2026-02-25, 12:21
Medlem
Sunimods avatar
Jag är så jätteglad att jag inte är chef och lönesättande längre med snart offentliga löner inom privata företagen.

Kan tänka mig hur det skulle bli då någon mindre producerande person klagar på att hen inte har lika hög lön som de som ligger högst inom avdelningen.

Skulle man då råka säga att personen som klagar inte presterar lika bra så kommer det direkt en anmälan om kränkning och/eller diskriminering.

Sedan får man sitt i massa jävla möten med HR och facket och be om ursäkt och förklara sig mm och så slutar det säkert i att den mindre presterande får lönetillägg fast den inte förtjänar sådant.

Jag vet att är man saklig och korrekt så ska det inte bli varken kränkande eller diskriminerande men det är ofta hur den anställde upplever det.

Detta med offentliga löner riskerar att det blir som gamla Televerket att man får lön beroende på hur länge man varit anställd och har inget med prestation eller kompetens.
Citera
2026-02-25, 12:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Kommer bli mycket bråk på arbetsplatser med detta och massor med anställda som kommer
att tappa motivationen.

Vi kan ta ett exempel ut högen:

Lundgrens El AB

8 anställda elektriker.

Bäst betalada med +50.000 kr i månaden är Åke och Lennart båda +60 år
Dom har bra lön för att varje år/avtal får dom sina % i löneökning

4 gubbar har alla likartade löner 35-45.000 kr

sämst är dom två unga killarna Alex och Tim som är under 30 år
Dom ligger på 30-35.000 kr

Dom gör revolt, va fan skall Åke har DUBBELT så mycket i lön som presterar och levererad
HÄLFTEN av vad jag gör.

Slutsats: Alex och Tim slutar, går till annan arbetsgivare eller Alex och Tim hittar inget nytt jobb
utan blir kvar på Lundgrens och är kraftigt omotiverade och levererar inte som dom gjorde tidigare

Vem tjänar på detta ?

Så här ser hela hantverksbranchen ut. El, bygg, vvs, golv, måleri, entreprenad

Så blir det inte.

I ditt exempel, anta:
2 st 50k
4 st 35k
2 st 30k

300k totalt delat på 8 ger snittlön 37.5k.

Problemet för arbetsgivaren är snarare att motivera att Lisa som enda kvinna ligger klart under männen eller att det inte finns sakliga skäl till skillnad, arbetsgivaren måste kunna motivera skillnaden.
Senast redigerad av sucuk 2026-02-25 kl. 12:28.
Citera
2026-02-25, 12:30
Medlem
Jag är enda på bolaget med mitt jobb så jag får inte ut så mycket av att se vad dom andra på bolaget tjänar, men vore väldigt intressant att veta vad andra med min roll tjänar på andra bolag. Kommer man kunna se det någonstans?
Citera
2026-02-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Så blir det inte.

I ditt exempel, anta:
2 st 50k
4 st 35k
2 st 30k

300k totalt delat på 8 ger snittlön 37.5k.

Problemet för arbetsgivaren är snarare att motivera att Lisa som enda kvinna ligger klart under männen eller att det inte finns sakliga skäl till skillnad, arbetsgivaren måste kunna motivera skillnaden.

Åke och Lennart som är med i elektrikerförbundet gör inte med på att gå ner till 37.5 K

Lisa jobbar inte på Lundgrens. Hon är inte relevant.

Om underlönesatta kvinnor är det problem som skall åtgärdas så finns det verktyg i den fackliga
verktygslådan som fungerar. Inte att lagstadga om lönetransparens.

Om detta blir verklighet så kommer det bli problem på många arbetsplatser med konflikter och bråk.
Citera
2026-02-25, 12:35
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Att svenskt näringsliv rasar är ett tecken på att det är en bra grej för de flesta. Folk borde prata om sin lön på sin arbetsplats.

Håller helt med. Inte konstigt att arbetsgivarna "rasar"...
Citera
2026-02-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Blir det offentligt då också vilka som går på socialen och hur länge de har gjort det?

Hoppas inte. Blir svårare att gå på dejt om hon ser att man går på bidrag
Citera
2026-02-25, 12:37
Medlem
george.sthlms avatar
Dom som klagar på sin lön, sina arbetsuppgifter och fördelning av roller brukar av mej och andra
få det högst konkreta rådet: Säg upp dej, börja jobba någon annan stans där dom uppskattar dej bättre

Men, det sker aldrig . Dom blir kvar. Klagar. Skapar dålig stämning. Otrivsamt på jobbet.
Dom duktiga och arbetsamma slutar. Dom har lätt att få nytt jobb.

Kvar är gnällspikar som inte tycker om sitt jobb, hatar chefen och ständigt klagande och negativa.

The race to the bottom.
Citera
2026-02-25, 12:52
Medlem
Citat:
Åke och Lennart som är med i elektrikerförbundet gör inte med på att gå ner till 37.5 K

Om underlönesatta kvinnor är det problem som skall åtgärdas så finns det verktyg i den fackliga

Om detta blir verklighet så kommer det bli problem på många arbetsplatser med konflikter och bråk.

Varför i hela friden skulle Åke och Lennart behöva gå ner i lön?
Citera
2026-02-25, 12:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Nu är detta ett EU direktiv så det är klart att detta SKALL genomföras, bara att gilla läget.

Omotiverade löneskillnader skall bort, därmed inte sagt att silver ryggarna behöver gå ner i lön.
Citera
2026-02-25, 13:00
Medlem
Alla anställda/arbetare tjänar på detta. Det är bara arbetsgivaren som inte vill det här eftersom de anställda kan ställa chefen mot väggen
Citera
2026-02-25, 13:04
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om den nya lagen?

https://arbetet.se/2026/02/22/snart-blir-din-lon-helt-offentlig-arbetsgivarna-rasar/

Citat:
I praktiken innebär det att du ska kunna gå till din chef och få ut ett genomsnitt av vad dina kollegor tjänar, uppdelat på kön – så att du kan se om du ligger snett jämfört med andra som gör liknande jobb.

Hur i helvete menar du att detta medför att "min lön blir helt offentlig - inklusive alla tillägg"?
Bara för att du kan gå till din chef och begära ut en lista på genomsnittliga löner så blir ju inte någon av dina kollegors lön "helt offentlig".
Citera
2026-02-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om den nya lagen?

https://arbetet.se/2026/02/22/snart-blir-din-lon-helt-offentlig-arbetsgivarna-rasar/
Alla medlemmar i facket kan man kolla upp lönen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in