2026-02-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Och? tror du man ger upp ett krig bara för ett skepp sjunker ?

Gå diska ngt gumman

I värsta fall kan US Navy åka på en smäll här, beror på vad Iran prioriterar och vilken slagkraft dom egentligen har. Men risken finns.

Det här KAN faktisk bli ett scenario där jänkarna blir tvungna att dra sig ur konflikten, med förlust.

Vi får se.
Citera
2026-02-28, 12:44
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
USA får akta sig. Finns många iranier i USA.
De flesta stöttade Shahen
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen

One dead in Iranian missiles strikes in Abu Dhabi

Splitter från en nedskjuten iransk robot trillade ned och dödade en gästarbetare från Bangladesh.
Citera
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Iran gick i fällan igen. Man kan lura dem om och om igen, tydligen. Antagligen är de så anti-krig att de gärna låter sig bombas om och om igen.
Geo-Strategy #8: The Iran Trap

Är et den här fällan du pratar om?
Citera
2026-02-28, 12:45
Medlem
Alltså hur rumsvarm IQ måste man ha för att tro att ännu en amerikansk intervention i Mellanöstern kommer leda till långvarig fred, demokrati och välstånd. Om regimen faller kommer det bli kaos i maktvacuumet, precis som i Irak, Afghanistan, Libyen osv. Sedan när miljontals iranier försöker ta sig in i EU och Iran blir en petriskål för islamistiska terrorgrupper (utan någon regim som kan kontrollera dem) så kommer alla ännu en gång hävda att de minsann alltid varit emot militära äventyr i Mellanöstern. Det finns en anledning till att gulfstaterna är emot det här även fast Iran är deras ärkerival.

Citera
Avstängd
Inte skulle USA och Israel vänta iaf att Iran skulle kunna bygga upp sitt luftvärn det fattar även en MP folk 😅

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De fåtal återstående F14 Tomcat och blandade sovjetiska planen lär inte komma ut från skyddsgrottorna.

Ryktena om bättre ryskt luftvärn var på ingång kan ev ha påverkat exakt när Israel och USAs militär tyckte rätt tid för anfall var lämplig före de var på plats.
Citera
Medlem
Förlorar man 2 av världens största hangarfartyg borde vara en förlust. Men om Iran skulle kunna, varför gör man inte det då? Slutsatsen är rimligtvis att man inte alls kan.
Citera
2026-02-28, 12:46
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Han kan ju ha dött av ålder.

86 år är gubbfan!

Trots att han inte är 100% arisk (50% turk) så är han känd för att vara som en persisk katt med 9 liv!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
I värsta fall kan US Navy åka på en smäll här, beror på vad Iran prioriterar och vilken slagkraft dom egentligen har. Men risken finns.

Det här KAN faktisk bli ett scenario där jänkarna blir tvungna att dra sig ur konflikten, med förlust.

Vi får se.

Är du galen?

USA och Israel har fullkomligt lekt i Iran under Gaza-konflikten. Iran har samtidigt gång på gång avfirat missiler mot Israel, det enda dom lyckades skada var en liten Palistinsk flicka

Iran har inget att ge, det här är över på 2 dagar.

Iran är en liten hund som låter mycket, precis som islamister brukar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Do1ores
Kanske är skitdumt att skicka iväg de dyraste exemplaren i första salvan när försvaret är som starkast, no?

Kommer antagligen en större attack mot Israel rätt snart, kanske ikväll?

Dvs så länge Iran klarar av att rodda ihop det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Enda anledningen till att konflikten mellan Israel och Palestina får så extremt mycket uppmärksamhet beror på att folk som dig faktiskt är hjärntvättade av medierna och din antiamerikanism, inget annat. Hade du varit en fritänkande individ, som jag misstänker att du tror dig vara, hade du inte brytt dig ett skit om konflikten mellan Israel och Palestina utan riktat in dig på krig i Afrika eller Jemen som är långt mycket större och dödligare.

Jag hoppas innerligt att om man nu ska starta ett krig mot Iran ska åtminstone Mullorna falla och folket får störta denna mordiska regim.

Jag är inget vidare antiamerikansk alls. Europa har varit beroende av amerikanskt beskydd ända sedan vi bombades till grus 1945.

Israelerna ser sig som ett herrefolk och vill kontrollera sina grannländer. Det gör knappast diverse krig mellan negerstammar eller kriget mellan diverse sekter och klaner i Jemen. Afrikanegrer och jemeniter är inte de som kontrollerar stora delar av media, politik eller bankväsendet heller.

Det som stör mig är att väst konstant ska hålla Israel om ryggen. USA om de är en verklig allierad till Europa borde stödja Ukraina istället för att lägga sitt fokus på mellanöstern.

Sen minns inte jag att jag har nämnt ett ord om Palestina i den här tråden bortsett från i mitt svar här?
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Den europeiska tystnaden/försiktigheten (politiker, tyckare) förklaras av att det är betydligt viktigare att hålla en god fot med USA än en islamistisk diktatur. Irans polare, Ryssland, hotar väst varje dag så några eventuella (nya) hot därifrån tar ingen på allvar.

För världsstabiliteten så är Pekings åsikt, framförallt hur de agerar, mest intressant kan jag tycka men tror kinesen kommer ligga lågt de också. Ingen blir butthurt ("på riktigt") så länge USA/Israel stannar vid att spränga mullornas högkvarter och militäranläggningar i luften.

Situationen kan däremot, och naturligtvis, eskalera och ge ringar på vattnet. Skriver inte att situationen inte är allvarlig. Intressanta tider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in