Gjorde misstaget att gå in på X för att se vad som hänt under natten och jösses så mycket skit och false information! Att de orkar.
För jag antar att Israels president lever och att inte massa kända skådespelare träffats av bomber i Israel under natten?
Krigets första offer är sanningen. Vems påhejare på X som ljuger mest vet jag inte. Det idiotiska är att människor går på det.
Det finns ett begrepp i krig som kallas Fog of War. Det betyder att det under krig eller kriser råder osäkerhet, brist på information och förvirring som gör det svårt att veta vad som verkligen händer. (Clausewitz). Det är naturligt, men med internet blir många fler inblandade i det och alla kan se det.
Sen ska man förstå att propaganda vänder sig till olika publiker och samtidigt tar resurser från fienden. Det är ett billigt sätt att bekämpa fienden på. Så för vissa publiker är det OK och för andra blir det Kalle Anka.
Det värsta är när man börjar tro på sina egna lögner om fienden. EX Nazisterna om ryska undermänniskor. Amerikanerna trodde att japanerna såg dåligt, speciellt i mörkret (Sneda ögon). I verkligheten var japanerna, alla fall i början, bättre på mörkerstrid än de allierade.
Det florerar förmodligen fler osanningar än du kan räkna till. Jag utesluter inget. Efterföljarna sägs i alla fall vara mer extrema än Ayatollah, och efter den andre personen i successionsordningen följer sen extremare fundamentalister.
Det vore kanske bra om någon tog reda på var de "islamistiska stjärnskotten" sitter och smider sina planer mot Väst - men det vet antagligen ingen, och kommer nog aldrig att göra. Allra minst nyhetsankare du följer, som glatt vidarebefordrar nordkoreansk propaganda genom Trump-välsignade MAGA-kanaler.
Uppenbarligen lyckade de får reda på var och när de skulle samlas och slog till mer 30 bomber och förvandlade byggnaden till grus.
Igår gick Israel ut med uppgift om att Ali Khamenei var dör men sådant tar jag med en nypa salt men idag kom bekräftelsen från Iran och då är det klart.
Jag följer nyheter på Aljazeera mm och du troligen Aftonbladet
Kom igen nu!! Hoppas på en enorma folksamlingar i varenda storstad i Iran nu! Det vore dödsstöten för regimen…. Slå ihjäl varenda människa som sympatiserar med aset Khamenei…..
Det är upp till Irans befolkning nu att ta tillbaka landet nu.
Man kan ju hoppas. Men som någon sa i radio. Om tio procent av iranierna stödjer regimen, då är det tio miljoner. Tio miljoner med våldsmonopolet bakom sig. Desperata, arga..
Du får ursäkta Do1ores
Hon är lite ledsen att hennes pojkvän Ayatollah dog så snabbt och så enkelt att hon måste hitta en romantisk anledning "han kände hans tid var inne "
Hon fattar inte att det sista aset ville bli dödad av var en jude från Israel och kan inte förstå (även Israel redan visade prov på det sommaren 2025) att Mossad har redan penetrerat deras kommunikation system och visste EXAKT var han var
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Glöm det. De hade samlats på förmiddagen och Israel och USA har tidigare anfallit på kvällen och natten. De trodde säkert det var ofarligt att ha möte på förmiddagen. Dessutom var det uppe att ett anfall skulle kunna komma om 10-15 dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Inte bara det, drönarna kommer inte i svärmar. De kör solo.
Ser du inte analogin mellan vad Ryssland gör i Ukraina och USA gör i Iran. USA bryter folkrätten och invaderar Iran för att "säkerställa iraniers mänskliga rättigheter" och Ryssland bryter folkrätten för att "säkerställa öst-ukrainares mänskliga rättigheter". Ingen av stormakterna bryr sig egentligen om folkens mänskliga rättigheter utan agerar utifrån sina egna säkerhetspolitiska och realpolitiska intressen. Den "regelbaserade världsordningen" är mest vackra ord som stormakter bryter mot själva när det gagnar dem.
Och vi i Europa skriker i högan sky när Ryssland bryter folkrätten och inför sanktioner och hotar med krig men vågar knappt säga ett knyst om USA gör det. Endast Norge och Spanien fördömde anfallet på Iran medan resten skyllde på Iran, den attackerade parten. Det gör att vi européer ses av resten av världen som opportunistiska hycklare med irriterande hög svansföring.
Varför gjorde och sa inte väst ett dyft när ukrainsk militär avsatte och kidnappade Krims folkvalde president Mesjkov 1995?
Varför blandar vi oss i Ukrainas inrikespolitik och hjälper västukrainarna störta folkvalde presidenten Janukovitj som hade stort folkligt stöd i öst-Ukraina två gånger (orangea revolutionen 2004 och Maidan 2014) för att sätta in västvänliga regimer, ultranationalisterna Justjenko och Porosjenko. De hyllade fascister som Stepan Bandera och Symon Petljura som dödade judar i tusentals.
Varför pressade USA Justjenko, Porosjenko och senare Zelensky att ansöka om Nato-medlemskap? Det var mycket klart i strid mot folkviljan (i öst var det bara 3% som tyckte det var en bra idé 2008)? Det var också i strid med Ukrainas självständighetsförklaring där Ukraina förbundit sig vara en "permanently neutral state that does not participate in military blocs". Det var även säkerhetspolitiskt idiotiskt. Inte bara Ryssland hade varnat för det 2007 utan även USAs Moskva-ambassadör Bill Burns, Frankrike och Tyskland!
