierbrevet 5) historiskt användes för att ge mannen samma roll som en herre över en slav. Faktum är att Paulus i samma kapitel ger instruktioner till både hustrur, barn och slavar i en följd – vilket visar att de alla ingick i samma kategori av personer som skulle lyda husets herre, och tuktas om de inte lydde.
Ser att dina demoniska förvridningstaktiker fortsätter, kanske försöker du utmatta mig i och med att jag inte orkar gå igenom alla fel. Det tänker jag inte försöka med, utan istället säger jag bara att dina intentioner är lömska och du bör lämna detta spår.
Citera
2026-03-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Precis, folk behöver en religion, så utan kristendom skapas andra religioner för att fylla tomrummet, t.ex. kommunism eller nazism, men det kan bli vad som helst egentligen. Oftast blir det dåliga religioner.
Vilket tomrum är det du försöker fylla i ditt pojkrum? Du fortsätter länka filmer som bevis vilket bara visar mängden timmar du lägger på att försöka övertyga dig själv om att det du tror på är korrekt, vi ateister är fullständigt oberörda av "bevisen" du lägger fram.

Du blir mer och mer aggressiv och ditt hat mot ateister känns inte friskt, varför blir du så provocerad? Blir du likadan av muslimer eller är det bara människor som inte tror på något övernaturligt som retar upp dig?
Citera
2026-03-01, 10:47
Medlem
Citat:
Ser att dina demoniska förvridningstaktiker fortsätter, kanske försöker du utmatta mig i och med att jag inte orkar gå igenom alla fel. Det tänker jag inte försöka med, utan istället säger jag bara att dina intentioner är lömska och du bör lämna detta spår.
Smeso citerar Bibeln och du säger att han är demonisk?
Citera
2026-03-01, 10:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Vilket tomrum är det du försöker fylla i ditt pojkrum? Du fortsätter länka filmer som bevis vilket bara visar mängden timmar du lägger på att försöka övertyga dig själv om att det du tror på är korrekt, vi ateister är fullständigt oberörda av "bevisen" du lägger fram.

Du blir mer och mer aggressiv och ditt hat mot ateister känns inte friskt, varför blir du så provocerad? Blir du likadan av muslimer eller är det bara människor som inte tror på något övernaturligt som retar upp dig?
Jag har blivit provocerad av orättfärdighet hela mitt liv, ofta försöker jag kontrollera mina reaktioner för att inte skapa konflikt, men ibland spiller det över. I dig ser jag lögner och lömskhet, men jag är villig att förlåta om du omvänder. Gud också, han vill ha ditt hjärta och skulle inte vara arg om du vände dig till honom.
Citera
2026-03-01, 11:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej. Jag gjorde en liknelse.
Citera
2026-03-01, 11:28
Medlem
Citat:
Jag har blivit provocerad av orättfärdighet hela mitt liv, ofta försöker jag kontrollera mina reaktioner för att inte skapa konflikt, men ibland spiller det över. I dig ser jag lögner och lömskhet, men jag är villig att förlåta om du omvänder. Gud också, han vill ha ditt hjärta och skulle inte vara arg om du vände dig till honom.
Det verkar inte som att din tro ger dig frid, du är fortfarande arg och kränkt och även om du försöker stoppa det med att upprepa att gud är kärlek verkar det inte ge den effekt du önskar. Tråkigt för dig för jag har inga onda tankar om dig (trots min ateism!), jag önskar att du kan må bra och utvecklas som människa med eller utan religion.

Jag tror däremot att det du gör här på Flashback bara ökar din ilska inombords, du försöker vinna fighter och på så sätt känna att du ska få fler poäng i himlen men det enda du gör är att reta upp dig själv. Du verkar sitta i timmar här och skriva och leta bevis medans vi andra lever vidare med våra liv och gör enstaka inhopp. Denna tråd påverkar varken mitt liv eller mina tankar medans den verkar vara otroligt viktig för dig.

