2026-02-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Dum är han väl inte men någon stjärna på att placera pengar och få dem att växa är han inte.

Det görs insynsköo i princip i alla bolag och uppenbarligen går det inte att använda det som köpsignal för det blir ingen säker bra affär för det.

Se bara 2016 i Ratos hur värdelöst det kan bli.
Det är väl inte så att vi ska blicka bakåt.
Nu har ändå visat att han är positiv efter så många år sedan senast då han kan ha köpt på sig?
Citera
2026-02-17, 20:29
Medlem
Citat:
Den strategin verkar inte särskillt framgångsrik.
Sedan ja, jag äger inte allt i Ratos och håller Investor högre. Men anser att det ju ser lite ljusare ut.
Citera
2026-02-23, 10:36
Medlem
Citat:
Dum är han väl inte men någon stjärna på att placera pengar och få dem att växa är han inte.

Det görs insynsköo i princip i alla bolag och uppenbarligen går det inte att använda det som köpsignal för det blir ingen säker bra affär för det.

Se bara 2016 i Ratos hur värdelöst det kan bli.

Kan bara hålla med dig, Det har pratats om nytt fokus i 10 års tid nu, Problemet kan bara härledas till ägarna Söderberg.
Själv har jag haft en post sedan Jonas Wiström tillträdde, det jag kan konstatera är med en liten anekdot angående fokus och lång sikt.

Att både herr Ratos och herr Söderberg verkar vara mindre lyhörda på kritiken om självskadebetéendet. Herr Söderberg är även helt döv och stum där han sitter.
Men frågan är ändå om inte det vore bättre ändå att en döv stum leder en blind än tvärtom.
Att anlita experter som slipar glasen fel, gång på gång och när herr Ratos gör sig illa då han ständigt går in i olika hinder.
Dags nu att herr Söderberg leder herr Ratos från punkt A till punkt B, alternativ annan expertis såsom färdtjänst.
Citera
2026-02-23, 10:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Kan bara hålla med dig, Det har pratats om nytt fokus i 10 års tid nu, Problemet kan bara härledas till ägarna Söderberg.
Själv har jag haft en post sedan Jonas Wiström tillträdde, det jag kan konstatera är med en liten anekdot angående fokus och lång sikt.

Att både herr Ratos och herr Söderberg verkar vara mindre lyhörda på kritiken om självskadebetéendet. Herr Söderberg är även helt döv och stum där han sitter.
Men frågan är ändå om inte det vore bättre ändå att en döv stum leder en blind än tvärtom.
Att anlita experter som slipar glasen fel, gång på gång och när herr Ratos gör sig illa då han ständigt går in i olika hinder.
Dags nu att herr Söderberg leder herr Ratos från punkt A till punkt B, alternativ annan expertis såsom färdtjänst.

Ratos har inte flugit sedan Arne var VD, det har varit iskallt sedan Campbelll tillträdde och de saknar förmåga att ta sig ur läget de satr sig i.

Och jag repeterar:
Insynsköp är ingen köpsignal.
Insynsförsäljning däremot kan vara en säljsignal.
Citera
2026-02-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ratos har inte flugit sedan Arne var VD, det har varit iskallt sedan Campbelll tillträdde och de saknar förmåga att ta sig ur läget de satr sig i.

Och jag repeterar:

Jag instämmer med dig till fullo.
Det jag upptäckte var att problemet inte är Ratos, det är ägarna, de har bolag som inte är noterade bl.a S&P som går bra, får känslan av att ratos är en tvättmaskin för märkliga affärer.
Troligen blir det sista året fr.o.m. 2026, då blir det troligen inte lika lätt att ta hjälp av ccp, er och offshorebolag för transaktioner & riskkapital.
Vi får se ifall mitt antagande slår in.
Det gäller inte bara Ratos givetvis, ett systemfel som nu rättas till med det sista av raden med regelverk att stävja riskkapitalmarknaden, basel 3 endgame i USA.
Citera
2026-02-23, 11:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Och jag repeterar:

Det känns som att marknaden också har anammat detta, för insynsförsäljningar får större genomslag på aktiekursen än insynsköpen, upplever jag. Sen beror det ju på storleken på köpen också - rena alibiköp av nån styrelseledamot i ett krisande bolag kan lätt viftas bort, en större stek inte fullt lika lätt. Men även små insynsförsäljningar gör marknaden nervös, känns det som.

