2026-02-25, 12:37
Medlem
Ezzelinos avatar
Kan vi skönja slutet på Klaebos terrorvälde inom längdskidsporten?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pBQQ2E/cykel-forsoker-varva-over-klabo-till-cykelsporten

Citat:
Chefen för det norska cykelstallet Uno-X är ute på en rejäl charmturné vilket har gjort att cykelpressen gått i gång rejält.

”Den mest framgångsrika vinterolympiern genom tiderna kan vara på väg till proffscyklingen”, skriver Velo i sin rubrik.

– Jag sa till Kläbo förra året att när OS var över borde han överväga att testa några träningspass med Uno-X-laget, säger Hushovd till Velo.

– Jag har cyklat med honom och det är uppenbart att han är en naturtalang på cykel. Han sitter väldigt fint på cykeln, har bra kontroll och anpassar sig snabbt.

Kläbo är sedan tidigare sponsrad av företaget Uno-X, har varit med cykellaget och rekat kullerstenarna inför Flandern runt och suttit med i följebilen under Tour de France.

– Först måste jag göra OS och sedan får vi se. Efter OS börjar jag fundera på vad jag ska göra härnäst, så kanske att gå med i Uno-X-laget kan vara nästa mål, sa Kläbo på Instagram i somras.

Thor Hushovd var en oerhört framgångsrik cyklist, en kraftfull spurtare som bl.a. blev världsmästare 2010 och har 10 etappsegrar i Tour de France, där han även vann poängtävlingen två gånger:

https://www.procyclingstats.com/rider/thor-hushovd

Jörgen Nordhagen tog ju steget från att bli juniorvärldsmästare i längdskidor 2024 i Planica (20 km masstart i fri stil) till att bli proffscyklist. Fortfarande bara 21 år, blev fin åtta i GC i UAE Tour nyligen.
En klättrartyp som har 59 kilo som matchvikt, 1.77 lång.

https://www.procyclingstats.com/rider/jorgen-nordhagen//

Eddy Merckx fick på sin tid smeknamnet "Kannibalen", för att han ville och kunde vinna i princip allt han ställde upp i. Klaebo är väl då längdskidornas "kannibal". Det var sagt att han skulle vila sig lite efter att ha tagit sex av sex guld i OS, men han kommer till Falun. Och då vet man vem som kommer att vinna både sprinten och skiathlonen.
Citera
2026-02-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Förväntar man sig att alla fotbollsspelare ska ta efter Messi och skidåkare ska efterlikna Kläbo så är det upplagt för en hel del besvikelse, tyvärr
Vad är det här för strunt? Vi har ett landslag fyllt med välavlönade landslagsåkare som underpresterar år efter år och ingen är intresserad av ansvarsutdelning, utveckling och förbättring?

Messi är produkten av en elitsatsning som tog honom från Argentina till La Maisa som 8-åring. En akademi som inte bara har revolutionerat spansk fotbollsutveckling till att vara bäst i världen utan påverkat hela världens syn på hur en fotbollspelare ska utbildas. Alla tittar EXAKT på den utbildning som Messi har gått igenom för att skapa världsklass.

Självklart tittar man på de bästa när man ligger efter. Kläbo är inte bäst för att han är en gud eller en gudabenådad talang. Kläbo är bäst därför han tränar bäst och mest och går längst i sin dedikation. Det SKA VARA EFTERSTRÄVANSVÄRT för alla svenska längdskidåkare med elitambitioner att ta efter och gå ännu längre. Vad gör norrmännen som inte svenskar klarar av? Vad gör amerikanarna? Vad gör fransmännen? Ja, vad gör svenska skidskyttar som inte längdskidåkarna klarar av?

