2026-03-01, 06:46
Medlem
Freebss avatar
Hej, är sugen på att köpa en batteridriven tigersåg som man kan ha med sig ut i skogen när man tältar.
Finns det någon hyfsat billig som inte är allt för otymplig men bra?

Kommer mest använda den för att såga upp döda träd.
Citera
2026-03-01, 07:11
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Makita bl.a har några pålitliga mindre modeller tex DJR183, DJR189, DJR188.
Har själv DJR188, men till andra syften och är helnöjd.
Citera
2026-03-01, 07:19
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag plockade ner en större syrenhäck (ca 2,5m höga, kanske 50 buskar) med en sticksåg från bosch. Inte batteridriven.

Hade säkerligen gått ännu enklare med en tigersåg men det viktiga är att träden inte är för kraftiga så man hugger med bladet.

Detta inlägg var mest med info ifall du redan hade en sticksåg och då slapp köpa ett verktyg till.
Citera
2026-03-01, 07:46
Medlem
slagskotts avatar
Jag gillar makita, har haft Bosch och milwaukee innan men det förstnämnda håller för allt men kostar därefter
Citera
2026-03-01, 09:04
Medlem
Dewalt kör jag som är inom bygg, vissa maskiner är 12år gamla o går än idag trots att dessa varit ute i ur o skur.

Har sista åren köpt blad via Amazon, det är otroligt mycket billigare o märker ingen kvalités skillnad, samt man får multipack till priser som är förbluffande låga. det samma för multiverktygen, man får 20-50st blad för vad 3-5 st kostar i en svensk bygg handel.
Citera
2026-03-01, 09:26
Medlem
Freebss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dewalt kör jag som är inom bygg, vissa maskiner är 12år gamla o går än idag trots att dessa varit ute i ur o skur.

Har sista åren köpt blad via Amazon, det är otroligt mycket billigare o märker ingen kvalités skillnad, samt man får multipack till priser som är förbluffande låga. det samma för multiverktygen, man får 20-50st blad för vad 3-5 st kostar i en svensk bygg handel.
Hur är batteriet? Håller det länge innan man behöver ladda?
Citera
2026-03-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebs
Nu handlar det om proffs grejer, men batterier är från år 2013 dvs 4,0 till 5,0 AH enbart en av 6st batterier har tappat kraft övriga går förvånansvärt över förväntningar bra, varav alla maskiner jag har är dewalt, man har samma batterier till alla maskiner. Just tigersågen dricker lite mer ström, men den går någon timme innan batteri byte.
Citera
2026-03-01, 09:44
Medlem
Freebss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nu handlar det om proffs grejer, men batterier är från år 2013 dvs 4,0 till 5,0 AH enbart en av 6st batterier har tappat kraft övriga går förvånansvärt över förväntningar bra, varav alla maskiner jag har är dewalt, man har samma batterier till alla maskiner. Just tigersågen dricker lite mer ström, men den går någon timme innan batteri byte.
Då kan det ju vara värt att lägga en slant på. Ska ju inte såga ner hela skogen direkt. Det är ju mest när man hittar ett dött träd man vill såga upp.

Tack för tips!
Citera
2026-03-01, 10:00
Medlem
Citat:
Då kan det ju vara värt att lägga en slant på. Ska ju inte såga ner hela skogen direkt. Det är ju mest när man hittar ett dött träd man vill såga upp.

Tack för tips!
Grejerna har hållit långt över förväntan, märker inte heller av att dom ska ge upp närmsta tiden, vara inne på 12 året i professionell miljö så länge är ett bevis på mycket god kvalitet.

Välj sedan rätt blad för just träd, du har vissa bra märken från tyskland, (Presch) har blivit imponerad över hur bra dom tyska bladen håller gentemot original blad från Makita, Milwaukee, Dwealt osv.
Citera
2026-03-01, 10:09
Medlem
De flesta batteridrivna väger minst 3-4 kg med batteri.
Citera
2026-03-01, 10:28
Medlem
https://www.amazon.de/-/da/b%C3%B8rstel%C3%B8s-elektrisk-automatisk-udskiftningsk%C3%A6der-kompatibel/dp/B0FPD1YCG6
Citera
2026-03-01, 11:39
Medlem
Jag hade köpt en riktig motorsåg istället! https://www.husqvarna.com/se/motorsagar/aspire-p5-p4a/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in