2026-02-25, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Det var faktiskt Nice som fått mig att tänka att jag vill lämna allt för att bo där och bara ta ett skitjobb mot ett välbetalt jobb. Jag vill till och med ge upp mitt hem och bo i bilen för att vara i Nice.

Bästa stället i Europa. Jag har aldrig sett något så vackert som Nice och den befolkningen.

Som du skrev så är Frankrike nolltolerans när det gäller kriminalitet och det finns övervakningskameror i hela Nice nästan. Jag har aldrig känt mig så lugn och trygg som i Nice. Påminner om 90 talet mycket.

400 kr glass i Monaco för att sitta bredvid människor som ser ut som ett rövhål i jämförelse med Nice där alla är trevliga och glada

Fransmän är riktigt gulliga också. När du säger att du älskar deras vin/mat så kommer man med extra vin eller mat bara för att göra dig glad

Ja, i så fall är Monaco ett bra exempel på att pengar inte alltid skapar lycka.
Helvete, 20 euro för vatten och 40 euro för glass. 40 euro kan man fan köpa en veckas mat för.
Lär ju finnas gott om både fransk och italiensk mat där i Nice.
Behöver inte ens åka över till Italien, kanske. Exakt samma käk på plats.
Jo, nog fan behöver man en flaska vin eller 10 efter all kyla i Sverige samt alla förkylningar.

Har du varit i Nice nån gång 24 dec - 7 jan ?
Stormigt men bara nån timme åt gången samt till och med mysigt att titta på, right ?
Citera
2026-02-25, 15:29
Medlem
Honeytraps avatar
Hahaha både Frankrike och Spanien är numera ARABIA 2.0 😎😄😵‍💫
Citera
2026-02-25, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeytrap

Det är vi också, med skillnaden att vi fryser mera, halkar mera, har mera mörker och daltar mera med de arabiska sabotörerna.
Citera
2026-02-25, 15:58
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeytrap

De du ser är tvätt äkta spanjorer! det väldigt få araber där ca 5-10% av de du ser på gatan!
Citera
2026-02-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Ja, i så fall är Monaco ett bra exempel på att pengar inte alltid skapar lycka.
Helvete, 20 euro för vatten och 40 euro för glass. 40 euro kan man fan köpa en veckas mat för.
Lär ju finnas gott om både fransk och italiensk mat där i Nice.
Behöver inte ens åka över till Italien, kanske. Exakt samma käk på plats.
Jo, nog fan behöver man en flaska vin eller 10 efter all kyla i Sverige samt alla förkylningar.

Har du varit i Nice nån gång 24 dec - 7 jan ?
Stormigt men bara nån timme åt gången samt till och med mysigt att titta på, right ?

Pengar köper verkligen inte lycka och inte i mitt fall. Jag vill numera leva simpelt med folk som får mig att må bra och skratta dagligen. Det duger att äta något litet men ändå leva lyckligt vid stranden, bra väder och med franska befolkningen.

Det finns massa uteställen. Du blir vilsen så många matställen som det finns att välja på i Nice. Du får sitta vid stranden och äta något gott och se solnedgången samtidigt.

Jag fick en hel kanna gratis varje gång jag blinkade och visade lite bröst för samma pris som ett glas. Fransmännen viskade ”säg inget till chefen”

Jag är alltid i Nice. Jag är där ofta för att se hur jag kan flytta permanent för det är en dröm.

Regnet är mysigt där. Det är varmt samtidigt som det öser regn medan du sitter och tittar på. Ja, det har jag. Det är väldigt mysigt också. Runt 10 grader den perioden

Det här är därför folk återkommer med att besöka Frankrike om och om igen.
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2026-02-25 kl. 17:03.
Citera
2026-02-25, 17:09
Medlem
Citat:
Det är vi också, med skillnaden att vi fryser mera, halkar mera, har mera mörker och daltar mera med de arabiska sabotörerna.

Lyssna inte på folk som inte varit utanför Sveriges gränser. I Sverige får jag vinet glaset slängd i ansiktet för dubbla priset som man betalar i Spanien och Frankrike. I Frankrike får man nötter/oliver när man beställer vin, ett brett leende och ett halverat pris för samma vin.

Tittar man ut ifrån fönstret så är det deprimerade människor, is och snö året runt. Det är högre utvandring ifrån Sverige än invandring enligt forskare

Sedan är det som Sverige där det är vi och dom samhälle utan franska befolkningen har stark sammanhållning. Sätter du dig vid fransmän så börjar alla babbla med dig direkt.

