2026-02-28, 20:54
Medlem
Om jag bytte min gamla d5-volvo till en elbil i halvmiljonsklassen skulle det ta 12 år innan affären lönar sej med en årlig körning på 1500-2000 mil. Däckkostnaden är dubbelt upp på en större elbil och försäkringen nästan 4 gånger så dyr. En vacker dag kanske dieseln är 50kr litern och då är det kört, min kalkyl baserar sej på +2% årligen för literpriset
Citera
2026-02-28, 20:58
Medlem
Whitks avatar
Har köpt en ny bensinbil, får den på måndag
Citera
2026-02-28, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det vet jag, kör helel idag. 40 mil på riktigt.
Ja, 40 riktiga mil räcker mer än väl.
Tyvärr är vi uppe i höga priser då.
Citera
2026-02-28, 21:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Eftersom det är Flashback så kommer majoriteten svara att de skulle helst skulle köpa en Volvo 740 bensinare som drar två liter milen. Eller en tysk diesel från åttiotalet.

Själv hade jag 100% köpt en elbil om jag köpt ny bil i år, så mycket bättre på de allra flesta sätt. Att köra bil med förbränningsmotor anno 2026 känns så otroligt skruttigt, oftast dålig gasrespons, dålig acceleration, ruskar, bullrar och vibrerar etc jämfört med hur snabbt och mjukt det är att köra elbil.
Du är inte så smart, troligtvis.
Dessutom med tanke på ditt inlägg, verkar du ha begränsad erfarenhet av elbilar.
Ska du ha en elbil som kan ersätta en förbränningsbil fullt ut, måste du ut med över 500.000 kronor.
Citera
2026-02-28, 21:15
Medlem
Tesla model 3 performance, förutsatt att du inte har en stor familj att konka på. Samma mil som en förhållandevis stor bensinare och snabb laddningstid till 80 %.
Citera
2026-02-28, 21:20
Medlem
Det som blir billigast på tio års sikt.
Citera
2026-02-28, 21:23
Medlem
Nu är jag i tankarna på att köpa en "ny" bil.
Mina tankar går mot en lätt begagnad Polestar 2, för mellan 4-500000.
Varför för att det verkar som bland det trevligaste idag.
Men tänker behålla min Diesel Volvo som andrabil och sälja av min 20år gamla cab.
Vi får se vad det blir.
Men det är mer en känslomässig bedömning än rent ekonomisk bedömning.
Citera
2026-02-28, 21:34
Medlem
Machiavellys avatar
Jag har i dag en Volvo från 2011 med 2.4l 5-cylindrig dieselmotor som jag köpte för 94.000kr för 6-7 år sedan, då hade den rullat 16.000 mil.

I dag har den rullat 26.100 mil och jag har aldrig någonsin haft ett enda problem med den annat än byte av slitage- och servicedelar. Den är fortfarande värd ca 60-70 tkr i dag på grund av begagnadmarknadens värdeökning. Den har jag ingen nytta av att bli av med då den har exakt allt jag vill ha och dessutom är den stark och trevlig att köra.

Dessutom har jag en nyare BMW med bensinmotor som är min hobbybil. Den är jag mer rädd om.

När jag funderar fritt hade det passat mig alldeles perfekt med en BMW hybrid. Min körprofil ser ut så här:

• Kör totalt 14 mil på en arbetsdag. Jag jobbar på annan ort måndag & tisdag, vilket innebär 30 mil i veckan.

• Alla andra körningar, det vill säga kanske 80%, sker under 1 mil. Det är perfekt terräng för hybriden.

Elbil är överdimensionerat i mitt fall & dessutom ganska dyrt, medan en lätt begagnad BMW 530e är förvånansvärt billiga & väldigt mycket bil för pengarna enligt mitt tycke.

Dessutom älskar jag bilar så jag betalar gärna lite mer än genomsnittssvensken för att köra en bil jag tycker om och inte bara behöver från A till B.

Jag har kört elbil genom jobbet, då ID4, och tycker att de är väldigt trevliga. Dock har jag svårt att överge min passion för fossilbilar så att äga en privat blir svårt. Om jag någonsin går över till ren elbil kommer det bli med BMW.
Senast redigerad av Machiavelly 2026-02-28 kl. 21:37.
Citera
2026-02-28, 21:40
Medlem
FarmerJohns avatar
Elbil, utan tvekan. Jag hade tidigare en Mercedes EQA, Men den var något för liten så förra året bytte jag till en Porsche Macan. För mig är det helt otänkbart att köra något annat. Förstå mig rätt, det är inte av miljöskäl. Jag bryr mig inte ett skvatt om vad andra har för bilar. En elbil är helt enkelt bekväm för mig. Startar alltid, varm direkt. Räckvidden är en fråga om planering.
Citera
2026-02-28, 21:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Om det du skriver stämde skulle alla köpa en "miljövänlig bil".
Vana och fördomar gör att många väljer annat än det som är förnuftigt.
Citera
2026-02-28, 21:44
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vad köper ni?

Bensin.
Utan några hjälpmedel av elmotorer eller dylikt.

Helt elektriskt ska jag nog kanske åka när jag blir pensionär. Fram till dess vill jag köra roliga bilar.
Citera
2026-02-28, 21:55
Medlem
Klas-Vegass avatar
rav4 är den mest säljande bilen. Det är dock både en hybridversion och en plug-in version.

Skulle den varit det om man delade upp det mellan dessa?

Jag skulle köpa en ny toyota yaris för 271,800kr.. Men jag behöver inte större bil.

Att köpa bil är lurigt. Samtidigt som elbilen växer håller man på och förstör bensinbilen med turbo och badande kamremmar. Folk som gnäller om "elbilar" har helt missat hur Vw blivit ett skitföretag med tsi motorerna. Ford samma sak med "ecobost" eller franska "pure-crap". Tom väldens bästa bil toyota landcruiser är förstörd pga turbo och motorerna hinner inte ens rulla garantitiden.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-02-28 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in