2026-02-22, 11:48
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Hur skulle det se ut om Kanada oombedda skickade ett "sjukhusfartyg" till New York för att ge medicinsk hjälp åt människor från något lagom nergånget område, samtidigt som man hela tiden slog på trumman i media om att detta är människor som det amerikanska sjukvårdssystemet har glömt bort och att USA är "bärmast ett fucking u-land" för den fattigare delen av befolkningen?

Grönlänningar är missnöjda med den sjukvården som Danmark erbjuder de så ett koppel läkare med modern diagnostisk utrustning och operationssalar kommer göra susen.

Smart drag av Trump, då inte ens i krig får man skjuta på sjukvårdsinrättningar.
Citera
2026-02-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
Trumps kommentarer efter att en besättningsmedlem
i en amerikansk ubåt utanför Grönland, i behov av akut sjukvård
flugits till sjukhuset i Grönlands huvudstad Nuuk med en dansk helikopter.

Allmänt så har Grönland bra sjukvård, ungefär som i övriga Norden. Oavsett var man bor på Grönland behöver man aldrig åka långt för att få tag på de läkemedel man behöver. Ön har inga apotek, men däremot ett finmaskigt nät av sjukhus, sjukvårdsstationer och små lokala medicinförråd där sjukvård ges och läkemedel lämnas ut till befolkningen. All medicin är gratis. Avancerat vård sker i huvudstaden Nuuk eller i Danmark.
https://petterssonsblogg.se/2026/02/22/trump-skickar-sjukhusfartyg-till-gronland/
Ditt inlägg bekräftar det jag hört om Grönländsk sjukvård, hög standard och väl ordnat med sjukhus och mindre vårdinrättningar. Jag inte hört om att det skulle vara någon överbeläggning eller kris för den grönländska sjukvården just nu så frågan är varför Trump skickar en sjukhusbåt till ön.

Trump är ju känd för att ofta ta felbeslut som kostar de amerikanska skattebetalarna stora summor. I värsta fall är denna seglats en i raden av Trumps misstag som läggs till det övriga slöseriet som Donald åstadkommit det senaste året.
Citera
2026-02-22, 11:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Grönlänningar är missnöjda med den sjukvården som Danmark erbjuder de så ett koppel läkare med modern diagnostisk utrustning och operationssalar kommer göra susen.

Smart drag av Trump, då inte ens i krig får man skjuta på sjukvårdsinrättningar.
De har redan en fungerande sjukvård.
Och vid mycket avancerad sjukvård, så gör man som i alla andra länder och refererar till större sjukhus.
Så de har allt de behöver.

Det jag finner mer intressant, och hur ett annat lands medborgare ska få bra sjukvård och gratis.
Samtidigt i USA så blir det sämre och sämre för de som inte har stora högar pengar och med sjukvården.

Och det är det hyckleriet hela jorden ser.
Och än mer komiskt, gratis sjukvård, när får medborgarna i USA det?
Citera
2026-02-22, 11:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Det kan vara så att Trump, eller iallafall hans supportar, verkligen tror att det inte finns någon sjukvård på Grönland. Eller i Europa överhuvudtaget.

Jag vet inte hur det verkligen ligger till, men det finns en hel genre på youtube med amerikaner som har väldigt luddiga begrepp om världen utanför USA. Som en tysk utbytesstudent som kommer till USA och blir hämtad på flygplatsen av värdfamiljen. De frågar henne om hon tycker det är spännande att få åka bil för första gången i sitt liv, eftersom de inte har några bilar i Tyskland. Extra kul då att det var en Volkswagen familjen hade.

Eller en amerikansk utbytesstudent som kommer till Schweiz med en resväska full med rakblad, eftersom han tänker idka byteshandel med urinvånarna. Eller att Europa elektrifierades för tio år sedan. Eller att vi inte har kylskåp i Sverige. Eller att den amerikanska presidenten är president över alla länder i hela världen. Så där håller det på i all oändlighet.
Citera
2026-02-22, 11:59
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De har redan en fungerande sjukvård.
Och vid mycket avancerad sjukvård, så gör man som i alla andra länder och refererar till större sjukhus.
Så de har allt de behöver.

