2026-02-20, 10:45
Medlem
Varför rekommenderas i det vart och varannat recept att steka kött i smör när det är omöjligt
att få upp rätt temp på smöret utan att det bränns?

Önskar så mycket att jag fått till mig denna informationen långt tidigare i livet, så många rätter
som blivit dåliga pga detta.

Numera steker jag kött enbart i en högtemperaturolja, det är lätt att få till en fin stekyta
utan att det bränns.

Men överallt, skulle säga så gott som samtliga svenska recept där kött ska stekas står det att
man ska steka i smör??
Citera
2026-02-20, 10:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Smör OCH olja är det bästa enligt min uppfattning.

Citat:
Oljan klarar höga temperaturer och smöret tillför en massa god smak.

https://www.scan.se/kottguiden/metod/steka/
Citera
2026-02-20, 11:07
Medlem
Smör ger en stekyta vilket olja inte gör på samma sätt. Däremot kan man blanda olja och smör vid stekning. Låt pannan bli varm innan du lägger i smöret så kanske det inte hinns bli bränt?
Citera
2026-02-20, 11:16
Medlem
Sunimods avatar
Stek i olja först och sedan i slutet lägger man i smör och öser det smälta smöret över köttbiten

Här får du en bra film hur man steker oxfilé före man lagar den i ugnen.
Den är jäkligt bra och använt samma kryddning vilket blev jäkligt lyckat.

https://www.youtube.com/watch?v=5eQ-oG360nA&t=50s
Senast redigerad av Sunimod 2026-02-20 kl. 11:25.
Citera
2026-02-20, 11:16
Medlem
DauXs avatar
Har du testat att använda ghee istället? Tycker personligen att det ger bättre smak än olja.
Citera
2026-02-20, 11:32
Medlem
Jag steker i talg & smör
Citera
2026-02-20, 12:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Smör OCH olja är det bästa enligt min uppfattning.

https://www.scan.se/kottguiden/metod/steka/

Kör också smör och olja och sen ösa mycke så köttet hålls saftigt hela tiden.
Citera
2026-02-20, 13:05
Medlem
Jag lägger smöret i pannan, men det rinner bara ner i ögonen.....

Så istället kör jag köttet sous-vide och bränner sen en yta med gasolbrännare.
Citera
2026-02-20, 14:34
Avslutad
Gosepuffen har en fråga. Gosepuffen är inte så duktig på matlagning, men när Gosepuffen steker kött blir det ibland lite tråkigt. Gosepuffen använder bara Milda Culinesse.

Om Gosepuffen skulle blanda smör (om man nu kan kalla Milda för smör, Gosepuffen vet inte) med olja, vilken olja ska man ha? Gosepuffen tycker olivolja är unken och oliver är äckliga. Kan man använda rapsolja, eller vilken är bäst?
Citera
2026-02-20, 14:37
Medlem
zombie-nations avatar
Steker mest lite fetare kött och då funkar smör, eftersom det kommer ut lite fett från köttet nästan omgående. Torrt kött, då kanske man kan köra olja, eller som många gör och som nämns, en blandning.
Citera
2026-02-20, 14:51
Avstängd
Nöt och fläsk steker man huvudsak i smör, möjligen en liten klick raps eller olivolja till, men inte enbart olja. Dels blir smaken mycket bättre med smör (och lite olja), stekytan blir mycket bättre, köttet blir bättre stekt. Väldigt lätt att köttet översteks i enbart olja. Visst, steker du slamsor eller strimlor för wook, då är det skitsamma. Men steker du en köttbit, eller fläsk, ska det vara smör. Maillardeffekten får du inte med enbart olja, du får yta, men ingen smakbärande maillardeffekt. Visst blir det billigare att steka allt i enbart billigast möjliga rapsolja, men smak och kvalitet blir lidande. Men, livskvalité är ju olika för olika.
Citera
2026-02-20, 14:58
Medlem
Akihabaras avatar
Olja är fleromättade fetter som delvis omvandlas till transfett vid upphettning. Det är ett recept för metabolisk katastrof.

Stek alltså i smör, ghee, baconfett, ister eller annat.

Alternativt finns ju sous-vide för att hetta upp utan fett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in