2026-02-26, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Så är det. Absolut ingen kan tänka sig att C, V, MP får en statsministerroll, så där finns inga alternativ överhuvudtaget förutom Maggan inför valet 2026.

Inom högerblocket är det faktiskt lite konkurrens, vi har Ulf, Jimmy OCH Ebba som faktiskt med den äran skulle kunna inneha statsministerposten. Även om det traditionellt sett är det största partiet inom ett block som innehar statsministerposten så finns där lite att fundera på, då M inte är största partiet längre.

Så om man inte kommer överens om Ulf eller Jimmy ska vara statsminister, så tänker jag att då kanske de väljer Ebba istället som statsminister.

Nuvarande justitieministern Strömmer tror jag också har ett väldigt stort förtroende och får behålla den posten.

Vice statsminister kan det då alltså förmodligen bli Ulf som får, medan Jimmy har en annan tung post. Kanske migrationsminister.
Min tanke också, Ebba som kompromiss (som Annie suktade efter), hon har gjort sig väl utomlands och med flytande engelska och amerikanska kan det bli bra.

Efter din edit
Jimmie kommer i så fall döpa om Migrationsverket till typ, "Återvändarverket"
Senast redigerad av tjanska 2026-02-26 kl. 13:33.
Citera
2026-02-26, 13:55
Medlem
skogs08s avatar
Ändringen av A-kassan, demonteringen av rättssäkerheten och övervakningssamhället är det som fäller Tidö.
Personligen skiter jag numera i allt om invandringen, det har redan gått så långt så spelar ingen roll mer.
Är mer orolig för den korkade miljö och skattepolitiken som kommer med en S-regering beroende av V och MP.
Citera
2026-02-26, 15:56
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Ändringen av A-kassan, demonteringen av rättssäkerheten och övervakningssamhället är det som fäller Tidö.
Personligen skiter jag numera i allt om invandringen, det har redan gått så långt så spelar ingen roll mer.
Är mer orolig för den korkade miljö och skattepolitiken som kommer med en S-regering beroende av V och MP.
Vilket hemskt inlägg. Tyvärr helt sant.
Citera
2026-02-26, 16:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pstvftr
Liberalernas situation är hopplös och de kommer sannolikt åka ur riksdagen om de inte får till en riktig game changer, en sådan skulle kunna vara att utse den mediala Martin Melin till partiledare eller att man börja driva någon kontroversiell fråga exempel legalisering av cannabis... typ något sådant även om frågan i sig är oseriös.
Jag kan iofs förstå att de profilerar sig som ett skolparti, de har stor trovärdighet där, men jag tycker det är väldigt konstigt att de inte driver frågan om Sveriges anslutning till EMU hårdare i tider där där åsikten om Europas förenta stater trendar bland unga väljarna.
Jag får lite samma känsla av Simona Mohamson som av Kamala Harris, två i grunden sympatiska och kompetenta personer men som kastas in i ett alldeles försent skede utan att man förankrat det ordentligt inom partiet.

Problemet är att L inte tycker så. De är inte liberala. De tycker också olika i alla frågor. Simonas problem är att hon har ett värdelöst parti som ingen vill rösta på.
Citera
2026-02-26, 16:48
Medlem
Kan ni lära er att skriva ut Övriga partier också så man får hela bilden?
Citera
2026-02-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Kan ni lära er att skriva ut Övriga partier också så man får hela bilden?
Anges inte alltid men hörde det var ca 2% i Riks/Sentio.
https://youtu.be/xb5daLwbWfc?si=n1WLdOEUl6MGpyXk
Citera
2026-02-26, 17:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Varför ligger VPK så högt i Ipsos? 9% tror jag inte på.

Scenario mest sannolik. VPK+MP+S+C . Jobbigt efter valet då deras röda linjer inte går ihop för att bilda regering. Kaos och utdragen kohandel väntar.

Scenario låg sannolikhet. SD+M+KD+(L). Fortsatt sanering av Sverige.

Skräckscenariot. S+VPK+MP får egen majoritet. Godnatt Sverige.
V kryper långsamt uppåt. Jag tolkar det som de lyckats utesluter de mest hopplösa rikspolitiker i tid och att säga Hög Arbetslöshet är bra sätt att samla folk i utsatta lägen
( med eller utan jobb).

Angående s k stödröstande fanns det lite bonusfrågor nära detta.
15 % tror kommer sitta kvar i riksdagen.
https://www.sverigesradio.se/artikel/liberalerna-pa-1-3-procent-katastrofsiffror-enligt-partiledaren
" Samtidigt visar mätningen att över hälften av de tillfrågade, 56 procent ,inte tror att Liberalerna kommer att klara riksdagsspärren. Endast 15 procent tror det motsatta."
Citera
2026-02-26, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Problemet är att L inte tycker så. De är inte liberala. De tycker också olika i alla frågor. Simonas problem är att hon har ett värdelöst parti som ingen vill rösta på.

Du har helt rätt, de utger sig för att vara något som de inte är på riktigt. Hade varit bättre om de fortsatt kalla sig Folkpartiet, lite smygsosse och lite moderat, en blandning av sött och salt, nu förvirrar de bara väljarna.
Citera
2026-02-26, 18:54
Medlem
Övriga partier 3% i Ipsos.

vad ligger bakom detta?
Citera
2026-02-26, 18:57
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu2
Övriga partier 3% i Ipsos.

vad ligger bakom detta?

Örebropartiet?

Nej men gissar på mest brus.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2026-02-26 kl. 19:00.
Citera
2026-02-27, 15:46
Medlem
Allt mer tyder på att S har gett upp att bilda en vänsterregering. I samband med att de socialdemokratiska partierna i Sverige och Finland idag föreslår att skicka finska soldater till Gotland får Magdalena Andersson frågan om hon har de andra vänsterpartierna med sig på det.
Citat:
Har du hela rödgröna blocket med dig i den här frågan?
– Vi är numera medlemmar i Nato och att ha ett närmare försvarssamarbete är en viktig del av det. Sen köper jag inte hela idén med att vi har blockpolitik i Sverige. Finland är ett intressant exempel på hur man kan arbeta i stället.
Allt tyder på att vi får ett läge efter valet där högersidan inte har tillräckligt med mandat för att bilda regering och där vänstersidan inte kan bilda regering pga oenighet.

S har redan ställt in sig på en koalition med Moderaterna så vitt man kan bedöma, och jag tror att M landar i den slutsatsen också.
Citera
2026-03-10, 15:12
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Skulle det internationella läget fortsätta att försämras så lär det gynna S och M. Ska bli intressant att se hur den första undersökningen som löper under perioden för Israels och USA:s angrepp mot Iran faller ut.

En regering S och M efter valet ser jag som osannolik. Isåfall är det troligare med en bred samlingsregering där alla utom V och SD ingår. Men det ska till en hel del innan något sådant kommer till stånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in