Jag har lämnat gud och religion. Jag kan allt du skriver, jag har varit där och lämnat eftersom det blev uppenbart för mig att inget stämmer. Gud skyddar inte sina egna, kristna mår inte bättre eller känner mer frid, de är inte friskare eller rikare eller lyckligare (du är väl ett tydligt exempel på det). Bibelns texter är ett påhitt av människor som vill ha makt, att Sverige ens är kristet beror enbart på män som vill ha makt, inte för att gud fanns bakom och påverkade. Detsamma gäller alla religioner, män som vill ha makt har gagnats av att religionen fanns i landet.
Citera
2026-03-01, 11:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det verkar inte som att din tro ger dig frid, du är fortfarande arg och kränkt och även om du försöker stoppa det med att upprepa att gud är kärlek verkar det inte ge den effekt du önskar. Tråkigt för dig för jag har inga onda tankar om dig (trots min ateism!), jag önskar att du kan må bra och utvecklas som människa med eller utan religion.

Jag tror däremot att det du gör här på Flashback bara ökar din ilska inombords, du försöker vinna fighter och på så sätt känna att du ska få fler poäng i himlen men det enda du gör är att reta upp dig själv. Du verkar sitta i timmar här och skriva och leta bevis medans vi andra lever vidare med våra liv och gör enstaka inhopp. Denna tråd påverkar varken mitt liv eller mina tankar medans den verkar vara otroligt viktig för dig.
Du skriver att du har inga onda tankar om mig trots att du förolämpat mig gång på gång i många inlägg nu. Även i detta inlägg förolämpar du mig allvarligt. Även detta är en lögn, din ånger är inte genuin, du försöker bara se bra ut nu när jag synat dig.
Citat:
Jag har lämnat gud och religion. Jag kan allt du skriver, jag har varit där och lämnat eftersom det blev uppenbart för mig att inget stämmer. Gud skyddar inte sina egna, kristna mår inte bättre eller känner mer frid, de är inte friskare eller rikare eller lyckligare (du är väl ett tydligt exempel på det). Bibelns texter är ett påhitt av människor som vill ha makt, att Sverige ens är kristet beror enbart på män som vill ha makt, inte för att gud fanns bakom och påverkade. Detsamma gäller alla religioner, män som vill ha makt har gagnats av att religionen fanns i landet.
Du var aldrig kristen, du älskade aldrig gud. Du visar att du tror syftet med kristendom är att få fördelar på jorden, det är den exakta motsatsen till vad kristendomen kommer göra för dig på jorden, och du säger tydligt att det var därför du lämnade kristendom. Du förstår fortfarande ingenting.
Citera
2026-03-01, 11:48
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Det finns också gott om psykopater som aldrig mördat.

Himmelske fader, världen är full av ondskefulla människor.

Jag blir den ända häromkring som kan påstå någon vare sig övertagen eller besatt av odjuret.

Citat:

Vilsna ideologier och världsbilder av lögn är inte demoniskt då?
Citera
2026-03-01, 11:52
Medlem
Citat:
Exakt. Jesus påstås ha sagt en hel del som är bra att följa, men han ska också ha sagt en del som inte vore så bra att följa.

Till exempel så tycker jag att detta citat skaver:
Lukas 12:47:
"Den tjänare som vet vad hans herre vill men ingenting förbereder och inte gör vad han kräver, han skall piskas med många slag."

Så trevligt.

Det är en liknelse! Läs från början:

"Petrus frågade: »Herre, gäller din liknelse oss eller alla?« Herren svarade: »Tänk er en trogen och klok förvaltare... " (Lukas 12:41,42 Bibel2000)

Det är en liknelse på vad som ska hända under Människosonens ankomst, Matteus tar upp samma liknelse uttalat av Jesus:

"Tänk er en trogen och klok tjänare som av sin herre satts att ha uppsikt över tjänstefolket och ge dem mat i rätt tid. Salig den tjänaren, när hans herre kommer och finner att han gör vad han skall. Sannerligen, han skall låta honom ta hand om allt han äger. Men om det är en dålig tjänare, en som tänker: Min herre dröjer, och så börjar slå de andra tjänarna och äter och dricker med de druckna, då skall hans herre komma en dag när han inte väntar honom och vid en tid som han inte vet om och hugga ner honom och låta honom dela lott med hycklarna. Där skall man gråta och skära tänder." (Matt 24:45-51 Bibel2000)

Den här liknelsen handlar om sanna och falska kristna, en trogen och icke trogen tjänare åt Jesus. Så du blandar ihop det.