Annars läser man oftast det motsatta i finanspressen, att det finns många skäl till att sälja - kvarskatt, husköp, ny båt, jorden-runt-resa - men bara ett till att köpa, nämligen att man tror på bolaget i fråga.
Citera
2026-02-23, 11:51
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det känns som att marknaden också har anammat detta, för insynsförsäljningar får större genomslag på aktiekursen än insynsköpen, upplever jag. Sen beror det ju på storleken på köpen också - rena alibiköp av nån styrelseledamot i ett krisande bolag kan lätt viftas bort, en större stek inte fullt lika lätt. Men även små insynsförsäljningar gör marknaden nervös, känns det som.

Annars läser man oftast det motsatta i finanspressen, att det finns många skäl till att sälja - kvarskatt, husköp, ny båt, jorden-runt-resa - men bara ett till att köpa, nämligen att man tror på bolaget i fråga.

Oscar Engelberts insynsförsälning i OP bildar skola, där borde fler hängt på.
Citera
2026-02-23, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick

I Ratos fall har man Ibland funderat på varför Ratos haft så stort intresse för norska bolag?
Kan det bero på ( UBO) registret, ett centralt register för verkliga huvudmän kan ha haft betydelse ?
Skärpning ägde laga kraft 31 juli 2025, kanske det gör skillnad för framtida strukturaffärer och Ratos?
M.a.o. ett slut på märkliga turer, vartfall med norska bolag.

https://www.google.com/search?q=n%C3%A4r+implementerade+Norge+vad+g%C3%A4 ller+kontroll+av+verklig+huvudman+%28UBO%29%C2%A0& client=ms-android-samsung-rev2&hs=SAPp&sca_esv=633469e161d1facd&biw=411&bih= 677&ei=ylecabnvF4vIwPAPu7nzuA0&oq=n%C3%A4r+impleme nterade+Norge+vad+g%C3%A4ller+kontroll+av+verklig+ huvudman+%28UBO%29%C2%A0&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXd pei1zZXJwIkpuw6RyIGltcGxlbWVudGVyYWRlIE5vcmdlIHZhZ CBnw6RsbGVyIGtvbnRyb2xsIG F2IHZlcmtsaWcgaHV2dWRtYW4gKFVCTynCoEi-XVDfDljnLXABeAGQAQCYAYIBoAGlA6oBAzQuMbgBA8gBAPgBAf gBApgCBaACmA PCAgoQABiwAxjWBBhHwgIFECEYoAGYAwCIBgGQBgiSBwM0LjGg B8UPsgcDMy4xuAf_AsIHBzItMi4yLjHIBzaACAA&sclient=mo bile-gws-wiz-serp#lfId=ChxjMe
Citera
2026-02-23, 17:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag vet inte riktigt det för då kan man få vänta länge. Fina insiderköp som sagt och det kan ej ifrågasättas! Nu är det väll ett #nytt# Ratos, så dags att blicka framåt?

2021.10.27 skrev du detta och kursen var väl tillfälligt runt 50 kr då att jämföra med 36,34 kr idag.

Jag ifrågasätter på goda grunder att insiderköpen i Ratos är en köpsignal.

Detdär "nya" Ratos var visst bara samma lianer men nya apor. Jämför med Investor som är upp runt 130% sedan ditt inlägg.
Citera
2026-02-23, 19:23
Medlem
Citat:
2021.10.27 skrev du detta och kursen var väl tillfälligt runt 50 kr då att jämföra med 36,34 kr idag.

Detdär "nya" Ratos var visst bara samma lianer men nya apor. Jämför med Investor som är upp runt 130% sedan ditt inlägg.
Tack vare lov för Investor i portföljen naturligtvis men i Ratos måste man ha tålamod och framåt blick. Nu är ju Ratos ett blygsamt innehav för min egen del. Äger du något själv kanske?
Citera
2026-02-23, 22:41
Medlem
Citat:

Bra liknelse det där med lianer och apor
Citera
2026-02-23, 22:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tack vare lov för Investor i portföljen naturligtvis men i Ratos måste man ha tålamod och framåt blick. Nu är ju Ratos ett blygsamt innehav för min egen del. Äger du något själv kanske?

Nej jag dumpade Ratos och Telia på under 40 lr för att köpa Peab på ≈41kr som är över 100 kr nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in