2026-02-26, 17:04
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Faktureringen går direkt mot den som gjorde
Inköpen. Perfekt.
Var det ett svar på min fråga?
Citera
2026-02-26, 18:21
Avstängd
Hon åkte dit när en privatperson blev misstänksam i köpet av en ny och dyr lampa på blocket och tipsade kommunen!
Citera
2026-02-26, 19:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Var det ett svar på min fråga?

Ja, helt korrekt.
Citera
2026-02-26, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hon åkte dit när en privatperson blev misstänksam i köpet av en ny och dyr lampa på blocket och tipsade kommunen!
Tack!
Citera
2026-02-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottsmor
Lamimofåtöljer köps in "billigt" av kommunen från Swedese för att ges i presenter, det stämmer.
Dock inte lampor och definitivt inte i dessa mängder.
Häng ut aset och hämta tjära plus fjädrar.

Det var det dummaste att kommuner skulle ge fåtöljer i presenter. Kommunanställda får inte ens frukt eller kaffe idag.
Vilken kommun yrar du om? 🧐
Citera
2026-02-26, 19:54
Medlem
Ingen som har nån skärmdump från Blocket så man vet vad hon begärde/fick? Tror inte 1 mille räcker heller om nån Laminofåtölj slank med av bara farten, måste gått fort mot slutet när budgeten skulle ihop? Är hon fortfarande häktad eller frisläppt?
Citera
2026-02-26, 20:00
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vet du vilken lampa, vilket fabrikat, det handlar om?

Jag undrar förresten om maken kände till verksamheten eller om hon drev rörelsen helt utanför hemmet.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2026-02-26 kl. 20:03.
Citera
2026-02-26, 20:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Vet du vilken lampa, vilket fabrikat, det handlar om?

Jag undrar förresten om maken kände till verksamheten eller om hon drev rörelsen helt utanför hemmet.

Nej tyvärr!
Citera
2026-02-26, 20:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndskanIOssAlla
Problemet är att rektorn gjorde fel

Mer byråkrati är inte lösningen
Rektorn gjorde fel, attesterade själv och får betala allt själv. Eller har jag missförstått not?
Citera
2026-02-26, 20:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Rektorn gjorde fel, attesterade själv och får betala allt själv. Eller har jag missförstått not?
Någon har bokfört detta. Om man inte är retard, så fattar man att något är fel om det köps in dyra lampor i tid och otid.
Citera
2026-02-26, 21:06
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Bor i Jönköpingskommun men jobbar i grannkommunen söderut och det går "rykten" om att kommunen köper in 10-20 Laminofåtöljer årligen och ibland ges det bort nån i gåva etc. Frågan är var de andra 5-20 tagit vägen? Här är det ingen rektor utan Kommunledningskontoret som ev fifflar! Den sprider sig rötan inom det offentliga.

Samma skit hände i Emmaboda där kommunen köpte ett konferensbord för 760.000:-

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kritiserat-konferensbord-i-emmaboda-visas-for-allmanheten

Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Fy sjutton vilket fusk det måste vara i våra kommuner.

Tur att tjänsteansvar ser ut att komma i sommar!

Kampen mot korruption, maktmissbruk och otillåten påverkan är en central del i att stärka rättsstaten och att värna vårt fria och öppna samhälle. Sveriges offentliga institutioner, från statliga myndigheter till kommunala nämnder, har stor makt och påverkar medborgarnas vardag. Det är ett enormt förtroende och om den makten missbrukas måste det få konsekvenser.

Tyvärr finns det också de som missbrukar sin ställning för egen eller andras vinning. Så får det inte fortsätta. Med ett utökat tjänstemannaansvar stärker vi Sveriges motståndskraft mot korruption och maktmissbruk och medborgarnas förtroende för det offentliga.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/02/regeringen-foreslar-utokat-tjanstemannaansvar/
Senast redigerad av Moksha 2026-02-26 kl. 21:10.
Citera
2026-02-26, 21:12
Medlem
Hegamons avatar
Jag undrar ju vad det är för företag hon har:
Huvudbransch
Binäring 71122 Teknisk konsultverksamhet inom industriteknik

Verkar omsatt drygt 1.5 miljoner kr senaste åren.
Källa: https://www.allabolag.se/foretag/lagander-konsult-ab/j%C3%B6nk%C3%B6ping/f%C3%B6retagsutveckling/2KH1BW6I5YEHU

Är det så hon jobbat som rektor, sålt lampor och haft sin biverksamhet, så ser det ut som att pengarna rullat in. Jag fattar faktiskt inte om hon redan hade rektorstjänsten och så biverksamheten. Varför är hon så otroligt korkad att hon riskerat allt genom sitt ytterst klåfingriga tilltag, som förresten är ett brott på tonnårsnivå. Plocka ut saker med offentliga medel och sälja privat, jippy det gick ju jättebra till det blev skrot av allt.

Anekdot: Hade en släkting som gjorde samma sak med kött han stal från en myndighet och sålde privat, det blev ett par år på kåken. Det gäller hålla sig inom lagens råmärken, ffs!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in