2026-02-28, 23:47
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Tufft läge för islamisterna. De kan inte nå USA eller Israel, avståndet i det första fallet och beredskapen i det andra då Israel framgångsrikt skjuter ned det mesta.

Så Iran riktar sina attacker mot närliggande arabländer och gulfstaterna istället (amerikanska baser + infrastruktur och civila mål i Dubai bland annat) och skapar ännu mer fiender i världen. Samtidigt som ingen allierad kommer till deras undsättning och man får halva ledningen dödad på några timmar inkl Khamenei, och nu gömmer sig övriga och bara väntar på nästa attack.

Samtidigt jublar iranierna över nyheten att Khamenei dödats. Hatad av alla förutom de regimtrogna islamisterna som vill gifta sig med barn. Här kan vi prata om a failed state!

Så vad kommer ske nu? Även om några islamister är döda så kommer det bara nya. Att Shan skulle vara helt välkommen tror jag inte på.
Citera
2026-02-28, 23:47
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det är massor av folk runt omkring honom som gör arbetet. Det är de som är skickliga. Inte han.

det är i vad i du tror trump är i 5 d chack när det komma till såna här svåra grejer svårt i att förstå för såna såm dej ock mej att förstå
Citera
2026-02-28, 23:48
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Trump säger nu att de kommer fortsätta att kriget minst en vecka till lika intensivt som nu. Man kan fundera på hur långt man kan komma med missiler och bombningar. Risken finns nu att regimtrogna gömmer sig bland civilbefolkningen.

Jag tror att man måste gå in med trupper. Det är fortfarande för mycket att begära att iranska folket ska gå ut och kämpa för sin frihet då de obeväpnade kommer att mötas med våld och skjutvapen av de regimtrogna trupperna.
Tycker inte alls det är för mycket begärt att folket gör uppror, det kostar att få frihet.
Citera
2026-02-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Iran försöker provocera fram ett storkrig i regionen genom att urskiljningslöst attackera Bahrain, Saudi, Dubai och andra grannländer samt stänga Hormoz

Hur lång tid innan fler länder tvingas intervenera mot terrorstaten?
Saudiarabien kommer ge igen med ränta på Iran. Inte i närheten till vänner fastän de tillber samma gud. De borde väl även ha ett gott misilskydd?
Citera
2026-02-28, 23:49
Medlem
Flaklypans avatar
Ja du inte länge tänkte jag men så insåg jag detta!

"Iran operates a diverse submarine fleet, primarily through the Islamic Republic of Iran Navy (IRIN). The fleet consists of approximately 28 to 30 submarines"

Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Nä.. man har fått iväg mycket projektiler men det mesta verkar ha skjutits ner, änsålänge iaf.
Det värsta man lyckats med tillfälligt är väl att hålla Hormuz stängt men hur länge klarar man det?
Citera
2026-02-28, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Iran har ju varken erkänt att Khamenei är död eller kommit fram till rätt beslut kring hur man ger upp på ett snyggt sätt ännu.
Man kanske får ge det några dagar?

Då kanske man ska ge det ett par dagar innan man säger att det är fred också eller? För vad som händer de kommande dagarna vet ju varken du eller jag.

Vad vi vet: krig, inte fred.
Vad som händer om ett par dagar: ??
Citera
2026-02-28, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag är enig i mycket av vad det du säger. Man får också komma ihåg att dessa hangarfartyg inte är några "ymninghetshorn" med vapen och ammo. Krävs påfyllnad och underhåll av fartygen. Så jag är inte så säker på att man klarar av att vara på plats i månader om det skulle krävas.

..och utan trupp på marken..så kan Iran vänta ut Usa..(om det nya ledarskapet väljer det)

Sant, jag vet inte hur länge fartygen kan vara där eller i närheten. De har nog iallafall någon hamn inte så långt bort de kan fylla på förråden i.