Att Moa Ilar, som tvåa i världscupen, ska kunna jämföras med herrarnas etta är en självklarhet. Om hon sen inte är beredd att göra jobbet så har vi förklaringen till hennes ständiga misslyckanden under mästerskap där. Varför inte ställa samma krav på Moa som på Ebba och Frida ställer på sig själva? När Frida delvis tog efter Kläbo blev hon överlägsen. När Ebba lämnade haveriet i Piteå bakom sig och gick tillbaka till Per-Ola blev hon best of the rest.
Citera
2026-02-25, 14:09
Moderator
Hjv9s avatar
Lisa Eriksson och Evelina Crüsell går normalt före Emilia Eriksson och Tove Ericsson men jag gissar att de två förstnämnda avstår för att ladda för sprinten på U23-VM två dagar senare. Tänker att samma gäller på herrsidan.

Nu har Ingesson visserligen bra resultat från de fristilssprintar som körts nationellt i år men att hon ska få två lopp i helgen känns i överkant. Hade gärna sett Alicia Persson i sprinten, även om hon föredrar klassiskt.
Citera
2026-02-25, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kan vi skönja slutet på Klaebos terrorvälde inom längdskidsporten?

Han sa dock i skirious problem podden att han tänker satsa mot Frankrike OS om 4 år. Men vem vet, kanske kör 2-3 mellanår med cykling fram tills dess, eller så ändrar han sig angående den saken. Vore förstås roligt om han skulle testa på proffscykling.
Citera
2026-02-25, 16:37
Medlem
Svårt att se att någon kan börja så sent och göra bra ifrån sig, oavsett talang. Hans största styrka är väll dessutom teknik vilket han knappast får samma utdelning av på en cykel. Kan ju inte vara kul att gå från bäst i världen till mitt i fältet utan hopp om att nå toppen.
Citera
2026-02-25, 18:02
Medlem
Metallharrys avatar
Boken fortsätter. Vill återigen varna för långt och rörigt inlägg. Jag är för dåligt insatt generellt hur landslagsmodellen ser ut och hur herrarna tränar under landslaget och hur man tränar när man inte träffas inom landslaget. Ni med bättre koll får gärna fylla i. Det här är heller inget facit utan mina egna tankar och funderingar.

Förberedelser

Dom flesta (herrar) som valde att ladda upp under landslagets pre-camp på låghöjd i Seefeld inför OS har alla misslyckats med att pricka formen. Nu finns det visserligen lite mer nyanser kring det hela där ju Poromaa haft en trasslig säsong med överträning tidigt, sjukdomar och revbensskador som gjort det svårt, och samtidigt som vi inte hade så höga förhoppningar med tanke på det så var hans formkurva stigande och känslan var att det hade kunnat bli ett riktigt fint lopp i femmilen om det inte vore så att han blev sjuk.
Men Gustaf Berglund var helt under isen i sina 2 första lopp även om han gjorde ett riktigt bra lopp på femmilen, Calle Halfvarsson gjorde inte heller nån glad med sina insatser även om stafetten kan försvaras med kukskidor, och Edvin har varit helt bedrövlig med resultatraden 37, 20 och 42 på sina individuella starter. Han har dessutom i efterhand varit öppet kritisk till uppladdningen och sagt nåt i stil med att "han aldrig mer kommer ladda upp så här".

Dom enda som egentligen verkar ha kommit förberedda till OS är Anton Grahn och Truls Gisselman. Alla andra herrar har antingen varit helt ur form eller kommit igång först mot slutet (Berglund).

Att stanna eller inte stanna

Johanna Hagström, Anton Grahn och Alvar Myhlback lämnade alla OS efter sprinten.
Truls Gisselman, som blev krasslig samma dag som 10km lämnade dagen därpå.
Moa Ilar och Maja Dahlqvist lämnade båda efter stafetterna.
Anger (var väl inte sjuk men hade möjligen problem med luftrören), Wille, Frida, Jonna och Linn fick alla lämna inför femmilsloppen då dom alla blev sjuka.