Men visst, du har rätt i att Jesus inte bara kommer att klappa onda människor på huvudet och säga "ajabaja", och sedan låta dom fortsätta med sina förföljelser, krig, stölder, våldtäkter och mord.

Jesus kommer att rensa jorden från ondska, ta bort onda människor, så att piskas är väl då ett milt straff i jämförelse?
Jag anser att det är något gott att Gud kommer att ingripa på jorden! Anser du att det är ont av Gud att rensa jorden från onda människor?

Ni anklagar ju Gud hela tiden för att han inte ingriper mot ondskan på jorden, och nu plötsligt säger ni tvärtom, hur vill ni ha det?

Citat:
Och detta:
Matteus 5:32:
"Var och en som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne."

Det innebär i praktiken att en man som lever i ett olyckligt eller destruktivt förhållande som inte innefattar otrohet, tvingas stanna kvar eller stämplas som "syndare".
Och hustrumisshandel är alltså inte en godkänd anledning till skilsmässa.

Nej, man är inte tvingad att stanna kvar, du förvränger.
Mannen kan flytta isär och bo ensam, och även kvinnan måste då leva ensam om hon vill vara en kristen, men om hon är destruktiv och t.ex. dricker mycket, så är hon inte kristen. Och då kanske den kristna mannen inte behöver vänta så länge innan kvinnan tar till sig en ny man och därmed är otrogen, och mannen kan då skilja sig.

Citat:
Jo, just det, det är ju tillåtet att misshandla en hustru enligt Bibeln, så det kan inte vara en giltig anledning till skilsmässa.

Vilket skriftställe visar att Gud tillåter det?

Tvärtom säger Paulus:

"På samma sätt är också mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv, ty ingen har någonsin avskytt sin egen kropp, utan man ger den näring och sköter om den så som Kristus gör med kyrkan " (Ef 5:28-29 Bibel2000)

Om mannen misshandlar sin hustru, så kan hustrun lämna honom, hustrun behöver inte stanna kvar i ett destruktivt förhållande. Men bibeln/Jesus är tydlig med att man inte kan gifta om sig, om inte mannen är otrogen och själv tar till sig en ny kvinna. Förmodligen behöver inte hustrun vänta så länge innan mannen är otrogen, och hon är fri att gifta om sig. Detta gäller alltså både för män och kvinnor, en man kan inte heller gifta om sig om han väljer att flytta på grund av hustrun som till exempel dricker för mycket och förstör för familjen.

Citat:
Matt 10:34–37:
Jag har inte kommit med fred till jorden utan med svärd. Jag har kommit för att vända en man mot hans far, en dotter mot hennes mor och en sonhustru mot hennes svärmor. Mannens husfolk kommer att bli hans fiender. Den som älskar sin far eller mor mer än mig är inte värdig att tillhöra mig, och den som älskar sin son eller dotter mer än mig är inte värdig att tillhöra mig.

Och så ska man alltså göra för att vara värdig att tillhöra Jesus …

Nej, tack.

Japp, om man börjar följa sanningen och börjar följa bibelns rena moralnormer, så finns det stor risk för att familj och vänner vänder sig emot en, det finns många berättelser om det. Många i olika samhällen hatar eller ser ner på Jehovas vittnen. Jesus varnade för detta inte bara i skriftstället du citerar:

"Länge nog har ni levt som hedningarna vill, med utsvävningar, liderlighet, fylleri, fester, dryckeslag och brottslig avgudadyrkan. Därför blir de förvånade när ni inte längre vill följa dem i deras omåttliga lastbarhet, och då hånar de er. Men de skall få svara inför honom som står redo att döma levande och döda." (1 Petr 4:3-5 Bibel2000)

