Citat:
Ursprungligen postat av
Svempa2014
De verkar hoppas på att iranska armén går mot mullorna.
Intressant också om några av gulfstaterna som attackeras av Iran slår tillbaka och hjälper Israel och USA.
De kanske lärt sig något. Jag tror inte det finns på kartan att USA eller Israel sätter in marktrupper. Jag ser det som helt otänkbart.
Men man kan ha gjort uppgörelser med krafter inom armén, kanske också med andra länder.
Det är en spekulation men det är en rimlig tanke. Om man har förankringar inom Irans maktsfär kan man eventuellt lyckas med det man förutsatt sig denna gång.
Regimbyte, slut på urananrikning.
Förra gången gick sådär, men det är möjligt att man på något vis lyckats skaffa sig humanresurser under och efter oroligheterna som varit.
Om inte, så riskerar detta återigen bara löser akuta frågor. Ingen långsiktig förändring.
Egentligen är det väl rättsvidrigt att anfalla Iran på det sätt som nu görs, men mullorna kan faktiskt inte tillåtas ha tillgång till kärnvapen. Man kan ha vilka synpunkter som helst på världsordningen men ha ett gäng fanatiker med medeltida värderingar sittandes och pillra på avfyrningsknappen är ingenting som är önskvärt.
Tror jag inte ens Kina eller Ryssland anser.
Det är inte önskvärt för någon och ändamålen helgar i det fallet medlen. Innan någon säger hyckleri, att tillåta en regim bestående av galna fundamentalister som tror sig ha Allah på sin sida förfoga över kärnvapen är som att dela ut automatvapen till klientelet på rättspsyk.
Det kommer leda till vissa komplikationer.