Man har varit väldigt snabba med att skicka hem åkare som inte är aktuella för lopp, varför? Är det en fråga om ekonomi, är det SOK som vill det, träningsmöjligheter, personliga önskemål eller en kombination av flera anledningar? Att man skickar hem "sprintåkarna" Hagström, Grahn och Myhlback kan jag exempelvis köpa då man vid tillfället fortfarande inte hade åkt på sjukdomskaoset, och att dom egentligen inte var aktuella för några andra distanser. Men varför var man så snabb att skicka hem alla andra (friska) åkare?

Planera för det oväntade

Efter att ha skickat hem mer eller mindre hela truppen så stod vi till slut med halva lag till femmilen på både herr och damsidan, helt enkelt för att det saknades reserver på plats. Var Truls såpass sjuk att han behövde lämna OS över en vecka innan femmilen skulle gå av stapeln? Varför skickade man hem Linn när man visste att Frida var ett osäkert kort, samtidigt som även Jonna uppvisat förkylningssymtom tidigare under veckan, och sen insjuknade på lördagen innan damernas femmil. Man väljer alltså att skicka hem en åkare som har tillfrisknat, varit tillbaka i träning i flera dagar och dessutom själv anser sig vara frisk nog att ställa upp, ändå väljer man att varken ta ut henne i laget eller hålla kvar henne som reserv bla. med motiveringen att "Linn har ju aldrig kört en femmil tidigare" vilket Ahmed945 påpekade dessutom är helt felaktigt. Hon ställde ju upp i Holmenkollen för 2 år sen, och vi har alltså en landslagschef som går ut i media och hävdar motsatsen.

Sjukdomskaos

Här finns det såklart utrymme för att se över om man gjort allt rätt för att minska sjukdomsrisken, men jag tycker att det är för tidigt att gapa fiasko utan en analys. Norge, som ju också har ett liknande upplägg som Sverige med ett hotell helt för sig själva, har också haft mycket sjukdom i laget, precis som bla. Finland och Italien. Finns garanterat fler länder som haft problem, men det rapporteras det inte om lika frekvent i svensk media. Klart är att det inte är optimalt att halva truppen insjuknar. Ett långt mästerskap skördar sina offer.

Slutord

Det blir svårt att sammanfatta allt, men om det är något man kan konstatera så är det att man kan säga att vi har 10 medaljer från mästerskapet trots landslagsledningen och inte tack vare dom. Anledningarna till framgångarna det här mästerskapet stavas snarare till dom individuella åkarna som tagit medaljer tillsammans med vallateamet som gjort ett fantastiskt jobb. Medaljörerna sköter alla sina satsningar och träning mer eller mindre helt på egen hand utan att landslaget verkar vara och peta alltför mycket i deras upplägg, något som ju var anledningen till att Frida, Maja och Linn alla lämnade landslaget för några år sen. Även Ebba har sin egna satsning med bas hemma i Sollefteå, precis som Jonna och Emma Ribom verkar sköta sina satsningar mycket själva.

Att åkare som exempelvis Truls, Anton Grahn och Gustaf Berglund inte har råd och möjlighet att göra ett eget pre-camp innan OS har jag full respekt för, men det är uppenbart att förlägret i Seefeld inte har varit ett framgångsrecept, precis som mycket av träningen generellt inom landslaget. Samtidigt vill jag också peka på individens ansvar. Vi har ett damlag som saknar motstycke som alla gått sina egna vägar, varför kan inte herrarna göra detsamma? Linn som ju var i Seefeld med övriga herrar var i sitt livs form in i mästerskapet, så varför misslyckas mer eller mindre alla andra herrar? Saknas det resurser, vilja, kunskap? Sen måste ändå påpekas att herrarna skrapar ihop 4st top10-resultat, vilket är ett OK facit med tanke på att våra två stjärnor båda underpresterar av olika anledningar.

