Citat:
Nu attackerar Iran även hotell mm. Kanske inte med mening, men det spelar ingen roll. Jag lovar att Qatar, UAE, Saudi och mfl är sura. De blir nog ännu surare om Hormuz är stängt för länge. Frågan om de är tillräckligt sura för eskalera. Jag kan tänka mig att Iran har planer som gör att lokala ledare kan besluta om de ska attackera. Problemet blir då att få dem att sluta om det den centrala ledningen vill.
Enorma samlingar? Vem säger det? Är de enorma? Gör man det för man är tvungen av ledningen?
Hur populär och impopulär han var är svårt att veta. Han var tillräckligt impopulär så folk gick ut och demonstrerade mot regimen tidigare. Men tillräckligt populär att ledningen inte sprack vid demonstrationerna. jag tror båda sidor överdriver.
Enorma samlingar? Vem säger det? Är de enorma? Gör man det för man är tvungen av ledningen?
Hur populär och impopulär han var är svårt att veta. Han var tillräckligt impopulär så folk gick ut och demonstrerade mot regimen tidigare. Men tillräckligt populär att ledningen inte sprack vid demonstrationerna. jag tror båda sidor överdriver.
Det finns gott om filmer som visar väldigt mycket människor gå ut på gatorna för att sörja och kräva hämnd direkt efter att Khameneis död bekräftades.
Det är bara i väst man tror folk tvingas till det medan protester däremot antas samlar miljontals på en given signal från Florida och alla regimvänliga demonstrationer påstås vara AI.
Det säger en del om hur oinsatta folk i väst är angående Iran.
Klart dom är sura, nu kommer dock uppgifter om att MBS är en av dom som övertalat Trump att attackera.
Qatar lär känna sig rätt pressade här, nästan all deras LNG går genom Hormuz och det är en enormt viktig inkomstkälla, lite trist om dom inte kan fullfölja sina långsiktiga kontrakt då dom enligt uppgift förlorar runt 10 miljarder i veckan vid stillestånd.
Det är framförallt drönare som gjort skada på civila mål, kanske pga EW? Ingen aning.