Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Hade vi inte genomfört alla teknisk utveckling både på kontor och verkstäder hade vi inte haft några jobb kvar här i Sverige.
Obegripligt vad detta har med saken att göra (topic).
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Om vi är kreativa och använder tekniken rätt borde vi kunna skapa arbetstillfällen här.
Men om vi enbart ser sådant som hot kommer vi bli överkörda.
Du rapar upp detta formulerat på olika sätt. Men du måste motivera det. För det låter korkat när du bara slänger ur dig det utan att motivera det.
Varför borde vi kunna skapa mer arbetstillfällen? Vad innebär det att vara kreativ för att göra det enligt din betydelse?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Dock finns en stor risk att vi hamnar efter och det är på grund av motstånd till anpassning.
Exakt! Det är därför jag säger att det är ett problem att politikerna inte talar om detta. Om politikerna inte gör något akut så kommer vi helt säkert stå med en enorm arbetslöshet där folk inte har något sätt att "få" en försörjning så de kan äta sig mätta.
Viktiga frågor:
1. Var ligger gränsen i arbetslöshet som Sveriges sociala skyddsnät klarar? 15% 20% eller mer?
2. Hur ska man lösa det när vi går över den gränsen som skyddsnätet klarar innan det brakar ihop?
3. När når vi den gränsen? 1 år, 5 år, 10 år?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Det jag jobbat med på de senaste nästan 30 åren så skapade vi fler arbetstillfällen här genom att använda tekniska utvecklingen och då jag även jobbat en del i Kina så har jag haft bra insyn i kostnader där.
Vad jag gjort tänker jag inte outa mig med här.
Jag har också jobbat med, varit chef/ledare, drivit egna företag inom främst tekniksektorn. Jag har också varit med på den moderna resan. Så därför kan jag också se att det är något helt annat som håller på att ske just nu.
En AI-agent tar över 50% av arbetstillfällen på ett kontor. Det gör att företaget kan producera mer. Låt säga att företaget också kan utöka sig på marknaden och därför "behöver" producera mer.
Man löser det genom att implementera mer datorkraft för att kunna driva mer AI-agenter (eller köper mer datorkraft från AWS typ). Hur i hela helvete ger detta mer arbetstillfällen?
Var lite tydlig nu.