2026-02-23, 18:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det finns en pundare som stryker omkring på söder och brynäs som har en vana att bosätta sig i källarförråd med sina stulna cyklar och elscotrar och ha verkstad. Han har en adapter till en lampsockel så han bara skruvar ur en vanlig lampa och får ett 220 volts uttag, det är ju också elstöld.
Citera
2026-02-23, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vad menar du? Granne till vem? Och en granne som stjäl eller en granne som blir bestulen?

Granne till flerfamiljshus naturligtvis.

Ska det här vara rimligt måste det ju vara en gradde som kopplat in en förlängningssladd på ett uttag på utsidan av hyreshuset. Närmast till hand ligger väl att ladda elbil eller köra motorvärmare på sin egna uppfart.

Begränsat hur mycket du kan få ut på en 16 amp säkring. Teoretiskt 3.6 kw om jag fattat rätt.
Citera
2026-02-23, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Granne till flerfamiljshus naturligtvis.

Ska det här vara rimligt måste det ju vara en gradde som kopplat in en förlängningssladd på ett uttag på utsidan av hyreshuset. Närmast till hand ligger väl att ladda elbil eller köra motorvärmare på sin egna uppfart.

Begränsat hur mycket du kan få ut på en 16 amp säkring. Teoretiskt 3.6 kw om jag fattat rätt.
Du har räknat rätt om det handlar om 16A, men tror du på fullaste allvar att ett flerbostadshus är säkrat med en fas och 16A?

Tänker mig snarare på 3*25A eller kanske 3*32A. Men en flerbostad med 1*16A...
Senast redigerad av Stiffinger 2026-02-23 kl. 19:22.
Citera
2026-02-23, 19:40
Medlem
Citat:
Du har räknat rätt om det handlar om 16A, men tror du på fullaste allvar att ett flerbostadshus är säkrat med en fas och 16A?

Tänker mig snarare på 3*25A eller kanske 3*32A. Men en flerbostad med 1*16A...

Fast du får ju tänka på ett eluttag?
Han har ju knappast kopplas in sig på huvudsäkringen utan det fördelas ju ut över systemet?

I vårt hus är det iaf 15-20 st 16 amps säkringar som sitter i elskåpet man normalt byter säkringar på, sen finns det ett inåtgående skåp som måste ha betydligt högre säkringar såklart.
Citera
2026-02-24, 01:43
Medlem
Citat:
Fast du får ju tänka på ett eluttag?
Varför?
Citat:
Han har ju knappast kopplas in sig på huvudsäkringen utan det fördelas ju ut över systemet?
Det vet vi inte.
Citat:
I vårt hus är det iaf 15-20 st 16 amps säkringar som sitter i elskåpet man normalt byter säkringar på, sen finns det ett inåtgående skåp som måste ha betydligt högre säkringar såklart.
Om man vill sno el är det väl smartare att koppla in sig innan dessa separata säkringar, för att märkas så lite som möjligt.
Citera
2026-02-24, 05:35
Medlem
Citat:
Varför?
Det vet vi inte.
Om man vill sno el är det väl smartare att koppla in sig innan dessa separata säkringar, för att märkas så lite som möjligt.

Enligt snubben från elleverantören som bytte elmätaren hos mig för några år sedan frågade jag hur de va möjligt att en i grannkommunen åkte fast samma dag som han kopplat förbi mätaren, han sa då att elbolagen har ju koll på hur mycket el som går till skåpen vid vägen och diffar det med mätarna hos dom anslutna ser dom de direkt.
En ouppmärksam större fastighetsägare kanske inte märker att förbrukningen ökar, tex en skola som får ökad förbrukning med 4000 kWh/år till någons elbil?
En snål jävla lärare har en kabel ut genom fönstret på skolan och laddar sin laddhybrid här varje dag, motorvärmaruttagen är bara på 6A och byttes till smarta uttag som bara går ett tag innan avfärd och då började läraren ha skarvsladden ut genom fönstret.
Citera
2026-02-24, 05:44
Medlem
Äsch han ville bara ladda vejpen
Citera
2026-02-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Kan detta vara han som var ordförande för Elektrikerförbundet på Gotland som blev påkommen med att han kopplat förbi inkommande matning till sin villa?

Menar du att han flyttat till Gävle eller dragit en kabel från Gotland som nu skulle fulkopplas in in hyreshuset i Gävle?
Citera
2026-02-24, 15:27
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Menar du att han flyttat till Gävle eller dragit en kabel från Gotland som nu skulle fulkopplas in in hyreshuset i Gävle?

Han fick sparken som ombudsman för Elektrikerförbundet och lämnade sedan Gotland eftersom han inte klarade av att bli hånad av sina grannar. Vem vet, han kanske bosatte sig i Gävle.
Citera
2026-02-25, 22:24
Medlem
void-exes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det finns en pundare som stryker omkring på söder och brynäs som har en vana att bosätta sig i källarförråd med sina stulna cyklar och elscotrar och ha verkstad. Han har en adapter till en lampsockel så han bara skruvar ur en vanlig lampa och får ett 220 volts uttag, det är ju också elstöld.

Enligt en polare som bor en annan stadsdel, som känner personen : så hade han tagit el från källaren och som skulle bli vräkt också, typiskt pundare vad jag förstår. Tråkigt med så många hemlösa när det är vinter.
Citera
2026-02-26, 20:28
Medlem
floraflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det kan handla om det, men som jag skrev tidigare, polisen nämner det inte i sin rapport.

Brottsrubriceringen olovlig kraftavledning kan handla om mycket annat också. T.ex. att man kopplar förbi sin egen elmätare, att man själv kopplar in sitt hus från ett skåp på gatan, att man ansluter en husvagn till en lyktstolpe eller vad tusan som helst.

Ja Absolut. Men det föreligger ju också brandrisk här. Kortslutning exempelvis. Med hobby skarvningar. Och hur länge det pågått.
Och tydligen var det från en källare som någon skrev. Annars bedöms det nog vara ringa brott. Böter eller så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in