2026-03-01, 11:55
Avstängd
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Den länken var ju helt värdelös?

Väldigt udda att rekommendera vinklad amerikansk media.
Citera
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamby

Vet inte om fler såg inslaget med Carl Bildt i TV4 men jag tror han har helt rätt. Han sa nåt om att anrikning för kärnvapen upphörde 2003 och att det är känt och menade att det inte alls finns ett hot från Iran. Det är inbillat.

Hur kommer det sig att IAEA ( FN:s atomenergiorgan) tillika fredsduvor , har sedan Juni förra året deklarerat att Iran inte vill släppa in IAEA längre för att kontrollerar ifall Iran håller sig till avtalen.?

Anrikningen av kärnvapen är just topic . Och misstänksamheten är stor att Iran hunnit längre och struntar i sina avtal

Jag vet inte varför Bildt snackar i nattmössan, men det är inte första gången i så fall
Citera
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Då var alltså en ny (tydligen tillfällig) ayatolla utsedd. Alireza Arafi. Även han ser ut att ha vitt skägg precis som sin föregångare.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-03-01 kl. 11:57.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Iranian foreign minister Abbas Araghchi: "A deal was at our reach" before U.S.-Israeli strikes: "I don't know why U.S admin insists to start negotiation and then in the middle, attack the other party. Perhaps, it was others who dragged the U.S for their own benefits. It's a pity. It's unfortunate."

Har vi fått någon egentlig förklaring om varför USA/Israel anföll Iran mitt under förhandlingarna?

För att USA aldrig ville förhandla med Iran.
Trump ville bara använda det som en ursäkt vid krig att man "försökte" förhandla.
Citera
2026-03-01, 11:56
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Den länken var ju helt värdelös?

Ja, det var mest gamla artiklar om Trump, och sen några länkar till olika amerikanska mediebolag?
Citera
Medlem
Citat:
Iranian foreign minister Abbas Araghchi: "A deal was at our reach" before U.S.-Israeli strikes: "I don't know why U.S admin insists to start negotiation and then in the middle, attack the other party. Perhaps, it was others who dragged the U.S for their own benefits. It's a pity. It's unfortunate."

Har vi fått någon egentlig förklaring om varför USA/Israel anföll Iran mitt under förhandlingarna?

Läs detta

https://www.theguardian.com/us-news/2026/feb/28/trump-attack-iran-opportunity
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Alla krig är misslyckanden. Detta i Iran, också ett misslyckande, är på grund av att de inte ville ge upp sitt kärnvapenprogram om man får tro på vad som sagts och skrivits om detta.
2026 och vi håller fortfarande på med att slå ihjäl varandra.

Trump kan vinna mycket på detta. Men också misslyckas
Mellanårsvalet kan vara hela orsaken till kriget. Vinna hemmapubliken, väljarna i USA
Han har varit runt och trevat på allt, tom Grönland, olika deals och fred i Ukraina. Men misslyckats totalt
Frågan är väl hur det kommer att utvecklas i hans väljarkår
För att få olja. Så räcker nog inte bombningarna
Senast redigerad av Max1494 2026-03-01 kl. 12:01.
Citera
2026-03-01, 11:57
Avstängd
Jag trakasserar inte
men om du tror din propaganda maskin för Ayatollah kommer inte bli svarad så misstar du dig

Så snackar du skit så kommer jag attackera med fakta .

Du har redan sagt

1. Netanyahu har brist på vapen säger du, när 200 av hans överlägsna flygvapen har ammunitionsbrist???

2. Du försökte läxa upp mig att USAs krigsmoral är ett sänkt hangarfartyg

3. Du försökte påstå Ayatollah levde när han är GAMFÖDA nu

Så håll dig till fakta inte påhitt

Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Var det någon som tvekade över att de skulle dominera luftrummet?

Jag vet inte heller varför du trakasserar mig och tror att jag älskar Iran, du verkar uppriktigt sagt inte frisk. Sluta förfölj mig, tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Då var alltså en ny ayatolla utsedd. Alireza Arafi. Även han ser ut att ha vitt skägg precis som sin föregångare.

De borde sikta på att försvara sig bättre istället för lägga energi på att tillsätta en ny aytolla. Säger något också om hur efterblivna de är, i ett normalt utvecklat land så koncentrerar man sig på att försvara sig först, sen när kriget är slut kan man fokusera på att utse en ny ledare.

Apor.
Citera
Medlem
Karlastars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
För att USA aldrig ville förhandla med Iran.
Trump ville bara använda det som en ursäkt vid krig att man "försökte" förhandla.

Dina känslor och tankar är inte fakta.
Citera
2026-03-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Alla krig är misslyckanden. Detta i Iran, också ett misslyckande, är på grund av att de inte ville ge upp sitt kärnvapenprogram om man får tro på vad som sagts och skrivits om detta.
2026 och vi håller fortfarande på med att slå ihjäl varandra.

Håller med, finns ingen vinnare i krig.

Netanyahu har sedan 1995 sagt i offentliga intervjuer/uttalanden att Iran är några månader från att ha kärnvapen, och det är alltid inom ”3-6 månader”. Jag tror att detta och att befria folket i Iran är bullshit. USA hjälper Israel att dela upp Iran i bitar och skapa kaos i området då, kan också ha att göra med att Iran är ett muslimskt land. Svagt att attackera ett land när de fastar, även om det inte finns regler i krig.

Hur man vänder och vrider så är Trump boven i det långa loppet, han har fingrarna i precis allt som händer på denna plats, dock visade Europa styrka och tystade Trump om Grönland när de slog ihop sig.

Underskatta inte EU, Trump behöver EU mycket mer än vad folk tror.
Citera
2026-03-01, 11:58
Medlem
Citat:

Ja. för att iran inte omedelbart accepterade villkoren. de var ju förhållandevis enkla.
-inget mer kärnvapen/kärnprogram, allt ska demonteras, och allt anrikat uranium ska överlämnas till trump
-inga mer långdistansrobottar, eller resurser för att utveckla dem.
-inge mer stöd och affärer med terrorgrupper

att de inte fick så många dagar på sig som förra gången trump erbjöd en fredlig och civiliserad lösning (förra året innan bomberna föll) hänger nog ihop med att ett tillfälle att nå resultat i förhandlingarna visade sig. dvs de spränga aytollahn, försvarsministern och irgc överbefälhavare (+ något dussin inavlade i ledarskisktet till)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in