Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Att ultranationalister och nazister från Svoboda, Högrasektorn, Azov-bataljonen och Patriots of Ukraine sammanslöt och invaderade Verkhovna Rada natten den 21 februari, efter att ha massmördat poliser och demonstranter, påverkade inte Yanukovych beslut att fly? Är det mer relevant att det fanns ett hot om framtida riksrätt enligt dig?
Har du källor på att det var nazister som invaderade parlamentet och "massmördade" poliser? De var i sådana fall väldigt skickliga på att hålla sig dolda. Till exempel hade bara en liten minoritet av de dödade demonstranterna anknytning till de högerextrema kretsarna.
Och varför skulle Janukovitj bli skrämd av lite demonstranter? Han hade ju fortfarande hela säkerhetstjänsten bakom sig med betydligt mer eldkraft än aldrig så aggressiva demonstranter. Och om han nu ändå var rädd för demonstranterna, varför nöjde han sig då inte med att fly till Donbas, där inga demonstrationer pågick, varför var han tvungen att fly till Ryssland om inte för att undvika det ukrainska rättsväsendet?
Citat:
Eftersom du inte verkar ha penetrerat fernissan under fyra års tid finns det bara en relevant fortsättning på det här; vad beror den här exceptionella tilltron till makteliten i väst på? Amerika är djupt involverade i konflikten vare sig du vill det eller inte.
Tilltro till maktelit? Jag tilltror ingen maktelit. Däremot har jag förmåga att ta in och tolka information. Jag tänker själv helt enkelt.
Och, nej, det finns ingenting som tyder på att Amerika var djupt involverade i konflikten. Överlag var och är USA en birollsfigur i Östeuropa, det är Ryssland och EU/Tyskland som har varit de stora spelarna.
Citat:
Oleg Tsariov varnade redan i november i parlamentet (Verkhovna Rada) att den amerikanska ambassaden tränade experter i ideologiskt informationskrig och smutskastning av offentliga institutioner. Det är samma tillvägagångssätt som USA har använt vid ett antal liknande färgrevolutioner och ska det tolkas i kontexten av Nulands/McCains ständiga närvaro, Nuland/Pyatts samtal, tillsättningen av nästa president, NEDs långa närvaro etc.
Jag är inte närmare bekant med Oleg Tsariov men han verkar vara en rysk separatist som lyckades med konststycket att bli utesluten ur Janukovitj parti våren 2014 varpå han blev separatistledare i Donetsk. Oavsett är det ju inga nyheter han kom med. Det är väl känt av alla att USA (och Europa för den delen) finansierar diverse biståndsorganisationer med syfte att bygga demokrati och mediafrihet (alltså "ideologiskt informationskrig").
Sedan kan jag passa på att punktera några av dina konspirationsteorier:
John McCain var 2013 en avdankad före detta presidentkandidat med hög svansföring i utrikespolitiska frågor. Han försökte hålla sig relevant genom att åka runt i världen och propagera för demokrati och marknadsekonomi och amerikanska intressen. Att du nämner honom beror enbart på att du gått på den ryska propagandan. McCain var en föredetting med litet reellt inflytande. Samtidigt som McCain var i Ukraina, alltså vintern 13/14, var även Catherine Ashton (EUs utrikeskommissionär), Donald Tusk (Polens premiärminister), Guido Westerwelle (Tysklands utrikesminister), Laurent Fabius (Frankrikes utrikesminister), William Hague (UKs utrikesminister) och många andra europeiska ledare i Kiev och talade till folket. Alltså betydligt mer inflytelserika spelare än John McCain. Ändå är det bara McCain du hört talas om. Varför då tror du? Kan det vara någon som försöker lura dig att tro att USA var drivande i detta?
Vad gäller Nuland och hennes telefonsamtal med Pyatt så läcktes det av den ryska säkerhetstjänsten. Fundera på varför ryssarna ville att just detta samtal skulle bli offentligt. Kan det ha funnits ett politiskt syfte? Rent generellt pratar ambassadpersonal om allt möjligt, alldeles särskilt om hur de kan påverka värdlandets politik, det är liksom en stor anledning till att de är där i förstaläget. Vad Nuland sa är alltså inte ett dugg uppseendeväckande (utom kanske "fuck the EU", men det är mest roligt). Det uppseendeväckande är att ryssarna läckte samtalet och vad det säger om vad ryssarna ville måla för bild av situationen.
