Citat:
Ursprungligen postat av
folkgemenskap
När det Iranska hotet försvinner, försvinner också den gemensamma nämnaren som håller samman de nuvarande allianserna (t.ex. mellan Israel och Gulfstaterna).
Utan en gemensam fiende i Iran kommer de regionala ambitionerna hos t.ex. Turkiet att växa. En ny asymmetri uppstår mellan en expansiv turkisk regionalism och de västliga intressena. Turkiet skulle logiskt sett kunna bli nästa aktör som väst börjar definiera som en problematisk motpol.
Det kan också bli så att mellanöstern får det lite lättare att hitta lösningar på sina problem, inkl gaza, även om jag är skeptiskt att det fungerar för det finns så otroligt mycket hat. Men rimligtvis minskar möjligheterna för Hamas, Hizbollah och även de på yemen att fortsätta att kriga då det är Iran som understödjer deras verksamhet med både pengar och material.
Hamas kanske kan fortsätta med svenska biståndspengar då...
Iallafall, när väpnat våld minskar, då blir det lättare prata med varandra och komma någon vart. Sedan vad gäller stormaktsambitioner, vi har massor av andra problem givetvis. Jag tror inte att mellanöstern plötsligt förvandlas till en fredlig plats. De är som de är...
Jag tror inte att Turkiet är i en position där de plötsligt kan expandera och bli ett imperium igen. Inte vad gäller gränser eller krig, däremot har Turkiet ett bra läge när det gäller handel. Om de nu förmår att ta tillvara på den. Kurdproblemet kvarstår och inte bara för Turkiet utan även Syrien, Iran och Irak.
De religiösa extremisterna lär finnas kvar. Där har alla länderna ett stort ansvar i att tona ner allvaret i religionerna annars kommer de aldrig att få fred i området.
Sedan hoppas jag att både Syrien och Iran nu kan bygga upp sina länder, att många som flytt dessa länder kan återvända hem.