Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Precis, personligen tycker jag nu senaste 743 är en riktigt jävla äcklig typ när han försöker förvissa sig om att den fiktiva ungen ska gå med på att han får våldföra sig på fiktiva barnet om han bjuder på barntillåten film och köper en ros. Men det ger ju inte Dumpem det minsta rätt i det dom gör.
Sen kan liksom inte pedofiler hjälpa att dom är just pedofiler och får anses som vem som helst så länge det tar ansvar för att inte agera ut på nåt barn eller konsumera barnporr. Det skulle inte förvåna mig om merparten peddos faktiskt aldrig lever ut och lever ett hederligt dubbelliv som Svensson. Det kan mycket väl vara så att Putte eller Sara är pedofiler.
De enda gäddor jag faktiskt tycker det minsta synd om är de med intellektuell funktionsnedsättning, och det är rätt många av de 743 som dumpen serverat. Det finns även en kategori extremt ensamma människor som nappar på precis vad som helst och som egentligen varken föredrar yngre, äldre eller barn. Jag kan mest se att Dumpen inte drar sig för att servera dom som ett hot mot Sveriges barn, vilket dom förstås inte är. Det är bara ett uttryck för Dumpen fantastiska hyckleri.
Håller helt med dig. Det är just den här nyansen som försvinner i Dumpens svartvita värld.
Att hänga ut människor med intellektuell funktionsnedsättning eller ensamma människor som ett "hot" är inte bara ett enormt hyckleri, det gör det också omöjligt för Dumpen att hävda försvarlighet i en domstol. För att förtal ska vara lagligt krävs att det finns ett allmänintresse som väger tyngre än skadan för individen. Att hänga ut en person som inte ens förstår vad hen gör, eller som aldrig skulle agera i verkligheten, har noll allmänintresse. Det är bara en fredagsunderhållning på någons bekostnad.
Om man vet att man har en dragning som man mår dåligt över, men ser att samhällets enda svar är en digital skampåle, hembesök, krossade fönster och hot - då söker du inte hjälp hos vården. Du gömmer dig istället. Och i mörkret växer risken för att man till slut tappar kontrollen fullständigt och istället går till handling och förstör ett barns liv.
Problemet är att vi som samhälle pratar om det här på en nivå som påminner om medeltiden. Vi skriker "avskum" och "skjut dem", men vi glömmer att stigmatiseringen är det som hindrar folk från att faktiskt söka hjälp. Precis som vi har pratat om missbruk eller psykisk ohälsa tidigare i historien, så måste vi kunna prata om pedofili som ett medicinskt och psykologiskt tillstånd som kräver behandling.
Det finns fantastiska projekt som Preventell, men hur ska de nå ut och hur ska de riktiga pedofilerna våga söka hjälp när Dumpen skrämmer bort alla från att ens våga googla efter hjälp? När människor kartlägger de som hängs ut. Klart som fan att de inte vågar söka hjälp.
Dumpen flyttar fokus från skydd av barn till underhållning genom hat. Det skapar bara mer hat och gör att de som faktiskt är farliga blir ännu bättre på att dölja sig.