Varför protesterade vi inte när Ukraina berövade de rysktalande östukrainarna rätten att använda sitt modersmål i skolor och officiella sammanhang och förbjöd rysk musik och ryska böcker?
Antingen står man fast vid folkrätten och deklarationen om de mänskliga rättigheterna eller inte. Om man har olika måttstockar för olika länder är man en hycklare!
USAs, Israels och EUs arrogans ökar hatet mot väst och antisemitismen i stora delar av världen. Vi skapar kaos i våra försök att störta förhatliga regimer. Tyvärr leder det nästan alltid till inbördeskrig som utvecklar sig till proxykrig mellan stormakterna men man kan ju hoppas att det går bättre denna gång...
Du pratar som om jag faktiskt tycker att det varit rätt att angripa Iran. Jag har aldrig någonsin sagt att USA och Israel har rätt att angripa Iran utan vad jag säger är att det var rätt att Khomeini likviderades då har styrt en terrorstat i nära 4 decennier och haft en hel befolkning som gisslan för hans förlegade teokratiska projekt. Att det sker genom att man bryter mot folkrätten är inte något jag egentligen står bakom alls, men det är fortfarande ett faktum att det har hänt.
Vad gäller EU:s stöd till USA är det ungefär som Indiens och Kinas till Ryssland: man fördömer det inte men man står inte heller bakom det, utan man gör allt av egna strategiska intressen. Så fungerar världspolitiken vare sig du vill det eller inte, och att man valde att införa sanktioner mot Ryssland har att göra med att det är EU:s närområde och därför ligger direkt i våra intressen. Samma sak med Ukrainahjälpen. Till skillnad från Mellanöstern ställer vi oss bakom och hjälper våra broderfolk i nöd. Mellanösterns länder är extremt duktiga på att peka på Europa och vad vi gör för fel men aldrig på vad de själva gör, och det är just denna brist på självinsikt som lett till att många länder i Mellanöstern, fast i en evig offerkofta, aldrig kan utvecklas utan allt skylls på väst och USA. Ditt Ryssland som du håller kärt gör samma. De skyller exakt alla problem på allt och alla förutom dem själva, och det är anledningen till att Ryssland är fast i sitt korrupta, oligarkiska välde.
Vad gäller USA:s inblandning i detta har det skett på ett rättsvidrigt sätt, inte tu tal om det. Men däremot är jag nöjd att resultatet blev att Khomeini försvann och förhoppningsvis kommer den islamistiska regimen att falla. MEN, om den faller så är jag väldigt orolig för att Trump inte haft någon plan i hur man ska upprätthålla ordningen i Iran i en sån situation.
Om man anser att den folkvalda regeringen i USA har samma status som Iran-diktaturen, så kan man antagligen nå vilka irrationella slutsatser som helst. Trump gick t.o.m. till val på att stoppa illegal invandring och utvisa de som är i landet utan laglig rätt. Trump förtrycker inte sitt eget folk, även om du tycker illa om honom.
Som sagt, man kan debattera om det hur länge som helst.
Att döda ledningsskiktet torde inte vara okej då de inte utgör väpnade trupper vad jag vet.
Nu har man tydligen sprängt den högste andlige ledaren i Iran och även en flickskola.
Kan dock inte hitta något alls i SVT om denna skola där 40-60 civila dödats. Känns som det mörkas lite här i Sverige.
Märkligt att Sveriges officiella hållning är att vi stödjer denna bombning av Iran.
Även konstigt att västvärlden tycker det är okej att USA/Israel tar på sig en polis-roll att diktera hur andra länder skall styras.
En så symboliskt viktig person borde vara mycket väl skyddad. Förutom att befinna sig i säkerhet för det mesta så borde han vara omgiven av pålitliga personer. Att infiltrera en sådan kreta måste vara nästan omöjligt. Vore jag Ayatollan skulla jag ha anställt flera dubbelgångare, köra med flera likadana bilar, ha flera olika bostäder, allt för att förvirra motståndare.
Iran är ett stort land med goda inkomster från olja, man borde ha ekonomiska resurser till en god säkerhet. Genom kontakter med t ex Ryssland borde man ha tillgång till modern teknologi. Men Israel är tydligen steget före hela tiden.
Ryssland och modern teknologi? Du skämtar, allt som är mer avancerat än en gödselspridare är Ryssland beroende av import på. De kan väl montera ihop produkter hjälpligt men komponenterna måste de köpa utomlands.
Att skydda en person mot två så pass avancerade militärmakter och deras underrättelsetjänster är inte det lättaste. Mullorna har definitivt vidtagit mått och steg för att skydda sig själva, inte minst ifrån sin egna befolkning. Men även från utländska hot.
Jag tippar på att Mossad under lång tid haft hyfsad koll på var ledarskiktet befinner sig större delen av tiden. Dessutom har inte alla iranier varit jättenöjda med mullornas styre, så även ifrån personer som befunnit sig nära toppskiktet har man kunnat få information.