2025-10-18, 18:23
Avstängd
Pappan säger i Aftonbladet att han tror att bästa sättet att få kontroll över att kriminaliteten ökar och kryper ner i åldrarna är att straffa föräldrar till minderåriga kriminella.

Jag tycker inte det låter helt ologiskt.
Skulle verkligen minderåriga välja kriminaliteten om de vet att det innebär att föräldrarna kommer bli ruinerade, fängslade eller utvisade?
Eller tror ni att dem är för trasiga, har för dåligt konsekvenstänk eller är för penga/drog-kåta för att bry sig?
Citera
2025-10-24, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Pappan säger i Aftonbladet att han tror att bästa sättet att få kontroll över att kriminaliteten ökar och kryper ner i åldrarna är att straffa föräldrar till minderåriga kriminella.

Jag tycker inte det låter helt ologiskt.
Skulle verkligen minderåriga välja kriminaliteten om de vet att det innebär att föräldrarna kommer bli ruinerade, fängslade eller utvisade?
Eller tror ni att dem är för trasiga, har för dåligt konsekvenstänk eller är för penga/drog-kåta för att bry sig?

Jag tycker det är helt rimligt, föräldrarna måste ta större ansvar , som det är nu så skiter dom i sina äckliga ungar
Citera
2025-10-24, 19:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmort
Jag tycker det är helt rimligt, föräldrarna måste ta större ansvar , som det är nu så skiter dom i sina äckliga ungar

Håller med.
I vissa andra länder finns redan liknande upplägg (Japan bla om jag minns rätt) och det verkar funka
Citera
2025-12-17, 09:09
Medlem
mudboy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zarrelito
https://gofile.io/d/xxibZB

27 förhör med MÄ(pappan),vittnen och tilltalade. Håll till godo, gör sig säkert bra på semestern för någon.

Skulle du kunna lägga upp dessa på nytt? Såg du låg upp en ytterligare länk men även den gått ut. Tack!
Citera
2025-12-21, 02:48
Medlem
Sneeviltrons avatar
Vet någon vilket ursprung Vide Atterstam och Fatjam Vardari har?
Citera
2026-01-10, 22:28
Medlem
Frågor; någon som har FUP?

Och info om hans tjej?/ ex? Bråkade de eller hur va relationen?
Citera
2026-01-10, 22:35
Medlem
Finns länkat i första inlägget i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh

Citera
2026-02-03, 11:24
Avstängd
Hur blev han skjuten? Har för mig att det var någon som gick fram till honom. Men enligt dom så var det från en bil??
Citera
2026-02-25, 19:02
Medlem
Enligt GP: Tidigare misstänkt i C.Gambino-fallet vill ha en miljon kronor.

https://www.gp.se/krim/tidigare-misstankt-i-cgambino-fallet-vill-ha-en-miljon-kronor.b569cd12-3592-4bae-9ea0-fefddd2704b6

Enligt SVT: Mannen menar att han drabbats av psykiska besvär sedan han blev misstänkt för mordet samt att han ”är konstant under hot” och att ”gamla vänner har tagit avstånd”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/man-fran-halland-friades-for-mordet-pa-c-gambino-kraver-ersattning-pa-over-en-miljon
Citera
2026-02-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nasjeh

Utifrån det som delats tidigare här av polisutredningen så var han hjälpsam och juste mot exflickvännen och undvikande snarare än konfliktsökande i sitt fjärmande från relationen med henne medan hon kommunicerar vasst och giftigt mot honom i sms där han berättar om en upplevd hotbild mot sig.
Citera
2026-02-25, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluljah
Utifrån det som delats tidigare här av polisutredningen så var han hjälpsam och juste mot exflickvännen och undvikande snarare än konfliktsökande i sitt fjärmande från relationen med henne medan hon kommunicerar vasst och giftigt mot honom i sms där han berättar om en upplevd hotbild mot sig.

Kompletterar mitt inlägg. Han hjälpte henne med bilen fastän det var slut och hon verkade inte vilja acceptera att han ville göra slut utan menade att det var rätt åt honom om folk hotade honom, så minns jag sms-dialogen dem emellan.
Citera
2026-02-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boden23
Enligt GP: Tidigare misstänkt i C.Gambino-fallet vill ha en miljon kronor.

https://www.gp.se/krim/tidigare-misstankt-i-cgambino-fallet-vill-ha-en-miljon-kronor.b569cd12-3592-4bae-9ea0-fefddd2704b6

Enligt SVT: Mannen menar att han drabbats av psykiska besvär sedan han blev misstänkt för mordet samt att han ”är konstant under hot” och att ”gamla vänner har tagit avstånd”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/man-fran-halland-friades-for-mordet-pa-c-gambino-kraver-ersattning-pa-over-en-miljon

Jag tycker att det här är en svår fråga. Det är lätt att förstå att det kan vara väldigt psykiskt påfrestande att vara misstänkt för ett så allvarligt brott. Samtidigt väcker det frågor om hur ersättning i sådana fall ska bedömas.

En sak jag funderar på är vem som betalar om ersättning beviljas??
Är det staten, och i förlängningen skattebetalarna?

Och hur avgör man vad som är rimligt när det handlar om psykiskt lidande och sociala konsekvenser, snarare än ett faktiskt frihetsberövande?

Enligt SVT beskriver mannen att han lever under hot och att vänner tagit avstånd, men var går gränsen för statens ansvar i sådana situationer?

Nyfiken på hur andra tänker kring detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in