"Om världen hatar er, kom då ihåg att den har hatat mig före er. Om ni tillhörde världen skulle världen älska er som sina egna. Men nu tillhör ni inte världen, utan jag har kallat er ut ur världen, och därför hatar världen er. Kom ihåg vad jag har sagt er: tjänaren är inte förmer än sin herre. Har de förföljt mig kommer de också att förfölja er. " (Joh 15:18-20 Bibel2000)

"Saliga är ni när man för Människosonens skull hatar er och stöter bort er och smädar er och gör ert namn avskytt." (Lukas 6:22 Bibel2000)

Men jag förstår att du hellre vill stanna kvar i familjen istället för att följa högre värderingar och moralnormer och hellre förnekar sanningen än förlorar familjen? Jag vet familjeband är starka, men det finns högre värderingar än att krampaktigt hålla fast i mänskliga relationer, man kan få många andra nya familjemedlemmar, t.o.m. miljoner, det är därför kristna är som bröder och systrar, men viktigaste förhållandet är till Gud, som är sanningen enligt mig och bibeln:

"i Guds, vår Räddares, ögon, han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen" (1 Tim 2:3-4 NWT)

För mig är sanning och fakta mycket viktigare än närstående eller vilken annan människa som helst. Så var det för mig även innan jag blev ett Jehovas vittne, jag hade många relationer som föll samman på grund av att jag alltid följde och förordade sanningen om vår verklighet, dom "gled iväg" och "ghostade mig". Det finns många som hellre vill lyssna på lögner än den smärtsamma sanningen.

Och det var också orsaken till att jag inte hade något problem med att undersöka vad Jehovas vittnen tror på, för jag lyssnar inte på skvaller och tror inte på allt som människor säger och påstår, utan går till källan och själv undersöker saker och ting i sanning och logiskt tänkande. Och det är fortfarande så, jag är inte bunden av Jehovas vittnen, om någon kan komma med mer logiska och förnuftiga argument, så lyssnar jag till det. Och om det krävdes så skulle jag kunna lämna Jehovas vittnen, banden till människorna är inte starkare än banden till sanning, fakta och logik.

Men hittills under alla dom här åren på FB och i andra sammanhang, och tusentals inlägg, så finns det inget alternativ. Det människor presenterar här är inte attraktivt för mig för fem öre.
Och ett tydligt tecken på att man inte har något på fötterna är när man använder sig av ad hominem argument och andra knep i diskussionen, istället för att argumentera sakligt, förnuftigt, vetenskapligt och logiskt, vilket sker i princip varenda gång.

Och ja, det finns saker och ting som jag inte håller med Jehovas vittnen om, men det finns inget bättre alternativ. Människor är inte fullkomliga, inte heller Jehovas vittnen, dom gör fel och misstag som alla andra människor.
Citera
2026-03-01, 12:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så var det för mig även innan jag blev ett Jehovas vittne
Jehovas vittne? Det var förvånande. Jag vet inte så mycket om dom, har läst lite kort bara. Läste mer nu att dom tror att Jesus inte är gud utan ängeln mikael?

jag är inte dömande och skulle själv kunna bli ett jehovas vittne om de kom med bra argument, men jag vet inte vad de är eller vad de tror.
Citera
2026-03-01, 12:01
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Jehovas vittne? Det var förvånande. Jag vet inte så mycket om dom, har läst lite kort bara. Läste mer nu att dom tror att Jesus inte är gud utan ängeln mikael?

jag är inte dömande och skulle själv kunna bli ett jehovas vittne om de kom med bra argument, men jag vet inte vad de är eller vad de tror.

Säg bara, är du med eller emot Kristus till någon utav dom!

Eftersom lojalitet betyder mycket för oss.
Citera
2026-03-01, 12:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Säg bara, är du med eller emot Kristus till någon utav dom!

Eftersom lojalitet betyder mycket för oss.
Med jesus till 100% jag tyckte jehovas vittne lät intressant bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in