Citat:
Ursprungligen postat av
Agent.Smith
Jag gillar inte styret i Iran, men jag gillar inte heller sunniislam. Vad tror ni händer om Iran faller? Jo då kommer sunniterna och tar över. Saudiarabien (sunni) och Israel har väldigt många gemensamma intressen som väst får lida för. Shia är en väldigt bra motkraft inom islam. Och det är inte shia som begår alla terrordåd i väst.
Det verkar vara rätt komplicerat här. Hamas är sunni, Iran och Hamas samarbetar väldigt tätt med varandra. Hur går det ihop med att shia inte är inblandad i terror?
Jag tror inte det är någon skillnad på sunni och shia när det gäller israel eller västhatet, det är ett grundläggande hat som byggs upp inom islam och därför innefattar både sunni/shia. Likadant med förhållandet mellan kristna och muslimer, det är inte heller någonting att bygga fred på.
Enda vägen framåt för att slippa de religiösa krigen är att ta ifrån religionerna deras makt och att flertalet är ateister. Annars så kommer det alltid vara det onda ögat till folk med en annan religion än den man själv har.