Citat:
Att nästan alla tror på propagandan är inte ett starkt argument.
Pratar du om Ryssland? Jag är inte så säker på att alla ryssar tror på propagandan. Men om de gör det så kan de ju ursäktas med att den ryska ledningen väldigt aktivt försöker hindra sin befolkning från att få tag i alternativ information.
Men rent generellt är givetvis inte pöbelns åsikt om något ett starkt bevis. Men hitta gärna några upplysta och oberoende intellektuella som följer det ryska narrativet. Jag gissar att det inte finns så många.
Citat:
Eftersom den här diskussionen kommer att tas bort väljer jag att spara det till ett annat tillfälle.
Starta en tråd om det eller lägg det någon annanstans så kommer jag dit och argumenterar ned dig. Det är inga problem för mig.
Citat:
Intressant! Vad är det som får dig att dra så konstiga slutsatser då?
Det är inte brist på information som gör att folk håller på Ukraina om du nu har fått för dig något så knäppt. Det är nästan som att du utgår ifrån att man tror på det man läser. Så är det givetvis inte. Man läser för att lära sig. Och jag lär mig väldigt mycket om Ryssland genom att läsa ryska medier. Ryssland (och ryssarna) är helt klart lite speciellt och genom att se vad den ryska regimen försöker sälja in till sina egna medborgare kan man dra många slutsatser om de verkliga förhållandena. Det är upplysande.
Citat:
De kan väl få vilja det. För Europas del antar jag att det finns andra bevekelsegrunder än vad "Ukraina" vill. Sist det begav sig verkade inte EU så sugna dock eftersom de ställde ekonomiska villkor som hade skickat Ukraina tillbaka till stenåldern, vilket också är varför Yanukovych sköt på det.
Du tror inte att den totala ryska ekonomiska blockaden hösten 2013 kan ha påverkat en smula också? För jag antar att du känner till att Ryssland, när de förstod att Ukraina menade allvar med sina EU-planer, förklarade Ukraina i blockad och stängde gränsen fullständigt för både export och import. Med tanke på det ukrainska beroendet av Ryssland på den tiden kan man nog utan överdrift beteckna det som ekonomisk krigföring. Och de skickade definitivt Ukraina tillbaka till stenåldern, men det kanske var det du syftade på?
Huruvida Janukovitj gav efter för den ekonomiska krigföringen för att han var svag eller för att han var korrupt och köpt av Moskva får vi kanske aldrig veta. Men det spelar i praktiken ingen roll. Kontentan av det hela är att Ryssland försökte stoppa Ukraina från att bli EU-medlemmar med alla till buds stående medel, även de rent fientliga.
Citat:
Må så vara, icke desto mindre har frånvaron av rysk gas ökat energipriserna.
Det kan den inte gärna ha gjort om dagens norska gas kostar mindre än den ryska gasen kostade i januari 2022. Det är faktiskt matematiskt omöjligt.
Citat:
Det är ju trots allt en unik och ovanligt prekär situation. Det gjorde de ju också, vilket jänkarna skröt om efter att de sprängde Nordstream! Tycker du det är bättre att söka nytt samarbete hos en part som spränger europeisk infrastruktur och provocerar fram ett krig i Europa?
Jänkarna sprängde inte Nordstream, det var det ukrainare som gjorde, vilket är ganska väl utrett vid det här laget (och häpnadsväckande dumt, men det är en annan historia). Inte heller har USA provocerat fram något krig i Europa (det är det Putin som gör, han gillar krig i fall du har missat den detaljen). Ditt argument här är alltså en så kallad halmgubbe. Du har inget motargument i sakfrågan (Ryssland är en opålitlig samarbetspartner) och får alltså hitta på en artificiell ståndpunkt och argumentera emot den.
Komiskt nog är din artificiella ståndpunkt fel. Det är Norge som har tagit över Rysslands position som EUs främsta gasleverantör. Ska du fortsätta den här halmgubben måste du hitta argument för att Norge är opålitliga och lömska.