Det jag finner mer intressant, och hur ett annat lands medborgare ska få bra sjukvård och gratis.
Samtidigt i USA så blir det sämre och sämre för de som inte har stora högar pengar och med sjukvården.

Och det är det hyckleriet hela jorden ser.
Och än mer komiskt, gratis sjukvård, när får medborgarna i USA det?

Det är ett goodwill propagandanummer, men välbehövligt då sjukvården i alla länder har sina brister, som tex. långa köer... och på en så avlägsen plats som Grönland måste det finnas begränsningar och brister.

Det vil Trump utnyttja.

De stolta grönlänningar kan säga nej pengar från Trump men alla är måna om sin egen hälsa.
Citera
2026-02-22, 11:59
Medlem
Stakeholders avatar
Danskarna vet att det enda skydd man kan erbjuda Grönland är genom USAs försorg.

Danmark kan inte klara av att skydda Grönland från ryska och kinesiska intressen själva och det fattar ju grönländarna också. Tror dom börjar tröttna på danskarna rätt snart.

Hawaii valde det enda rätta och det kommer Grönland också göra. Förr eller senare.
Citera
2026-02-22, 12:01
Moderator
Neksnors avatar
Trump har gett Jeff Landry något uppdrag att ta Grönland.

På Trumps bild syns sjukhusfartyget Mercy. Det är ett tidigare tankfartyg som nu är ett sjögående sjukhus med intensivvårdkapacitet, flera operationssalar och diverse mottagningar som mer påminner om vårdcentraler.
Citera
2026-02-22, 12:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är ett goodwill propagandanummer, men välbehövligt då sjukvården i alla länder har sina brister, som tex. långa köer... och på en så avlägsen plats som Grönland måste det finnas begränsningar och brister.

Det vil Trump utnyttja.

De stolta grönlänningar kan säga nej pengar från Trump men alla är måna om sin egen hälsa.
Att det är ett propagandanummer det förstår vi alla hoppas jag.

Men det blir också ett gigantiskt hyckleri och när donalds inte bryr sig ett jävla skit om den egna sjukvården.
Mer korrekt vore skicka sjukhusbåtar till USA och med tanke på att de har G I G A N T I S K T mycket större problem med sin sjukvård än vad Grönland har.

Som jag förstår det är vården god på Grönland, förutom möjligtvis mycket avancerad sjukvård.
Men såna problem har vi också, men sure som du säger, vi har lite närmare till dessa sjukhus(Utom möjligen vissa delar i landet, menar då inte sträcka utan lång tid det tar att komma dit.)

Men det är hyckleriet som jag finner lyser starkast här.
Citera
2026-02-22, 12:02
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Är det något du har några belägg för eller bara något du tror och känner?
Citera
2026-02-22, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Ditt inlägg bekräftar det jag hört om Grönländsk sjukvård, hög standard och väl ordnat med sjukhus och mindre vårdinrättningar. Jag inte hört om att det skulle vara någon överbeläggning eller kris för den grönländska sjukvården just nu så frågan är varför Trump skickar en sjukhusbåt till ön.

Trump är ju känd för att ofta ta felbeslut som kostar de amerikanska skattebetalarna stora summor. I värsta fall är denna seglats en i raden av Trumps misstag som läggs till det övriga slöseriet som Donald åstadkommit det senaste året.

Gillar Mettes uttalande och som står på sig mot Trump.
”Jag är glad över att bo i ett land där det finns fri och lika tillgång till
hälsa- och sjukvård för alla. Där det inte är försäkringar och förmögenhet
som avgör om man får rätt behandling. Man har samma synsätt på Grönland”.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-usa-och-gronland?inlagg=048bea648eb1addc2be0789168b6e46a
Citera
2026-02-22, 12:04
Medlem
Trumps problem är fortfarande att varken har ett förhanlingsbord eller nåt att komma med
Citera
2026-02-22, 12:05
Medlem
Om inte annat kommer den blocka den stora kajen. Finns två kajer, 300 meter och cirka 100 meter. 100 blir för kort med tanke på årstid och väder.

Låter spontant helt sjukt att skicka sjukhusskepp till andra ilands nationer som inte uttryckligen bett om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in