Jag har ju redan diskuterat detta med dig, men du hävdar fortfarande samma som tidigare.
Som jag påpekade tidigare så kan man ha använt sig av en "marionettdocka" av hönsnät och prismor.
Det viktiga här är ju det faktum att även om det gjordes undersökningar så fick ingen ta sig upp på taket och undersöka på plats, vilket ju omedelbart låter väldigt misstänkt.
Om man dessutom betänker att Egypten vid den här tiden var en polisstat under undantagstillstånd, är det inte långsökt att tänka sig att en sådan riggning skulle kunna skötas utan att allmänheten fick insyn.
Utöver denna mekaniska möjlighet som det inte alls tog lång tid att fundera ut, så finns det teorier om seismiska förklaringar och andra förklaringar som skeptiker och forskare har lagt fram, till exempel "Peppers spöke", som har använts som visuellt trick sedan 1800-talet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Peppers_sp%C3%B6ke
Om det fungerade på en teaterscen, så skulle det kunna fungera på ett tak också.
Alltså, genom att vinkla en glasskiva (eller en genomskinlig plastfilm) i 45 grader mot publiken och belysa ett objekt som befinner sig dolt för betraktaren, kan man få en "spöklik", transparent gestalt att sväva i luften.
Om man hade en rigg på taket med dolda ljuskällor och en vinklad glaspanel, skulle man kunna projicera en gestalt som ser ut att sväva ovanför kupolerna. Det förklarar också varför vissa hävdat att gestalten såg "platt" eller genomskinlig ut.
Och, som jag skrev, det som
verkligen tyder på att det faktiskt var en illusion är just det faktum att ingen tilläts undersöka "fenomenet" på plats på taket.
Varför tror du att man förhindrade att någon kunde undersöka på taket? Jo, man ville inte att någon skulle hitta vad som faktiskt fanns på taket.
Om fenomenet faktiskt vore en "andlig gestalt" som svävade i luften, borde det inte ha funnits någon anledning att hindra en expert från att undersöka taket och till och med kanske se gestalten på nära håll för att bevisa dess icke-fysiska natur. Att man istället valde total isolering av taket är det starkaste indiciet på att det fanns något fysiskt där – en marionett, en projektoryta eller en spegelrigg – som inte tålde dagsljus eller nära granskning.