2026-02-28, 19:17
Medlem
Det var en exil-iransk demonstration i dag i GBG. Där viftades det ivrigt med judeflaggor och amerikanska diton (och givetvis Shahens flagga) och budskapet var "bomba mer".
Här sitter alltså iranier i trygga Sverige och vill att den judeo-amerikanska koalitionen skall förvandla
deras hemland till Gaza-ruiner med möjligen 100 000-tals döda civila. Iranier som knappt satt sin fot i Iran sedan 1980.
Det är vämjeligt. Oavsett vilken regim vi har i Sverige så skulle jag aldrig sitta och hoppas på att
tex. Putin skulle vräka bombmattor över mitt land.
Dessa exil-iranier är dumma i huvudet.
Citera
2026-02-28, 19:18
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det går åt fel håll helt nu… Iran attackerar USA genom att försöka slå mot ekonomiska nav som Dubai. När lyxhotell och turistparadis attackeras, flyr investerare, vilket får oljepriset att skjuta i höjden direkt på måndag morgon.
Dubai är världens logistiknav. När deras hamnar och flygplatser brinner eller stängs, stannar flödet av varor till resten av världen..
Ja, det var det jävligaste jag sett. Hela landet står i lågor. Min majbrasa är större
Citera
2026-02-28, 19:19
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Du kan ju kolla lite, USA ligger bakom så gott som all skit i världen. Varför tror du Khomeni sitter vid makten? Var det bara hux flux? Varförför tror du Ryssland invaderade Ukraina, var det bara hux flux out of the blue? Självklart är man inte automatiskt för Iran och Ryssland om man är emot det dödligaste militära imperium som funnits, USA.
Khomeni ? Han dog 1989
Citera
2026-02-28, 19:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Nä, det har jag förvisso svårt att se. Ändå ett ruskigt starkt kort om de på nått vis (inte vet jag) utifrån sina (begränsade) resurser skulle finna en hållbar väg framåt här.
Dom lär ju försöka men i ett riktigt skarpt läge har Iran ingen chans.
Citera
2026-02-28, 19:21
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Jihad är Utropat!!!
Jävlar! Betyder det att vi ska bli rädda nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Pakistan ser till att gränsen mot Afghanistan är svårpasserad.

Återstår Kaspiska havet, och det kan snabbt bli en osäker väg.
Du tror väl inte att USA eller Israel skulle angripa ryska fartyg i Kaspiska havet?
Hur skulle det gå till rent praktiskt och hur tror du Ryssland svarar på det?
Vill Trump ha fullt krig med Ryssland?
Du har dålig koll på verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det kommer bli kaos om det håller i sig.. fraktpriserna kommer skjuta i höjden på måndag säkert. Matpriser allt..

Ta det lugnt, det kommer inte hålla i sig.
Som många skrivit tidigare är Asien och framförallt Kina beroende av att oljan fortsätter komma. USA och Kina lär se till att det kommer igång snabbt.
Citera
Medlem
shaktas avatar
För folk som vill följa detta i Amerikanska medier rekommenderar jag denna sida :

https://usnewson.com

Skrolla ner lite och där kan ni välja valfritt gift som CNN , Fox News, OAN , MSNBC

Använd gärna en Adblocker
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är rimligen för att Iran har nästan gratis olja, på samma sätt som Island blivit världens största alu-tillverkare för att de har gratis vulkan-energi. Men det är lågnivå-tillverkning och drar nog inte in mycket pengar till Iran, som får 90% av all importvinst från sin olja precis som Ryssland.
Få länder är så oberoende av utrikeshandel som Iran.
Men t.ex. egna järngruvor och stor tillverkning av bilar, lastbilar ja nästan allting själva för sin egen marknad.
Det går inte att jämföra den tekniska någon i Iran med Venezuela.
Därför är det ett totalt döfött projekt Trump gett sig in på, att inbilla sig han skulle klara av att göra Iran till någon slags amerikansk lydstat!
Citera
2026-02-28, 19:22
Medlem
Väldigt svårt att följa det här kriget. Frågar man Grok så är allt som pekar på framgång AI-genererat. Så pass mycket att jag helt misstror Groks verifieringar och utgår från att det är en del i propagandakriget.

Problemet är att det är svårt att veta om man kan tro på någon uppgift alls mer än officiella och allmänna uttalanden om att Israel attackerat Iran och att Iran har svarat.

Är det någon som kan rekommendera någon vederhäftig nyhetskälla?
Citera
2026-02-28, 19:23
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Du tror väl inte att USA eller Israel skulle angripa ryska fartyg i Kaspiska havet?
Hur skulle det gå till rent praktiskt och hur tror du Ryssland svarar på det?
Vill Trump ha fullt krig med Ryssland?
Du har dålig koll på verkligheten.
Om det här proxy-kriget går alltför bra för Trump kan han få ideer om Ryssland och bombning och då gäller det att ha sålt alla sina aktier för världens ekonomi ryker.
Citera
2026-02-28, 19:23
Medlem
Kan Sverige få risker på grund av attackerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in