2026-02-21, 23:53
Medlem
Rumpkorvens avatar
Mycket av lagarna blir striktare och det ska bli fler dömda brottslingar. Längre straff. Om allt går som det borde, så kommer fängelserna bli fulla snabbt. Och därför behöver det byggas fler.

Det finns många sketna små orter i betydelselösa kommuner i Sverige. Varför skapar man inte jobbtillfällen genom att lägga fängelserna i dessa kommuner?
Citera
2026-02-22, 00:00
Medlem
Stenballes avatar
Betydelselösa för vem?

Tycker att fängelserna bör läggas i de kommuner som har flest kriminella.
Citera
2026-02-22, 00:04
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tycker att fängelserna bör läggas i de kommuner som har flest kriminella.
Varför?
Citera
2026-02-22, 00:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Mycket av lagarna blir striktare och det ska bli fler dömda brottslingar. Längre straff. Om allt går som det borde, så kommer fängelserna bli fulla snabbt. Och därför behöver det byggas fler.

Det finns många sketna små orter i betydelselösa kommuner i Sverige. Varför skapar man inte jobbtillfällen genom att lägga fängelserna i dessa kommuner?
Om allt går vägen åker de flesta "gästerna" hem efter avtjänad tid och det behöver inte byggas några nya fängelser. Se det som ett mål, vi är långt ifrån där än.

Om man skall bygga fängelser behövs personal, inte säkert det finns folk i de små betydelselösa kommunerna att fylla jobben? Annat problem är logistiken när gästerna skall ha tandläkarbesök, sjukvård osv.
Citera
2026-02-22, 00:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Om allt går vägen åker de flesta "gästerna" hem efter avtjänad tid och det behöver inte byggas några nya fängelser. Se det som ett mål, vi är långt ifrån där än.

Om man skall bygga fängelser behövs personal, inte säkert det finns folk i de små betydelselösa kommunerna att fylla jobben? Annat problem är logistiken när gästerna skall ha tandläkarbesök, sjukvård osv.
Man får ju bygga där det finns flera kommuner i omnejd. Bygga smart. Det går att bygga där många bor, men många är arbetslösa.
Citera
2026-02-22, 00:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Man får ju bygga där det finns flera kommuner i omnejd. Bygga smart. Det går att bygga där många bor, men många är arbetslösa.
Visst, du har ju Skellefteå där de nyss lagt ned miljöprojektet Northvolt men Norrlands inland eller Värmland tror jag blir svårt. Småland kanske?
Citera
2026-02-22, 00:17
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Visst, du har ju Skellefteå där de nyss lagt ned miljöprojektet Northvolt men Norrlands inland eller Värmland tror jag blir svårt. Småland kanske?
Ja, varför inte. Men det bästa är ju att hyra fängelseplatser utomlands i något U-land.
Citera
2026-02-22, 00:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ja, varför inte. Men det bästa är ju att hyra fängelseplatser utomlands i något U-land.
Ja, det har jag skrivit i många trådar. Det behöver inte vara hotellstandard. Afrika är billigt, varmt och bra.
Citera
2026-02-22, 00:24
Medlem
Citat:

Var i Småland tänker du på då!
Citera
2026-02-22, 00:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Var i Småland tänker du på då!
Tänkte inte på någon speciell plats. Någonstans de har arbetslöshet.
Citera
2026-02-22, 00:30
Medlem
Citat:
Tänkte inte på någon speciell plats. Någonstans de har arbetslöshet.

Ok, jag tänkte det är rätt nära till Tidaholmsanstalten så då kan det byggas i södra Småland!
Citera
2026-02-22, 00:31
Medlem
pn222jws avatar
Hmm... jag tycker staten kunde utreda att skapa 10-15 kommunlösa, regionlösa områden som enbart var underställda svenska staten - genom att köpa upp oanvända (nedlagda) platser. Dessa skulle sen exkluderas från dom kommuner där de var belägna. Inom dessa 10-15 statsenklaver gällde inte all svensk lagstiftning. Där kunde man sen ha vissa baracker, inkvarteringar och fängelser - både för straffade svenska och utländska medborgare. Inte rättslösa men heller inte med medborgerliga rättigheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in