Citat:
Ursprungligen postat av
1754
Det var en feminist som provade att vara man för en kort period, hon blev snabbt kvinna igen för hon insåg hur priviligierad man är som kvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Det var en kvinns som testade att vara en man under en längre tid. Tog livet ett tag efter sitt experiment. Hade tydligen inte varit en angenäm upplevelse.
Där var en manlig reporter i Egypten som gjorde ett reportage om de omfattande trakasserierna mot kvinnor i Egypten och som del i det blev han omgjord till kvinna......för en dag....tror jag det var. På den korta tiden hann han bli förföljd och trakasserad otaliga gånger. Detta var bara när han var ute och gick på stan' och gjorde vanliga ärenden. Efter det förstod han kvinnors rädsla fullt ut och hur kvinnors liv formar sig och anpassar sig efter denna rädsla och det är så för i stort sett alla kvinnor över hela jordklotet.
Män är rädda för att bli avvisade och det förstår jag, det tar hårt som fan. Men det finns olika grader i helvetet.
Den här rädslan kvinnor bär på i stort sett hela livet är mycket befogad och ständigt närvarande för kvinnor, speciellt för unga flickor och kvinnor. Det är därför som kvinnor svarar "björnen" och det är därför som kvinnor svarar "jag skulle gå ut utan att vara rädd" på frågan om vad de skulle göra om alla män försvann över dag.
Jag hittade den faktiskt. Manlig skådespelare, inte reporter tydligen
Citat:
In 2013, Egyptian actor Waleed Hammad dressed as a woman and walked the streets of Cairo to experience firsthand the rampant sexual harassment faced by women in Egypt. The experiment was part of an episode for the TV documentary series Awel el Khayt ("The Thread").
Here are the key details of the experiment:
The Experience: Dressed both veiled and unveiled, Hammad was subjected to harassment, propositioning, and stalking by men in cars.
Targeted Harassment: Even while wearing a traditional niqab (full face veil), he found himself targeted, proving that clothing choice was not a deterrent to harassers.
The Takeaway: Hammad reported that the experience was physically and psychologically exhausting, describing it as feeling "besieged". He noted that walking the streets for a woman requires immense effort due to the constant fear of abuse.
Context: The report, a co-production with ONTV, aimed to highlight the severity of sexual harassment, a persistent social problem in Egypt.
This experiment was a direct effort to create empathy and shine a light on the "eye-opening" reality of sexual harassment in public spaces in Egypt
Nu är ju Egypten extremt gällande detta, männen där beter sig sämre än djur, men det är i stort sett samma på många ställen och länder i världen. 2018 låg tex USA på 10e plats över vilka av världens länder som är farligast för kvinnor.