Jag tycker man gör det för enkelt genom att skrika "avgå alla" då jag som nämnt tidigare anser att även åkarna har ett personligt ansvar kring sina karriärer och sättet man bedriver sin träning på. Men jag landar nånstans i att nuvarande ledning genomsyras av en osäkerhet, svaghet och ovilja i att ta obekväma beslut. Man tycks också ha stora problem med att kommunicera med sina åkare vad som faktiskt gäller, och i sin iver i mantrat "rättvist för alla" så tar man flertalet märkliga och rent felaktiga beslut. Det är hög tid att efter säsongen se igenom hela sin verksamhet, från längdchef Lars Öberg via landslagschef Byström och samtliga tränare, där många sitter på utgående kontrakt. Vad slutsatsen och konsekvenserna blir får framtiden avgöra. Våra damer som faktiskt bedriver seriösa satsningar, dyker upp på mästerskap i toppform och dessutom är medaljkandidater förtjänar iallafall bättre.
Citera
2026-02-25, 18:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Boken fortsätter. Vill återigen varna för långt och rörigt inlägg. Jag är för dåligt insatt generellt hur landslagsmodellen ser ut och hur herrarna tränar under landslaget och hur man tränar när man inte träffas inom landslaget. Ni med bättre koll får gärna fylla i. Det här är heller inget facit utan mina egna tankar och funderingar.

Bra och vettiga resonemang.

När det gäller att man var för snabb med att skicka hem åkare så utvecklar Byström sina tankar här och att utgångspunkten borde ha varit att alla åkare skall stanna kvar under hela mästerskapet: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/e7E2Gg/anders-bystrom-svarar-pa-massiva-kritiken-under-os
Citera
2026-02-25, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Bra och vettiga resonemang.

När det gäller att man var för snabb med att skicka hem åkare så utvecklar Byström sina tankar här och att utgångspunkten borde ha varit att alla åkare skall stanna kvar under hela mästerskapet: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/e7E2Gg/anders-bystrom-svarar-pa-massiva-kritiken-under-os
Återigen slås man av hur märkliga resonemangen om Svahn och femmilen, som går i hennes bästa teknik klassiskt, är. Jag förstår verkligen inte. Hon är frisk och i träning och vill åka, uppenbarligen i bra form. Men ledarna misstänker, utan konkreta belägg uppenbarligen, att hon kan komma att åka sämre efter den milda sjukdomen och att hon dessutom aldrig kört en femmil (vilket alltså är felaktigt). Därför väljer de istället Ribom och skickar hem henne. Jättekonstigt.
Citera
2026-02-25, 21:35
Avstängd
Dr.skalmanskis avatar
Ingen Edvin Anger i Falun.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/edvin-anger-staller-in-varldscupen-i-falun-/
Citera
2026-02-25, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Ingen Edvin Anger i Falun.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/edvin-anger-staller-in-varldscupen-i-falun-/

Är nog lika bra att kroppen säger ifrån där, vore nån form av självspäkning att fortsätta tävla i den formen han visade upp på OS.

Behövs ett steg bakåt nu för att ta två steg framåt igen till nästa säsong.
Citera
2026-02-25, 22:41
Medlem
Ingen Desloges i Falun. Inte heller Jouve, Perrel eller Pierrel.

Damer: Delphine Claudel, Juliette Ducordeau, Melissa Gal och Léna Quintin.

Herrar: Rémi Bourdin, Lucas Chanavat, Jules Chappaz, Sabin Coupat, Matteo Correia, Victor Cullet Calderini, Hugo Lapalus, Jules Lapierre, Victor Lovera och Théo Schely.
Citera
2026-02-25, 22:53
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Ingen Desloges i Falun. Inte heller Jouve, Perrel eller Pierrel.

Damer: Delphine Claudel, Juliette Ducordeau, Melissa Gal och Léna Quintin.

Herrar: Rémi Bourdin, Lucas Chanavat, Jules Chappaz, Sabin Coupat, Matteo Correia, Victor Cullet Calderini, Hugo Lapalus, Jules Lapierre, Victor Lovera och Théo Schely.
Herrtävlingarna kommer alltså bli trauma-tråkiga…härligt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in