Kan du inte språket kommer man dock hålla sig undan och det är inte konstigt. Vi kan inte ens le mot varandra ute på gatan
Citera
2026-02-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loraael-Beautyy
Lyssna inte på folk som inte varit utanför Sveriges gränser. I Sverige får jag vinet glaset slängd i ansiktet för dubbla priset som man betalar i Spanien och Frankrike. I Frankrike får man nötter/oliver när man beställer vin, ett brett leende och ett halverat pris för samma vin.

Tittar man ut ifrån fönstret så är det deprimerade människor, is och snö året runt. Det är högre utvandring ifrån Sverige än invandring enligt forskare

Sedan är det som Sverige där det är vi och dom samhälle utan franska befolkningen har stark sammanhållning. Sätter du dig vid fransmän så börjar alla babbla med dig direkt.

Kan du inte språket kommer man dock hålla sig undan och det är inte konstigt. Vi kan inte ens le mot varandra ute på gatan

Hehe, ja La France har sin korruption, men det där med visa dina hooters för vin var inte så farligt eftersom båda var med på det.
Det finns schyssta svenskar också, men jag är megatraumatiserad av alla år i Stockholm.
Omänskligt otrevliga människor, av alla raser.
Ja, det sägs att Paris är kyligt och asocialt, men jag hade det trevligt dom gångerna jag var där.
På några veckor fick jag mer leenden och samtal än vad jag får på flera år i Sverige.
Plus flörtande från vackra fransyskor som var fan tio år yngre än jag.
Jag var 37 när jag reste dit några ggr. Är 45 nu. Är man.
På Rivieran lär ju folk vara ännu öppnare och vänligare.

I Spanien var jag 2017 och 2021. Madrid och Barcelona.
Dom flesta var okej men sen så var jag ju där 4 dagar första resan och två dagar andra resan.
Var det så att du hade varit flera år där?
Var nånstans och är det verkligen normalare att los españoles beter sig oftare som gilipollas ( idioter ) än är schyssta ?
Kan du ge exempel på hur folk i Spanien beter sig som dickheads?
Mina enda negativa minnen från mina sex dagar är en lokal tjej på strandområdet i BCN som hånskrattade när jag talade svenska med min svenske polare som bor där.
Sen tog jag flyget från El Prat till Kastrup, Köpenhamn och den spanske eller sydamerikanske flygvärden var skitotrevlig och respektlös.
Citera
2026-02-25, 19:14
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Bara inte Frankrikes tull förstör det roliga

Mer orolig för dom andra
Citera
2026-02-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Mer orolig för dom andra

Andorras tull ? Spaniens tull ?
Lol, minns i ett polisprogram när en blatte kuta ner för Andorraberget till Frankrike med en stor låda cigg. Dom haffa han. Sen hade en annan blatte proppat bilen full med koks och hasch och han torskade också,, på väg från España till La France. Impad av att han tog torskandet med en nypa salt.

Men, jag vill inte göra nåt illegalt. Bara handla och sälja vidare för att få ihop en reskassa till nästa resa.
Så för min del får dom ha nåd mot mig.
Citera
2026-02-26, 09:34
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Andorras tull ? Spaniens tull ?
Lol, minns i ett polisprogram när en blatte kuta ner för Andorraberget till Frankrike med en stor låda cigg. Dom haffa han. Sen hade en annan blatte proppat bilen full med koks och hasch och han torskade också,, på väg från España till La France. Impad av att han tog torskandet med en nypa salt.

Men, jag vill inte göra nåt illegalt. Bara handla och sälja vidare för att få ihop en reskassa till nästa resa.
Så för min del får dom ha nåd mot mig.

Jag tror det löser sig
Citera
2026-02-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Jag tror det löser sig

Rätt intressant, när nån kommer från Spanien är tullens prioritet knark, och när det är Andorra så är det varor och ädelmetaller.
Citera
2026-02-26, 15:58
Medlem
Citat:
Min spanska är mycket bättre än min franska men på plats lär man ju sig.
Ekonomin är inte lika sexig som den borde men två veckor borde jag ha råd med därnere.
Kultur? Skiljer dom sig mycket?
Är inte samtliga rätt lika varandra därnere när allt kommer omkring?
Tänker mycket på Nice, Marseille och Menton.
Om din spanska är OK finns det ju alltid en av Kanarieöarna att tänka på. Betydligt längre söderut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in