Men de kan nog inte vara där i flera månader i sträck. Isåfall måste USA fylla på med fler. Sedan är det frågan om de ens behövs efter att USA attackerat i en vecka eller mer, det mesta av Irans kapacitet att attackera andra länder lär vara förstört då. Så av kanske 5 fartyg så går då 3 i hamn och fyller på, återvänder och så går de andra 2 och gör likadant, dvs roterar för alla behöver inte vara där hela tiden.

Men jag håller med dig om trupp på mark, det verkar som att Trump vill det iranska folket ska ta tag i det och ta över, men hur kan man begära det av obeväpnade människor att de ska strida mot beväpnade regimtrogna trupper?
Citera
Medlem
Det här måste vara en sjuk känsla om man är iranier. Efter 47 långa år kan de.äntligen andas hopp igen. Gillar iranierna här i Sverige jag träffat. De är produktiva, sjukt smarta och ofta väldigt trevliga. Går allt nu som man hoppas är det bara att gratulera!
Citera
Medlem
mjolnirrs avatar
Okej, intressant genomgång, som sagt har jag väldigt få kunskaper om hur Iran är uppstyrt, vilka militäriska medel dem har, vad jag däremot vet är att fram till 1970-talet nånting så var Iran ungefär som Sverige, vilket i sin tur ger svar på att dom inte har ett allt för illa åtgånget försvar. Men kontra Sverige, som har ungefär "1 vecka på sig att stå emot" ett angrepp från Ryssland, hur länge tror du att Iran kan stå emot Israel och Usa? Med de medel som de just nu besitter, utan hjälp från andra länder.
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Tyvärr inte den blekaste. Skulle säga att mycket i sådana fall hänger på hur stort stöd och inflytande det iranska revolutionsgardet faktiskt har, och den frågan kan man säkert ha en alldeles egen lång tråd om, med diverse olika gissningar och spekulationer.

Storleksmässigt ska revolutionsgardet ha ca. 200 000 aktiva medan den reguljära armen (inklusive flygvapnet och marinen) ska ha ca. 340 000 aktiva. Skulle ledningen för den reguljära armen välja att ställa sig på folkets sida mot revolutionsgardet och mullorna lär regimen falla fortare än om de förhåller sig passiva eller väljer att ta deras sida.

Utöver det är det väl värt att nämna att uppskattningen om de olika militära grenarnas storlek kanske inte är helt korrekta och hur ideologiskt övertygade alla inom revolutionsgardet faktiskt är vet nog ingen.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Irans högste ledare har alltså dött. Så kan det gå.
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Muslimers tro att det är bäst dödade USA och Israel idag. Hoppas vi får hjälp sav USA och Israel i Europa. Lite mer rensning emot islamister så är vi på rätt väg

Tror råttorna flyr Iran nu. En bra början och sedan fortsätter vi. Forza USA❤️❤️❤️
Du är så billig. Det är p.g.a. dem att vi har islamister.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-02-28 kl. 23:54.
Citera
2026-02-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Iran är inte Afganistan, Irak eller Syrien. Läs på lite om Irans historia och om folket så förstår du nog.

Vad menar du? Iran är ju modern till all terrorism. De länder du räknar upp har ju Iran att tacka för sin terrorism.
Citera
2026-02-28, 23:52
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjolnirr
Tänkte ungefär samma, bara det att USA tog bort Maduro från Venezuela och försäkrade åtskilliga tiotusentals kubikmeter olja, så har dom ju sett till att vi övriga människor kanske slipper en krisande oljekurs.
USA är nu världens största olje producent med 20%-22%. Men de behöver dyr olja eftersom det kostar uppåt 60$ att pumpa, den i Saudi Arabia och Kuwait är det nästan aldrig över $10 och ett genomsnitt på $5.40.

Throughout 2025, oil prices were under pressure and generally falling due to an oversupplied market, with production outpacing consumption.

Oil prices recently surged, driven by heightened geopolitical risks and a potential U.S.-Iran standoff, causing a rise in 2026 forecasts.

Det är tvärt om!
USA vill ha krig så att oljepriset är ganska högt, alltså över $60, så att USAs olje produktion inte kraschar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in