2026-02-19, 21:19
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Eller?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-dorotea-kommun-timotejvagen-14-21639124

Och där skulle du vilja bo utan några förändringar?
Citera
2026-02-19, 22:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2026-02-19, 23:30
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Alltså ett hus i Dorotea kan man med rätt timing gå för under 500 000 kr och då har man alltså en hus med 4 rum och kök. Lämpligt för att ha två barn och har man tur kanske det ingår en gillestuga för att ha ett mancave.

Det låter så astronomiskt att få ett hus i tex Helsingborg eller Göteborg tätort för den summan. Vi pratar om liksom 3-12 miljoner och hur fasiken går det ihop om man just har tagit ett läkarexamen som 25 åring som är tillsammans med en lastbilschaufför (man) i samma ålder?

Berätta! Ärvde ni miljoner?
Det är ganska normalt att folk inte har råd att köpa hus när de är 25 år. Man sparar i fonder i 10 år och sen köper man hus. Jag köpte min första BR när jag var 30 och det var enklare då på 00-talet, man fick låna 95%. Resten, ca 50k, hade jag sparat ihop.

Det är också vanligt att man gör bostadskarriär. Det först köpet blir kanske en liten 2:a för att senare kunna ta steget till att köpa hus.
Citera
2026-02-20, 00:36
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ingen 25-åring köper en villa för 3-12 miljoner som sin första bostad efter examen. Du får köpa en lägenhet ni har råd med och sen sälja med lite vinst och byta upp dig.

Du kan inte räkna med att kunna köpa precis allt nu med en gång. När ni är 40 så ser nog er boendesituation annorlunda ut om ni tar lite bra beslut redan nu.

Problemet är väl att när man är 40 så börjar barnen bli vuxna och man har missat hela möjligheten att ge dem en fin uppväxt i villamiljö.

Enda sättet är att komma från en rik familj. Sverige har alltid varit konservativt.
Citera
2026-02-20, 00:45
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Problemet är väl att när man är 40 så börjar barnen bli vuxna och man har missat hela möjligheten att ge dem en fin uppväxt i villamiljö.

Enda sättet är att komma från en rik familj. Sverige har alltid varit konservativt.
Nej, vi har gratis skola i Sverige. Du kan komma ifrån vilken knegarfamilj som helst och bli civilingenjörer om du ger dig fan på det.

Det är mycket svårare att köpa villa i Göteborg idag än det var för e.g mina 60-talist föräldrar, helt riktigt. Men att alla som bor i hus har rika föräldrar är skitsnack. Självrannsakan är på sin plats.
Citera
2026-02-20, 00:47
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Ingen 25-åring köper en villa för 3-12 miljoner som sin första bostad efter examen. Du får köpa en lägenhet ni har råd med och sen sälja med lite vinst och byta upp dig.

Du kan inte räkna med att kunna köpa precis allt nu med en gång. När ni är 40 så ser nog er boendesituation annorlunda ut om ni tar lite bra beslut redan nu.
Att köpa lägenhet för 4 miljoner efter studier (alltså 25-åringar) som ett par finns det flera som gör i Göteborg.
Citera
2026-02-20, 07:41
Avstängd
kyrkstockens avatar
Två som jobbar får ihop en rätt bra inkomst. Och kanske läggs hela den ena inkomsten på boende.

Det är väl inte så djävla svårt att fatta. För 30k i månaden får man ett bra boende. I synnerhet i "skåne" som är stort. Göteborg å andra sidan bara en kommun (dyr*).
Citera
2026-02-20, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Och där skulle du vilja bo utan några förändringar?
Ja? Inget fel med Dorotea.
Senast redigerad av Labanochapelsinen 2026-02-20 kl. 16:11.
Citera
2026-02-20, 16:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt

ELLER så köper man denna hus i Malå?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-mala-kommun-hjortronstigen-35-21661882
Citera
2026-02-20, 16:13
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ja? Inget fel med Dorotea.

I själva huset menar jag.
Citera
2026-02-20, 16:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
I själva huset menar jag.
Inget fel med priset,huset och orten Dorotea.
Citera
2026-02-20, 17:08
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Inget fel med priset,huset och orten Dorotea.

Inget ont mot Dorotea, men ska du få med dig kärringen till den där kåken lär du behöva lägga en del pengar på att blåsa ut både det ena och andra. Det var väl lite så jag menade med min prisbild, är huset jäkligt billigt så kommer det istället kosta att få ordning på det. Eftersatt är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in